Ett
vackert vansinne...
Recension: NO MORE HEROES (Wii)
Inga fler hjältar...
Ärkenörden Travis Touchdown suktar efter kvinnor och cash. Lönnmördare
får ju allt det där. Att döda kan väl inte vara så
svårt och så smutsigt? I den bästa av världar finns
allt man behöver på Internet. Bara att buda hem en ljussabel
på Ebay och börja knega.
Plötsligt dyker en vacker ung kvinna upp med för mycket uppknäppt
blus upp och får Travis att inse att det inte är någon
vits att döda om man inte är bäst på det. Och bäst
blir man bara genom att plocka de som råkar vara bättre. Det
finns bara en väg att gå. Hela vägen tilll nummer ett.
Men för att komma åt de olika lönnmördarna och få
möta dem i ärofyllda tvekamper krävs pengar. En skitlåda
pengar.
Det är ingen bra handling precis. Men det är en handling. Och
det är handlingen i rätt nya Wii-spelet No more heroes (hädanefter:
NMH) som jag nöter med stor behållning för tillfället.
I korthet kan man säga att NMH går ut på två saker:
bossbanor och pengasamlande. Här finns inga gåtor att lösa
och inga plattformar att hoppa på.
För att samla kapital tvingas man spela en massa förnedrande
och ofta fånigt roliga minispel. Plötsligt sitter jag och klipper
gräs och plockar pantburkar med wii-moten och finner det nästan
lika underhållande som de intensiva bossbanorna.
Det är slående hur darling-uppbyggt NHM är… Här
har inte en enda darling dödats.
Det primära vapnet travis slåss med spelet igenom är som
sagt en ljussabel…. Bara en sån sak? För att slippa bråka
med Lucasfilm kallas vår ljussabel för ”beam katana”
istället, men det är förstås skitsnack. Alla förstår
precis vad det handlar om.
Det sekundära sättet att bruka våld är wrestling-kast
som man utför med häftiga manövrar med wii-kontrollerna.
Mera kast lär man sig genom att hyra wrestling-rullar (av någon
outgrundlig anledning kör Travis fortfarande med VHS-band... Där
några filmer bär suspekta titalr som Coofe and MILF...) och
kolla på.
Bossarnas namn låter som porrstjärnor i ena stunden och Marvelskurkar
i den andra. En del sjunger på sportarenor, andra knäcker extra
som skolvikarie. En del bor i tunnelbannan, en del med traditionellt bad
guy-stylee på herrgård. De är fantastiska karaktärer
och fighterna är alltid intressanta möten innan de övergår
i snortigtha fighter. Holly Summers t.ex. är utrustad med en granatkastare
i benprotesen. Japp, Rodriguez. Rakt av. Darling.
Och när man besegrar en boss visas ens placering i form av en High
score-lista från en arkadhall typ 1984.
Och man sparar genom att gå på dass och linda in kameran i
toapapper.
Och tigrar… Överallt tigrar. Alla coola kläder och gadgets
har en insmygd tiger. Specialattacksmätaren är en liten tiger.
Gymägaren, som ber sina kunder näcka innan de får träna,
har naturligtvis en tigerfäll på golvet.
Tigersaker är den ultimata statusprylen i Sant Destroy. Och vem säger
emot? Tigrar är ju sjukt coola.
Alla dessa darlings. Och jag har inte ens nämnt en bråkdel
av alla roliga eller sjuka detaljer. Som att klädförsäljern
har en Misfits-mask....
Paradoxalt nog är spelet censurerat. Japp. Du läste rätt.
Egentligen ska det spruta löjligt överdrivna blodkaskader precis
hela tiden, men det gör det inte. Det sprutar bara mynt (!?) ur fienderna
i europa-versionen. Hur motsägelsefullt är inte det? Hur mycket
retar inte det? Det är t.o.m så att jag tänker tanken
att det ingår i spelets koncept att vara censurerat just för
att det blir den ultimata ironin… Men jag är rädd att
så inte är fallet. Varför? Varför censurera ett vuxenspel?
