Mördarens
montona vardag i en snygg värld...
Recension: Assasins creed (Xbox360)
Mord i ordning...
Så heter en bok på biblioteket som jag har som hjälp
bakom disken. Ofta frågar folk vilken bok som står på
tur i just deras favvo-deckar-serie. En bibliotekarie ska ju veta sånt.
Eftersom jag inte kan alla deckar-serier i hela världen är det
d tur att man kan fuska genom at kolla i boken med den bisarra titeln
"Mord i ordning". Där står boktitlar listade kronologiskt
efter författare...
Den boken har inget alls med det här logginlägget att göra.
Det blev bara en rolig och lite passande rubrik genom att dra upp den.
Jag spelar Assassins Creed till xbox360 nu. Ett spel som mot slutet av
förra året skapade en sällan skådad hype. Lite med
rätta, lite utan någon anledning alls.
Jag är tre lönnmord in i Assassins Creed nu... Och jag är
förvirrad. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka.
Nu förstår jag precis vad alla recensenter kände när
det kom.
Det är stämningsfullt, sjukt snyggt animerat och har grafik
att dö för. Miljön är orginell, hur häftig som
helst och atmosfären är så tät att den går
att skära med med kniv... Att försiktigt rida nerför backen
mot Jerusalem eller stå på bergets krön och blicka ner
över Damaskus ger en Wow-känsla inget annat spel har gjort.
Att springa fram över hustaken och bana väg genom folkmassorna
i städerna får adrenalinet att pumpa...
Men egentligen, innerst inne under alla fantastisk yta, är det ett
en ganska enhanda och inte speciellt roligt spel...
Varför? Man gör precis samma saker om och om igen. Rider, snackar
med gillet (som ser likadant ut i tre olika städer! Hallå...),
klättrar i torn, räddar ett par bybor, tjuvlyssnar, ficktjyvar
och lönnmördar. När altair ska ska bana väg genom
folkmassorna ser det i bästa fall ut som han puttar en stel docka
på skridskor några pixlar ut sidan. I de flesta fall ser det
ut som om han simmar torrsim.
Bär man sig klumpigt åt i lönnmorden är det bara
att dunka på med svärdet för glatta livet, springa runt
kröken och slänga sig en hökärra.
Det går precis lika bra liksom... Oftast bättre.
Man kan tycka att ett spel som fokuserar på lönmördare
borde belöna att man gör rätt och är så diskret
som det bara går. Men nej då! Brassa på med svärd
och kastknivar och spring och göm dig bara!
Hyfsad utsikt...
Snål balkong...
Sedan var det det här med storyn också... Man ÄR ju ingen
lönnmördare i tiden för det tredje kortåget år
1191. Man är en framtidssnubbe med heligheter i sitt DNA som pluggar
in sig i en Matrix-värld... Många blev förbannad och kände
sig lurade, men jag gillar science-fiction-inramningen. Den sätter
liksom regler och begränsningar i spelvärlden. Och plötsligt
köper man att saker buggar och "saknar access". Plötsligt
köper man att vägen blockeras av blå skimrande kraftfält
som begränser vart man får gå. Plötsligt köper
man att huvudpersonen Altair kan dyka från 100 meters höjd
ner i en kärra med hö... Det är ju inte verklighet. Bara
simulerad verklighet. Smart, cool och modig lösning...
AC är egentligen inte dåligt på något sätt.
Men det är inte sådär fantastiskt bra heller...
Ett snyggt men stelt GTA i Jerusalem 1191.
Jag hade nästan roligare med No more heroes, trots att det jämfört
med AC är skitfult. Och definitivt roligare med Super Mario Galaxy
och Lego Star wars
//Daniel Lenneér
(tidigare publicerad som blogginlägg på lenneer.se)
<<
Tillbaka
|