JACK NICKLAUS GOLF Fråga: Vad är värre än att köpa ett sugigt NES-spel? Svar: Att köpa samma sugiga NES-spel två gånger såklart!
Det är något med sport-spel till NES... Kassa plattformsspel och kassa actionspel orkar man sitta med och skratta åt. Men kassa sportspel är bara kassa. De har inte lyckats åldras på samma värdiga sätt. Det uråldriga spelet i svarta serien som bara heter Golf är miljoner gånger roligare. Spela det istället.
|
LJN-Wrestling Wrestling är
sporten/underhållningsformen som borde vara som gjord för
spelmediet. Muskulösa män som kastar varandra i mattan till
publiken jubel. Lite sport, lite gladiatorspel, lite cirkus... Tyvärr
har licenserna från de stora förbunden historiskt sett haft
tendensen att hamnat hos kassa spelutvecklare... Mammon är gud.
Speciellt i USA. Och i USA är wrestling big buisness.
Det är lite svårt att greppa ur ett svenskt perspektiv. |
Castlevania Det första
Castlevania till NES är ett av mina absoluta favoritspel. Jag insåg
det inte riktigt förrän jag spelade det igen som vuxen...
Till skillnad mot många andra favoriter har jag aldrig bemästrat
det. Jag har aldrig kommit längre än Liemannen. Men det känns
acceptabelt. Döden är en motståndare man kan respektera... |
Teenage Mutant Hero Turtles (TMHT) I början av
90-talet rådde Turtlesmani. Turtles fanns på allt.
Tröjor, pennskrin, gymnastikpåsar, leksaker ochsamlarbilder.
Vi visste inte då att det var en mesig barnvariant av ett coolt
orginal, men det är en helt annan story. |
BART VS. THE WORLD Om du som jag har fina och roliga barndomsminnen av det här spelet, var då klok. Spela det INTE igen i vuxen ålder... Det gjorde jag. Och plötsligt förvandlades mina nostalgiska minnen till en avgrund av nattsvart hat. Första banan, Kina, går bra. Men andra banan, Nordpolen, dukar upp med hoppmoment som definerar sadistisk 8-bits-design. Hoppen måste vara pixelperfekta. Annars dör man. Jag minns att jag var skillad på det här spelet en gång i tiden, hoppade igenom andra banan utan att bli speciellt svettig och tog mig ändå till den allra sista bossen. Nu kommer jag inte ens till den andra. Och jag känner hat... Acclaim
köpte upp LJN. Inte nog med att de gjorde egna skitspel. De blev
även en cover-up för de sämsta av de sämsta. Det
är nästan kriminellt att släppa så kassa spel!
Glöm aldrig det. Förlåt aldrig det. Bart vs. the world
har åldrats smärtsamt dåligt och är idag nära
nog ospelbart. Det borde ha en etta egentligen, men mina nostalgiska
minnen av ganska roliga banor och moment lngre in i spelet tvingar mig
att lägga till en extra ovärdig kontroll... |
LOW G MAN Jag såg etiketten
och tänkte; Vad kan det här vara för guldkorn som aldrig
kom till Sverige? Det kan nog vara nåt... |
DUCKTALES Jag minns när Ducktales kom... Man hörde vagt talas om "ett Kalle Anka-spel" till Nintendo. Det satte griller i en ung hjärna som törstade efter TV-spel och tecknade filmer. Vadå Kalle Anka-spel, tänkte man? Kalle Anka hörde hemma i serietidningarnas värld. I TV-spelens regerade figurer som Mario ensamma. Betänk att det var innan Ducktales (eller "Ankliv") hade visats på svensk TV. Hur flummigt var det inte då med ett Kalle Anka-spel där Kalle inte ens var med? Istället spelade man som... Farbror Joakim? Som hoppade runt... på sin... käpp!? Knattarna var med. Även en tjej-Knatte samt en massa ankor man aldrig sett förut. Bland annat en tjock ank-tant som kastade tårtor. Flum, flum, flumdum... Men alla som spelade kapitulerade. Det var ett kul spel! En kompis hade spelet och jag minns att man gillade det hårt. När Ducktales sedan dök upp på svensk TV föll liksom bitarna på plats. Jag tycker fortfarande att TV-serien är bland det bästa Disney gjort i modern tid och det tycker många med mig. Ducktales var ingen framstressat och krystat licenspel. Det var en licens som Capcom hade vett att behandla med respekt. Upplägget påminde vagt om Mega man-serien, men lyckligtvis hade Capcom den goda smaken att skruva ner den sadistiska svårighetsgraden som det första MM-spelet hade fått. Ducktales var roligt och äventyrligt. Softnnackade kids kunde koncentrera sig på att hitta korta vägar genom banorna och klara bossarna. Hårdnackade spelare kunde leta hemligheter och plocka diamanter för en högre slutscore. Ducktales var för alla. Ducktales var casual innan ordet fanns. Än idag är