För att kunna sälja det som 16+ istället för 18+?
Varför censurera något där kontroversen är en del
av grejen?
---
(Sanningen om ett boss-möte utöver det vanliga)
Bad girl
När vi drabbade samman var det först ursinnigt och frenetiskt.
Det hade funkat hittills. Men den här gången funkade det inte
med kraft och ren A-bunching... Hon fullkomligt mosade mig. Gång
på gång.
Bad girl såg inte mycket ut för världen. Hon knäckte
nackar på sina henchmen mest på lek, men jag tog det ändå
mest som en gimmick. Bad girl bara ännu en mangapastisch som stod
i min väg. En karaktär man skrattar åt, besegrar och glömmer.
Men skenet bedrog. Hon visade sig vara blixtrande dödlig. Hon låtsades
gråta, sparkade undan benen på mig och dunkade mig med baseballträt
tills jag låg orörlig. Instant kill.
När jag överlevde lite längre in i fighten fann jag att
den första halvan bara hade varit förspel. Med fickplunta och
zippo-tändare satte hon eld på sitt baseballträ och slog
det i marken med en fruktansvärd kraft. Samma vapen. Dubbelt så
dödligt.
Långsamt gick det upp för mig att det krävdes mer.
Vi mötes på nytt. Vi granskade varandra likt två hungriga
pantrar. Kalkylerade. Bidade vår tid. Vapnen drogs och möttes
i en gnistkaskad. Jag kämpade tappert. Jag bet i sten.
Jag vilade ett värkade targeting-finger någon dag. Vi möttes
igen. Jag var mer avvaktande och beräknande. Återigen bet jag
i gräset. Och igen. Och igen. Varje rond var i stort sett likadan.
Först succé. Sedan instant death.
Ny dag, nytt möte. Likt två trötta boxare gick vi rond
på rond. Alltid samma resultat. Bra, men inte tillräckligt.
Bad girls eldtillhygge var övermakt per definition.
Under våra många möten lärde jag mig finslipa varje
attackrörelse. Jag lärde, mig att se hennes mönster och
var luckorna i hennes försvar fanns. När de dödliga oblockbara
attackerna kom gällde det att vara på avstånd. När
man fick chansen fick man inte missa den. En enda gång.
Bad girl tar titeln som den tuffaste bosskampen någonsin. I dagar
har vi cirkulerat runt varandra och mätt våra krafter. I dödsdans.
Ett vackert vansinne.
Det tog dagar av träning, vila och utvärdering innan det gick
vägen. Men nu är det bara en kamp kvar i NMH.
Var ska det sluta?
---
(Slutpläddering)
En perfekt bastard
Oj, oj... Efter 17 timmar är NMH slut. Och vilket slut sen...
Efter att ha spelat och bevittnat "the real ending" kapitulerar
jag totalt. Det är första gången ett spelslut verkligen
imponerar.
Vansinne! Snyggt, ironiskt och värdigt på samma gång.
Spelslut brukar vara förutsägbara som slutet på en romantisk
komedi. Sett i det sammanhanget får slutet på NMH skiten att
exploderar och flyga ut i rymden...
NMH har skakat om och engagerat mer än någon berättelse
i något media gjort på länge... Så fruktansvärt
kompromisslöst... Så smaklöst, så sjukt kitchigt,
så fel... Men ändå så rätt... Varenda liten
del är snodd och insatt i ett nytt sammanhang. De kloka lånar,
genier stjäl, heter det ju. NMH är ett fullkomligt galet lapptäcke
av pojkdrömmar och populärkultur...
En perfekt bastard. Det är såhär man borde göra filmer,
böcker, serier...
NMH är spelet Tarantino hade gjort om han hade varit 25-30 idag och
gjort spel istället för film.
NMH kokar soppa på en spik. Och jag sväljer allt.
//Daniel Lenneér
(tidigare publicerad som blogginlägg på lenneer.se)
<<
Tillbaka
|