berättelsen
om en resa ut i det okända... |
I september 2009 var det 10 år efter det monumentala
datumet 9.9.99 då SEGA släppte sin konsol DREAMCAST. En konsol
man inte riktigt förstod sig på eller vågade köpa.
Den fascinerade och den skrämde en ung rabiat
Nintendo-fanboy... |
18 december 2013 |
12 december 2013 |
17 november 2013 Det var mycket DC i helgen. Först unboxade jag och moddade den japanska Dreamcasten när den kom. Jag gjorde en video om det äventyret i form av Dreamcastaway Webb-TV Avsnitt 4. Kort unboxing och lite moddning blev namnet och temat på avsnittet. Det kan du se här: http://www.youtube.com/watch?v=SD5-e8iKY9s Jag noterade under ingreppet att fläkten var större och av alluminum i den japanska DCn! Se bild. Vilken koloss! Nu har jag tre Dreamcast! Nördigt värre! Gränssnittet på den japanska DCn ser ut såhär. Det är sig likt, bortsett från de japanska tecknen. Project Berkley Vad är detta? Det är faktiskt demon för Shenmue! Den hängde med den japanska utgåvan av Virtua Figther 3tb när Shenmue bara var ett flummigt "RPG och fightingspel i kombination" och det är kul att numera ha denna demoskiva i samlingen. Vad innehåller då projekt Berkley? En spelbar demo? Nä. Långt därifrån. Den innehåller film. Film och prat. Tyvärr är pratet till 100% obegripligt om man inte förstår japanska. För en SEGA- och Shenmue-nörd är det ändå lite julafton.Det här är ju ur-Shenmue! Det första världen såg och fick veta. Typ. Yu Suzuki pratar mycket, länge och med seriöst tonfall. Det här är en allvartyngd man som sysslar med seriösa saker! Det gillar. Bland annat benar han ut FREE-begreppet.(Det förstår man utan att förstå japanska) Han pratar om det vi idag kallar open worlds egentligen. Massor med production art visas i form av bildspel. Dock inte en enda bild på Ryo Hazuki... Var han hemlig? En trailer för själva spelet får vi se. Vi får se fighting, drakspeglar och ångestvrål i regn. Folk fick en teaser av vad som var i görningen. De tidiga Shenmueklippen är intressanta för det ser ut som Saturn-grafik mer eller mindre... Det är naturligt. Man visste inte vad Dreamcast gick för tidigt i processen. Project Berkley/Shenmue började dessutom utvecklas redan för Saturn. På Youtube finns tidiga rörliga bilder att söka fram. |
13 november 2013 |
11 november 2013 |
5 november 2013 |
11 oktober 2013 |
6 oktober 2013 |
24 augusti 2013 |
15 juli 2013 |
11 december 2012 |
10 december 2012 |
16 october 2012 |
6 september 2012 |
7 aug 2012 |
28 juni 2012 |
11 maj 2012 |
28 mars 2012 |
En frusen dröm Spelar det någon roll att man gör världens bästa spelkonsol om ingen köper den? Faktum är att världens bästa konsol släpptes för mer än tolv år sedan. Och nästan ingen köpte den. Att Segas Dreamcast aldrig slog är en av spelhistoriens mest tragiska paradoxer. Hade den slagit kommersiellt är det inte omöjligt att vi haft en annan konsolmarknad idag. Dreamcast släpptes 1998 i Japan och 1999 i USA och Europa. Det var fantastisk teknik i vit plast som föddes in i en oförstående värld. Kontrollen ansågs stor och klumpig. De nyskapande spelen ansågs