Krigets
växlar
Recension: Gears of War (Xb360)
Om du slår upp om manschauvinistisk (Gör det helst inte...
Sjukt svårt ord...) i framtiden hittar du en screenshot från
Gears of war. Jag lovar.
För Gears of War är macho.
Det är macho i kubik.
Det är så manligt att det ångar av smuts och svett och
tuggar snus. Det lämnar avtryck i asfalten där det trampar och
använder taggtråd som tandtråd. Gears of War krossar.
Gears är betong och de flesta andra spel är frigolit. Precis
så brutalt hårt och ångande manligt är det...
Spelets storyn är egentligen inget att bry sig om. Man får
faktiskt läsa i spelets bruksanvisning om man ska förstå
ramberättelsen. Du är på en annan planet vid namn Sera
långt in i framtiden. Mänskligheten har koloniserat planeten,
men otäcka typer kryper upp ur planetens innandöme och vill
ha planeten tillbaka.
Det är du mot världen. That's it. Du heter Marcus Fenix och
är muskulös, ärrad, bepansrad och skitsur.
Du har ett maskingevär som sväljer 600 skott och som nästan
aldrig behöver få slut på ammunution. Du har en motorsågsbajonett
som drivs med diesel och som sågar isär dina motståndare
som att blodet skvätter över kameralinsen.
Och inte minst: Du är tre vänner som är gjutna i samma
solida form som du själv.
Du har kort sagt allt du behöver när världen är emot
dig.
Gears of War är nästan löjligt våldsamt. Det är
spelet som tar in från knän, skiter ner sig och blir buskis...
Fast då menar jag buskis på ett bra sätt. Det är
helt enkelt omöjligt att ta det på allvar. Marinsoldaterna
i huvudrollerna liknar mer Hulken än någon av släktet
homo sapiens. Deras nackar, hakor och biceps har antagligen formgjutits
i samma fabrik som rustningsdelarna de bär. Tur att de kostar på
sig att säga lite one-liners ibland...
Utomjordingarna Locust ser ut som en blandning av hårdrocksomslag
och Sagan om Ringen-troll. Kort sagt skitfula.
Klichérnas ringas inte bara in, de nitas fast i en vägg med
bultpistol.
Vuxna
män gör saker tillsammans.
Jag borde hata det. Men jag älskar det. På grund av spelkänslan.
Gears of War är helt enkelt ett gjutet actionspel med en kontroll
man aldrig vill släppa, perfekt avvägt tempo och en precis rätt
balanserad svårighetsgrad. Lägg där till en co-op som
fungerar parfekt och lyfter hela spelet till än högre höjder...
Jag påstår att Gears of War nästan ensamt motiverat att
köpa en Xbox360.
Jag hoppas bara inte Epic Games menar allvar med designen av karaktärerna.
I såna fall behöver de hjälp. Jag hoppas innerligt att
det är en regäl dos humor och satir med i soppan. Bara 16-åriga
killar kan tycka att det här är tufft på riktigt...
Det är bara för mycket... GoW är fruktansvärt smaklöst...
Och smakfullt. Låt mig förklara närmare...
Gears of War är helt enkelt himmel och helvete på en och samma
gång. Spelet balanserar olika stämningar på ett fantastiskt
sätt. Mellan de intensiva actionexplosionerna sänks tempot och
man får tid att se sig omkring bland ruinerna. Ett ögonblick
av andrum. Lugnet efter stormen. Omgivningarna är vackra och arkitekturen
otroligt genomarbetad. Beundransvärt att Epic games lagt så
mycket krut på det som inte har med att krut att göra, om man
säger så. Omsorgfullt designade action-spel växer inte
på träd. Oftast är miljöerna bara kulisser för
spelarens våldseskapader.
I GoW känns det som man stiger in i den krigshärjade framtiden.
Lika groteskt fula som locust-rasen är, lika slående vackra
är omgivningarna.
Gears of War ångar på som ett lok och överraskar, gång
på gång, spelet igenom. Efter en otrolig actionsekvens kastas
man vidare in i en ännu otroligare. Och så fortsätter
det... Ända in till det bittra slutet. För GoW är ett sånt
där spel man inte kan sluta spela. Man sprängs i bitar till
den grad att bara ett par militärkängor med blodigt slask står
kvar på backen...
Det händer rätt ofta, speciellt i början.
Man har svurit och slitit sitt hår för att det är så
svårt. Nästan omöjligt.
Och ändå försöker man igen. Och igen.
Epic games har lånat mycket från Resient evil 4, men sämre
inspiratioonskällor kan man ju ha. Jag vågar nog påstå
att de som gillar RE4 borde gilla GoW. Det är samma typ av andan
i halsen-action. Det är survival horror. Om storyn är bättre
i RE4 är kontrollen defintivt bättre i GoW. Det tar ett tag
att bli varm i kläderna, men när man väl är det vill
man aldrig byta. Man vill bo och sova i de GoW-männens kläder,
om det hade varit möjligt... (och de inte hade varit tio storlekar
för stora)
De introducerade ett smart "cover-system" som nu några
år senare är praktiskt taget branschstandard i actionsspel
och det har även smittat till rollspel som Mass effect.
Sammantaget:
Grafik och design att dö för. Så snyggt att man tappar
andan!
Klockren kontroll.
Bra bandesign, tempo och flyt.
Kass story med stereotypa buskis-karaktärer
Lite kort...
Men... Det är ju en femma. Tv-spel har sällan eller aldrig varit
såhär roligt...
//Daniel Lenneér
(tidigare publicerad som blogginlägg på lenneer.se)
<<
Tillbaka
|