Ducktales NES-magi. Det har det. Visste rymmer biblioteket
till NES större och starkare kort. Men Ducktales är välavvägt,
snyggt och roligt hela vägen. Det plockar hem ett fullt betyg då
det tillhör ett av NES;ens måsten. |
FLINTSTONES - THE RESCUE OF DINO & HOPPY Jag minns inte hur
jag fick tag på det här spelet heller... Och jag minns framförallt
inte varför. Flintstones är något så ovanligt som ett spel som ser trevligt ut, men som inte är det. Kontrollen förstör något som annars kunde varit småtrevligt. Bonusbanorna med basket mot "elaka-opponenten-jag-inte-vet namnet-på" är dock roliga. Det skulle gjort ett rent basketspel istället. |
TERMINATOR 2: JUDGEMENT DAY Terminator 2:
Judgement day är en grym film, som bekant. En av de bästa
actionrökarna någonsin och en milstolpe både för
specialeffekter och sci-fi-fans. Bakom spelet står
den LJN, en spelutvecklare ökänd för smärtsamt kassa
spel till NES. Det är nästan att betrakta som ett brott
att göra LJN-kassa spel och sälja dem till barn för 500
kr! Deras
logga är en liten regnbåge som ger ett trivsamt och myspysigt
intryck, men skenet bedrar. Som AVGN klokt säger; There's no
gold at the end of THAT rainbow, i can tell'ya! --- (Brasklapp, 2 månader senare...) Vet ni vad det värsta är? Vet ni vad DET ABSOLUT VÄRSTA ÄR! Det tar inte slut där.Efter ett tag börjar man gilla skiten! Visst är andra banan irriterande och plockar liv, visst är spelet fånigt inkonsekvent mest hela tiden och visst innehåller stålverket på slutet hoppmoment så sinnessjkt omöjliga att de aldrig skulle sett dagens ljus... Men man har börjat gilla det! Man är såld! De repetiva spelmomenten som man nöter och förfinar. Den minimalistiska musiken. Den snygga grafiken. Pixelperfekta moves genom dörrar i broar. Sekundjakt på cyberdyne. När man bemästrar dem känner man sig som en terminator! Man fistar ner T-1000! Plötsligt har hjärnan skjutits i flisor, smält till metall av värmen, flyter samman och formar det här betyget... |
SUPER MARIO BROS Igår fick
jag hem mitt andra Super Mario Bros. Det är nördigt på
en i det närmsta anal nivå att köpa mer än ett
exemplar av spel. Men det här är en dåres försvarstal. Jag kallar Super Mario Bros det bästa konsol-spelet genom tiderna. Visst finns det en trea som är större och långt mer varierad och fantasifull... Men urfadern kom 1985 och är faktiskt fortfarande lika rolig. Idag framstår orginalet i all sin enkelhet som som ett ännu större verk än man insåg när man var tio. Om det finns någon helig graal bland TV-spel så är det SMB till NES. Äg ett. Äg två. Äg tre. |
TINY TOONS Tiny toons är
ett sånt där spel jag har barndomsminnen av... Det är
ett sånt där spel som hotar att lämna dig besviken och
bitter när man spelar det igen som vuxen och inser att det egentligen,
bakom sitt nostalgiska skimmer, är ett skitspel utan något
som helst existensberättigande... Lyckligtvis håller Tiny toons hela vägen... Det är bra! I grunden är det en SMB-klon, men en väldesignad sådan. Spelet håller ett högt tempo. Det är snyggt. Figurerna är snygga sprites och animationerna är välgjorda och roliga. Även om bandesignen är sådär är fiendedesignen varierad och fantasifull. Jag överdriver inte. Det här är 8-bitars-grafik som bäst. Det kryllar av roliga ideér också. En Donkey Kong-boss, puss-mini-bossar, pennor som skjuter upp sig, butlers som släcker ljuset, pengasäcksraketer...! Hur mycket kul som helst! Dessutom märks det att killarna på Konami gillat sin licens. Visst, spelet är vad jag kallar "ett sent spel" från 1992. De brukar vara snygga och välgjorda eftersom de med många års erfarenhet kunde "pressa skiten" ur den grå lådan... Men å andra sidan fanns sidoeffekten att de duktigaste spelskaparna sket i konsolen för att istället utveckla till next-gen-monstret SNES... Så är icke fallet här. (Så är däremot fallet med tvåan, enligt hörsägen) Det här är ett genomarbetat och roligt spel. Inte bara ett hafsverk för att sälja en licens. |
TIME LORD Time Lord är
det spel jag sett med mest AWSOME omslag. Åtminstone om man räknar
och cashar in coola prylar. En riddarkille med rustning, svärd,
rymdhjälm OCH strålpistol. Bakom honom tronar en svart riddare,
en drake och en guldsköld. Ett rymdskepp flashar förbi dessutom.