konstiga. Tredjepartsstödet svek. Det smärtar i efterhand. När Sega äntligen kraftsamlade och gjorde något bra var timingen helt fel. 1999 var världen helt enkelt inte redo för Segas visioner. Folk kring millenieskiftet ville hellre ha en DVD-spelare att titta på film med än spela spel online. Följden blev att spelarna hellre väntade på Playstation 2 än satsade på Dreamcast. Jag ska inte säga något. Jag var en lika god kålsupare. Jag satt med en N64 i knät och stirrade tjurigt in i väggen när Sega generöst dukade upp framtiden. Framtiden var helt enkelt inte tillräckligt intressant. Det återtåg Sega hoppades på blev en svansång. Fallet och förlusten blev gigantisk och spiken i kistan för Segas hela hårdvaruproduktion. Orsakerna diskuteras fortfarande, men man ska inte glömma att Sega långsamt grävde sin egen grav. Efter sucén med Mega drive hade de matat den trogna publiken med tre besvikelser. Mega CD, 32X och Saturn. Sega hade helt enkelt sålt dyrt skräp lite för många gånger. När Dreamcast kom var inte ens de egna leden lojala längre. Det var först när det var för sent som kärleken åter växte sig stark. På nätet lever drömmen om Dreamcast 2 nämligen fortfarande. Söker man på Youtube hittar man mängder av fejkade promotionklipp och påstådda designprototyper. Det hjälper inte hur många gånger Sega dementerar. Det finns de som fortsätter tror på mirakel. Varför har då Dreamcast fått så stor kultstatus? En maskin med många fantastiska spel naturligtvis. Segas sista, som sagt. Men konsolen var mer är en stolt sista krigare i ett oheligt krig. Det är konsolhistoriens rockstjärna. Dreamcast levde kort, brann intensivt och dog ung. Idag står Dreamcast och allt kring konsolen för retrofuturism. Det är också en förklaring till att den fortfarande är älskad. Vi ser tillbaka och ser en utopi skapad kring 1999. En tid innan världen förändrades av terroristhot, rädslor och ekonomisk kollaps. Ett minne från en tid då vi trodde på framtiden. Då vitt verkligen var det nya svart. Dreamcast är Segas testamente - allt Sega ville och var - gjutet och förseglat i vit plast. En tung kontroll. Ett surrande hjärta. Och en frusen dröm. (publicerad i Blekinge Läns Tidning, tisdag 7 februari 2012) |
09 februari 2012 |
11 december 2011 |
28 november 2011 |
10 november 2011 |
23 oktober 2011 |
10 augusti 2011 |
12 juni 2011 Återbesök i SHENMUE 1 Jag har återvänt till Shenmue. Det första spelet. Vid andra genomspelningen blir jag hänförd av dels musiken - som höjer det som kunde stanna vid ett stelt och segt äventyrsspel - till en upplevelse. Dels detaljrikedomen och mängden nördiga detaljer SEGA stoppat in för att flörta med sin historia. Retro-nördiga detaljer i Shenmue i urval: - Anteckningsblocken som man hittar hemma i huset är av märket MASTER SYSTEM - även känd som Nintendos 8-bitarskonsol. Jag hoppade högt av lycka när jag såg detta första gången.** - Hemma hos Ryo finn en SEGA Saturn att plocka fram under TVn. Oklart varför dock. Det borde vara en MarkIII eller en MASTER SYSTEM med tanke på att året i spelet är 1986.* - Hemma i huset finns en poster med Virtua Fighter-motiv.