Tellus
Rollspelsbok/Terra Incognita och Västerås stift

Omslag: Mjukpärmpärm Ca pris: Prisuppg. saknas



Betyg (lenneer.se):

I Tellus placeras man som deltagare i en framtida värld. Året är 2174 och jorden är förstörd av kärnvapenkrig och miljöförstöring. Mänskligheten har i stor utsträckning lämnat sin sargade moderplanet för att exploatera de gästvänligaste himlakropparna i solsystemet. Vi har klumpats ihop i gigantiska megastäder, såkallade arkar, under skyddande plastkupoler. Det borde vara en dyster tid för mänskligheten. Men icke! Vi står enade för att säkra en nya och blomstrande framtid.

Trots den, för genren, ovanligt positiva tonen känns bakgrundshistoria igen. Tellus värld placerar sig dock i ett eget fack genom att bjuda på en ganska "jordnära" dos sience-fiction. Allt som beskrivs i spelet är nämligen genomförbart, åtminstone teoretiskt sett, med den teknologi vi besitter idag. Med andra ord lyser laserpickadoller, beam-strålar, små gröna män och överljushastighetsskepp med sin totala frånvaro. Men låt er inte avskräckas av detta. Tellus bevisar faktiskt att en ”realistisk” sience-fiction-skildring kan vara nog så fantasieggande.

Tellus är framtaget i samarbete mellan Terra Incognita och Västerås stift för att, som det förklaras, fungera som underlag för diskussion och konfirmandundervisning eller bara ren underhållning. Det är ett faktikst klokt intiativ att nischa ett spel mot ett användningsområde på det här viset. Rollspel fungerar ju erkännt bra i utbildningssyften och det öppnar samtidigt fler dörrar för ungdomar att komma in i hobbyn. Skulle jag själv fått ett exemplar av Tellus i händerna som fjortonårig konfirmand skulle jag med största sannolikhet blivit stormförtjust!

Tellus består av ett 80-sidigt tidningshäfte. Detta "tidningsutförande" ger tyvärr spelet ett oförtjänt billigt intryck och jag ser genast ett problem i att många potentiella Tellus-spelare kanske bara nonchalerar spelet om det står på en butikshylla nära dem. Utförande är helt enkelt lite tarfligt med tanke på att spelet i övrigt är så väl genomarbetat och påkostat.

Den som börjar bläddra i Tellus finner nämligen att både layout och grafiskt utförande håller hög klass. Allt är snyggt, stilrent och lättläst. Illustrationerna håller hög klass, kompletterar texten på ett utmärkt sätt och bidrar till att gjuta en speciella atmosvär som gör Tellus till någonting unikt.

Regelsystemet i Tellus är enkelt uppbyggt och det läggs ingen större tyngdpunkt på det området. Det poängteras att regelverket bara ska finnas där som ett stöd när man gestaltar sina karaktärer. Ett plus är att endast sexsidiga tärningar används.

Våldsamma konflikter och våld bör undvikas i Tellus värld, precis som i verkligheten. Detta gör att det annars obligatoriska kapitlet som handlar om strid och vapen helt saknas, men det ganska skönt.

Något annat som är skönt är att två äventyr av skiftande karaktär medföljer. Det finns också färdiga rollpersoner som är skräddarsydda till ett av dem. Det gör att Tellus är ett bra rollspel att snabbt komma igång med.

Som kuriosa kan nämnas källförteckningen över film, böcker, rollspel med mera man rekommenderas att kolla upp för att komma i rätt stämning är mycket utförlig och bra. Det står nämligen inte bara vilka källor man ska kolla upp utan också exakt VAD man ska kolla in i de källor som rekomenderas! Det skvallrar tydligt om att Tellus är ett ”ihopkok” skapat med fingertoppskänsla!

Sammanfattningsvis; Tellus är ett trevligt och användarvänligt sience-fictionspel som rekommenderas varmt för alla äventyrslystna som hellre utforskar en möjlig framtid med seriöst sinnelag än klampar runt i megarusting och skjuter på allt som rör sig med megabloffalaserkarbinen!

//Daniel Lenneér

(recensionen är tidigare publicerad i tidningen Sverox, 2002)

Tillbaka