Omslaget rymmer kort sagt allt som är AWSOME. Men hur är själva
spelet?
Tyvärr är Time lord ett sånt där NES-spel som fyller dig med hat efter några försök och några Game overs. Mest för den löjligt uppskruvade svårighetsgraden och problemlösningen som ligger någonstans på skalan mellan "totalt obegripligt" och "fullständigt omöjligt". Tacka Youtube, säger jag! Annars hade jag aldrig upptäckt att orber låg BAKOM saker och jag hade ALDRIG hittat just DEN osynliga plattformen! Inte för att spelet blir lätt genom att titta på Youtube, men det blir åtminstone SPELBART... Jag nämnde
de osynliga plattformarna. Osynliga plattformar. Sånt
är aldrig bra speldesign. Dessutom förekommer osynliga
väggar. Osynliga väggar är roliga att prata om och relatera
till i spel. Men när man spelar vill man inte ha dem. Time lord har ännu inte varit ett fall för AVGN. Men det kommer att bli. Spelet är helt sjukt ojämt. Grafiken och musiken är klart godänd. Designen pendlar mellan bra och underhållande till horribelt usel. En extra kontroll i betyg för vissa lyckade moment och den tematiska inramningen dock... Det finns sämre spel till NESen. Men det finns många som är bättre också. Det är inte sketkasst, men det är inte heller bra. |
DUCKTALES 2 Ducktales 2 släpptes
sent under NESens levnad. Det var färre som köpte det och
spelet är därför mer eftertraktat och lite högre
värderat. Jag minns inte riktigt var jag fick mitt spel ifrån.
Den legendariska nördbutiken Fantasy world i Skövde hade en
inbytesservice där man betalade 50 kr och fick byta ett NES-spel
mot ett annat. Där bytte jag 2-3 spel. Där tror jag att jag
plockade upp Ducktales 2. (Tyvärr bytte jag in mitt Batman, det
ångrar jag lite... Å andra sidan gjorde jag bra bytesaffärer
och plockade bland annat upp Zelda 2...) Spelet funkade dock sådär
bra, ska tillägas. Jag fick mest se hoppande dansande pixlar i
olika mönster. Men efter en sväng med isopropylalkoholen tio
år senare funkar det. Ducktales 2 är ungefär som det första spelet. Det vill säga; När man väl fatttar i vilken ordning man ska ta banorna och har lärt sig de kniviga passagerna är det egentligen inga problem att klara av det. Det är samma Mega man-upplägg med att välja bana. Inramningen är lite roligare den här gången och man kan köpa bonuspryttlar mellan banorna. Banorna är samma som förra gången. I stort sett. Det känns som en remix av gamla beprövade teman. Ett gamalt skotskt slott, en pyramid i Egypten, Niagarafallen, ett piratskepp och den förlorade kontinenten Mu. Sedan utspelar sig slutstriden på piratskeppet igen. De var antagligen för lata för att göra en bana till... Varför inte mer Ducktales-anknytnning, undrar jag? Kidsen var ju målgrupp och kidsen älskade TV-serien. Första spelet hade Magica Dehex, Gizmo Duck och Bubba. Andra spelet har visserligen Uppfinnar-Jocke och ärkerivalen Guld-Ivar Flinthjärta (även om den sistnämnda inte gör mer än en cameo, i stort sett). Men ändå. Det finns så mycket canon att ta av. Vi vill ha björnbusar. Björnbusar! Käppen är the shit i Ducktales. Även om Farbror Joakim aldrig studsar fram på sin käpp i TV-serien gör han det i spelet mest hela tiden. Vi älskade det i det första spelet och vi älskar det nu. Farbror Joakim kan göra fler saker med käppen den här gången. Han kan dra i spakar och kanoner och uppgradera den med smarta insticksmoduler som Uppfinnar-Jocke slänger ihop. Det är ju coolt. Felet är att det egentligen inte tillför spelet någonting. Bandesignen förutsätter bara att man använder dessa nya funktioner, spelet öppnar inga nya möjligheter för dem. Därför blir de nya käppfunktionerna bara en meningslös gimmick. Och det framkommer att bandesignen är något mer slentrian och något mindre inspirerad den här gången. Sammanfattningsvis är Ducktales 2 ett lite mer oinspirerat verk än det första spelet. Men det är fortfarande ett bra NES-spel med hög spelbarhet. |