* - Man samlar Virtua fighter- och Sonic-figurer från automaterna.* - De (enda) spel som går hem i arkadhallarna i båda Shenmue-spelen är så klart Yu Suzuki-produktionerna Hang-On och Space Harrier.* - Cigaretterna i Shenmue finns i två märken: MarkIII - efter SEGAs 8-bitare i Japan och deras första konsol. KATANA - efter projektnamnet för Dreamcast och tillika Dreamcast-processorns namn. Alla nördar som plockat isär en Dreamcast vet att man kan utläsa "KATANA" tryckt på moderkortet.** - Spelets huvudperson heter Ryo Hazuki - en uppenbar parafras på Yu Suzuki. Det sägs att Yu såg sig själv som ung i en dröm och att det blev startskottet för spelprojektet. ** (Uppdaterar eventuellt med fler retronördiga iaktagelser. Vet du några fler? Let me know!) * Uppenbar referens ** Nördig referens *** Supernördig refrens deluxe |
9 juni 2011 |
16 maj 2011 |
6 maj 2011 |
3 april 2011 |
26 mars 2011 |
15 mars 2011 Jag köpte 3st. Dreamcast-spel för en dryg vecka sedan på Tradera. Till det diskreta priset av 83 kr totalt fick jag dem hemskickade. Jag tror de kostade 15 kr i snitt. Det är lagom pris för sketspel.... För sketspel var det. Vad ska man annars kalla The Spirit of Speed 1937? Ökända utvecklarens LJNs logga stort på fodralet, det är värre än någon varningsmärkning. Till NES har de gjort sig kända för att utveckla spel så kassa att klockorna stannar är man spelar dem. Det är sällan tal och spelupplevelser, mer om tortyr. Ofta filmlicener, Marvel-figurer och wrestling. Jag får vänta tills jag spelat mer innan jag uttalar mig om tSoS1937. Men snyggt intro, rolig idé med racing på Lovecrafts tid och kriminellt långa laddningstider är mina första intryck... Och ett sjukt coolt namn! WWF Royal Rumble var väl kanske inte heller mitt bästa köp. Dock ganska underhållande var det när bedrövligt ritade polygon-brottare gled runt i ringen (det ser ut som de väger två kilo och har såpa under fötterna!) och våldförde sig hjälpligt på varandra. Det var som två bra saker tog ut en dålig. "Billigt" och "wrestling" tagteamade upp och gav "skitspel" på skam! Hidden & dangerous har jag inte spelat än. Vet inte alls vad jag ska förvänta mig där... Jag är nollställd. Nog bäst så. |
9 mars 2011
|
5 mars 2011 Mer DC-vinyl-nörderi! |
18 februari 2011 |
8 februari 2011 Drömmen om Dreamcast 2 Det finns inte ens en promille sanningshalt i prototypbilderna ovan. Personligen tror jag inte att SEGA ger sig in i hårdvarukriget igen.Chansen är obefintlig. Noll. Inte minst eftersom alla de tre befintliga formaten - Xbox360, Wii och PS3 - alla är giganter. Men visste kan man drömma om en blueray-baserad tyst slimmad vit liten DC2a med flaggskepp som Shenmue 3 och Jet Set Radio eXtreme... Naturligtvis är den bakåtkompatibel med DC ocg SEGA Net 2.0 är den enda online-tjänst som slår Xbox LIVE på fingrarna... |
16 januari 2011 |
12 januari 2011 Se det här vansinnet i Dreamcast Junkyards lilla videorecension: |
7 januari 2011
|
14 december 2010 På den understa bilden testar jag DC-väskan. Till den bär jag noppriga mjukisbyxor av okänt märke och en t-shirt med Disney-motiv från H&M. |
