Betyg:
4
"Mycket
bra. Men långt ifrån det bästa Zelda-äventyret."
|
|
The legend of Zelda:
The Wind Waker- Nintendo GC
The legend of Zelda:
The Wind waker (hädanefter: Zelda: Ww) är känt för
Nintendos otippade chockbomb när de valde cell shading-grafiken i
spelet. Ett imponerande modigt tilltag från Nintendo - Sony hade
antagligen strängt sagt till sina tredjepartstillverkare att inte
ändra för mycket i givna försäljningssucceér.
Fansen protesterade föga oväntat mot valet att försöka
få ett Zelda-spel att likna en tecknad film. Jag tycker grafiken
i Zelda: Ww är grymt snygg. Det känns verkligen som tecknad
film, åtminstone bitvis. Dessutom är debatten ganska obefogad.
Som om grafiken någonsin varit central i ett Zelda-spel? Som om
A link to the past verkligen blivit ett bättre spel om grafiken
hade varit bättre? Nåja...
Om man backar tiden en konsoll-generation var The legend of Zelda:
The Ocarina of Time (hädanefter: Zelda: OoT) det bästa tv-spelet
jag spelat. Det var ren och skär magi. Det var helt enkelt så
bra ett tv-spel kunde vara. Och det är det fortfarande. Med andra
ord måste ett nytt Zelda överträffa sig själv för
att överraska mig. En svår och rent av övermänsklig
uppgift. Och det är med stor besvikelse som jag ganska snart inser
att Zelda: Ww inte kommer att erbjuda några större överraskningar.
Det är helt enkelt inte alls lika kul att spela minispel för
att få hjärtbitar, elda fram dolda saker med hjälp av
pinnar i borgar eller spegla ljus med spegelskölden när man
redan gjort alltsammans i två bra N64-spel... Det är där
spelets problem ligger. Samt i berättelsen. I Zelda: OoT fick spelandet
aldrig "soppa-torsk". Det får man i Zelda: Ww. Plötsligt
går spelet på tomgång och man har inget annat val att
segla runt och fiska i evigheter och åter evigheter tills man tröttnar...
Zelda: WW är inte ett dåligt spel. Långt ifrån.
Men det levererar inte samma flyt och ett äventyr av samma episka
mått som Zelda: OoT gjorde. Eller
också är det jag som börjar bli gammal...
Daniel
Lenneér
|