13 december 2010
|
19 november 2010 I såna här lägen är det läge att sträcka
på sig - bli lite patriotisk - och skandera; |
Crazy taxi |
10 november 2010 TretusenkronorsDreamcast Allt var intre bättre förr... Ett valfritt spel, visserligen. Men 3200 spänn för ett DC-paket! Inte får man med en VMU ens... Prissättning Stor annons för SPELIA ur SuperPlay. 6 sidor lång! Vad kostar inte det!? Dreamcast sjöng loss på ca 2500 kr när den kom. Och så brukar det ju vara. Next-gen-konsoler brukar vara lite dyrare. Som jag minns det var det bara hardcore-spelarna som köpte DC i början. De vanliga dödliga höll fast i sin N64 eller sin Playstation. 550 kr för ett spel får betraktas som hyfsat standard prissättning. Tur att de sänkte vansinnespriserna på 750 kr som Super-NES-spelen kostade på slutet! De hävdade att optisk lagring på skiva gjorde spelen billigare att ta fram, men spelen till PS, Saturn och DC blev inte mycket billigare ändå. I |
31 oktober 2010
|
28 oktober 2010
|
22 oktober 2010 |
21 oktober 2010
Playstation 2 segrade över Dreamcast av flera anledningar, men en stark orsak var DVD-spelaren. Folk som ändå skulle köpa en DVD-spelare köpte PS2. Hade DC haft DVD istället för GD-ROM-drive hade SEGA åtminstone bjudit upp till dans mot konkurenten... Det intressanta med ryktet är att framtiden kunde sett annorlunda ut om SEGA gjort ett annat val. Hade Dreamcasten varit mer kraftfull och spelat DVD kanske, kanske, kanske vi hade haft SEGA kvar som hårdvarutillverkare idag. Vi kanske, kanske, kanske hade spelat Shenmue 3 på Dreamcast 2-konsoler... Nu blev det istället drömmen som aldrig blev... |
12 oktober 2010 |
10 oktober 2010 |
9 september 2010 |
2 september 2010
|
29 augusti 2010 |
28 augusti 2010 |
27 augusti 2010 |
25 augusti 2010 |
13 augusti 2010 |
10 augusti 2010 |
Rayman 2 |
9 augusti 2010 |
6 juli |
1 juli 2010 Två coola DC-relaterad grejor:
|
18 maj Fulast omslag vinner... Jag ska upp till västergötland i tio dagar nu. Funderar på om jag ska ta med en DC och ett knippe spel... I julas saknade jag ju Shenmue något vansinnigt... DCn och spelen kan man packa så att de tar väldigt lite plats. Men kontrollerna är ju stora som hus! |
17 maj "Nya-spel-till-DCn-mannen" |
7 maj VMU-displayen brukar bara visa skit när man spelar... En logga
eller nåt. Det är bara i Shenmue hittills som jag har sett
något som man använder ingame i handkontrollens
lilla fönster. Synd att det inte används mer...Men när
man lirar Blue Stinger visar den åtminstone ett relevant o coolt
motiv. En snubbe som brassar på med bazooka. Alltid relavant.
Alltid coolt. Kan det bli bättre? |
BLUE STINGER |
5 maj |
28-29 april Roligast är egentligen att läsa förordet där Thord
Daniel Hedengren går igenom Dreamcasts svenska resa, en resa som
jag faktiskt inte hade någon inblick i insåg jag. Det visar
sig att författaren själv i egenskap av innehavare av domänen
dreamcast.nu var en liten bricka i spelet som trä-tåg-tillverkaren
Brio förde när de försökte lansera Dreamcast i Sverige.
Det var lättare sagt än gjort och det gick ju inte heller.
Men lite kul att det var BRIO av alla som distrubierade Sega. Så
har det visst alltid varit. Även på Master system och Mega
drives tid. Sammanfattningsvis då. Är Drömspel läsvärd. Ja, det är klart den är! Har du nyss skaffat en Dreamcast är det en shysst vägledning i vilka spel du bör satsa slantar på. Och du hittar som sagt ingen bättre Dreamcast-bok på svenska. En uppdaterad andra utgåva med ett längre perspektiv på maskinen och spelen hade varit önskvärd. En sådan volym hade naturlitvis fåt innehålla en gör-det-själv-guide hur man lagar reset-problemet och lite sånt också. :-) jag skulle vilja ge fler DC-enheter i betyg, men det går inte. Boken är daterad. Den är inte speciellt utförlig. Den är gjord med kärlek, men det är ett framstressat kärleksbarn. Drömspel borde kommit förra året. Då hade sanningen stått i den. Att Rez visst var banbrytande, att Sonic visst suger i 3D och att Quake 3 Arena är ospelbar dynga med världens smaklösaste design. Till exempel. |
29 april Hands-on:Skies of Arcadia |
29 april Dagens utvik Dagens utvik är ett ihopvik. En liten DC och en liten NES har jag hittills skrivit ut från cubeecraft.com och vikt ihop. Synd att det inte är närmare jul för då kunde de här söta rackarna fått hänga i julgranen. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska ha dem till. Men söta är dom! |
25 april Dagens Loppis-fynd Söndagar är loppis i Ronneby. Dagens "fynd" var en svart VMU. 20 kr. Ny och i orginalförpackning. Jag har inget skriande behov av en VMU i dagens läge, men kul att lägga en svart till samlingen. Säljaren hade enligt utsago mer Dreamcast-prylar hemma. Bland annat ett butikskabinett. Hade jag köpt det om han hade sålt det på loppis? Vette tusan... Var har man konsolkabinett? Om man bor i lägenhet...? |
24 april Dreamcast-pyssel Nu kan du bygga din egen Dreamcast i litet behändigt format! Den kanske inte funkar att spela Shenmue på, men den är snygg och söt så det förslår. Bara att ladda ner, skriva ut och klistra ihop! Tack till Cubeecraft som gjorde min dag med detta pyssel/byggsats! http://www.cubeecraft.com/characters/character219.jpg |
23 april DC-update Jag spelar mycket NES nu, ärligt talat. Jag har spelat en del mer Sonic adventure. Det har tagit sig. Regält. Jag har faktiskt börjat gilla det. Tur att jag inte skrev min recension på det i början när jag hatade det. Dessutom har jag kört lite Virtua fighter 3tb och det funkar. Måste testa med någon annan. Fightingspel är roligare om man är två. --- Min första DC fungerar fortfarande. Jag är lite osäker om jag har fått en ofrivillig omstart när jag spelade Virtua figther eller inte. Bortsett från det har den fungerat felfritt. Det gör att jag har en DC extra undanstoppad. En reserv. Svårt nördigt... Men betänk att jag köpte den andra när jag trodde den första var utom all räddning. Som det ser ut nu fortsätter jag spela på min första tills den får starta-om-sig-sjukan igen. Då försöker jag laga den på riktigt. Går inte det har jag fortfarande en DC att plocka fram. Man är så att säga garderad. Bilden nedan visar DC-reserven. --- Jag funderar lite på om man vågar bjuda på en defekt japansk DC på Tradera... En NTSC-J-maskin vore kul... Och det är kul att laga.... DC-reserven. Med DC2 fick jag med en Dreamcast-vit VMU i orginalutförandet. Det är lite kul att ha en sådan faktiskt. Det verkar finnas mest grönt och svart och blått att få tag på nu för tiden. De färgerna finns ifs i stora mängder. |
12 april Par i DC Jag är sjukt nöjd. Ikväll lagade jag strömbrytaren på min DC no2. Jag köpte brickor för några ören på Järnia, satte under brytarplattan på höljets fästen och "höjde upp" brytaren ett par millimeter. Det räckte för att avhjälpa felet med brytare som "inte klickade". Nu går DCn som en klocka. faktum är att den går bättre än min andra tyska trotjänare. Jag börjar känna mig som Bosse KonsolDoktorn... Det här var ingen lagningsmetod jag läst mig till. Det här vara bara skruva, titta, fundera o prova. Jag har i hela mitt liv varit sjukt oteknisk o aldrig kunnat laga något. Två fungerande DC-enheter under min TV nu. Jag älskar lukten av det på morgonen. Det luktar som seger. Här satte jag brickorna. Under metallplattan. Höger sida av TV-bänken är mer än lovligt nördig nu... (Petra Medes axel kom med på ett hörn också) Jag har ju tagit upp NES-spelandet också. Därav de två NESarna på toppen. Den på toppen är min barndoms NES. Den spelar jag inte med. Det gör jag med den undre som jag köpte för 56 spänn och renoverade liv i. Lärt mig skruva isär och renovera upp enheter och börjat köpa NES-spel på Tradera... Hehe. Mer än lovligt nördigt var det... Jag får nog städa undan lite innan sambon får se eländet...:-) |
12 mars "The power-knapp problem" Gammalt problem - ny bild - som gäller på Dreamcast no. 2. Brytaren är helt enkelt lite paj. När höljet är på och man trycker på power-knappen räcker den inte ner att "klicka" brytaren. Brytaren är dels för kort och sitter lite på sniskan. Röd pil 1 visar att plastkanten i bakkant - motsvarande den som är utmärkt med grön pil i framkant - saknas. Detta gör att brytaren "lutar" lite bakåt. Förut tyckte jag att den fjädrade märkbart också, men det verkar den ha slutat med. Dessutom är förlängningen - toppen - som går upp i knappen på locket av. Se röd pil 2. Det är antagligen den största orsaken till felet. Det KAN gå att limma dit topp-plastbiten med en droppe superlim. Som alltid med superlim är ju risken då överhängande att man limmar ihop något som inte ska vara ihop. Eftersom brytaren lutar något är jag rädd att man inte får toppen att peka rakt upp i knappen, när den väl sitter där. Jag funderar på att lossa brytaren och sätta en bricka under mässingskruven i bakkanten - för att på det sättet kompensera bort brytarens lutning. Teoretiskt sett behövs inte toppen på brytaren. Det borde gå att höja knappen någon/några milimetrar och göra den "tryckbar" på så sätt. |
2 mars Sonic-serien Länge i mitt liv har jag omedvetet sökt den felande länken mellan Bobo och Pyton-serier... Och i fredags fann jag den, totalt otippat, i Sonic... Sonic fanns som serietidning i Sverige kring 1995. Den blev inte långlivad. Det var en rätt fräsig och rivig och tufft tecknad barnserie... Klart bättre än de röv-usla Mario-serierna i Nintendo Magasinet som man ändå köpte och gillade bara för att det var Mario... |
26 februari Knapp-problematik Det här är nästan skrämmande nördigt... Men det skiter jag i. Så här ser mekaniken kring DCns power-knapp ut: Insidan av locket: "Brytar-plinten": Varför jag nördar detta är lång histora... För lång för att ta nu. Men kort sagt har jag ikväll öppnat min fungerande DC för att researcha och spekulera hur det kan se ut i en annan DC. Sedan avr jag tvungen att spela lite Jetset radio för att se att skiten fungerade. Det gjorde den. Jag tog en boss-bana och låste upp den allra sista banan. Den verkar totalt galen... Annars har jag legat lågt med DC i det närmsta. Jag har renoverat och spelat NES istället. Kanske blir det en separat logg om de äventyren... Jag får se. |
17 februari En brasklapp om Sonic... Äntligen har The Sonic Team fattat vad resten av världen vetat om i tio år. Det här som jag snuddade vid i mitt förra inlägg. Det här att Sonic i tre dimensioner egentligen är en styggelse. Äntligen är upprättelsen efter tio år av förnedring här. Sonic 4 är på gång och det är i 2D! Precis som Nintendo med sin New Super Mario Bros-serie så har Sonic-teamet äntligen fattat att nyretro är det nya svarta... Man behöver inte laga det som inte är trasigt. Vad har det att göra med DC...? Ingenting. |
10 februari Hands-on/pre-recension: Sonic Adventure Jag spelar Sonic Adventure på min DC som mirakulöst nog lever igen efter operationen. Ena stunden är jag i sjunde himlen. Andra stunden frågar jag mig varför och funderar på att ställa mig o diska istället.... Så är det. Sonic adventure är det mest schizofrena spel jag någonsin spelat. Jag skojar inte. Det pendlar mellan fantastiskt bra och fullständigt horribelt dåligt... Och det gör det hela tiden! När späckhuggaren dånar fram och krossar bryggorna till flis bakom Sonic på den första banan - eller när man som Tails susar fram i hisnande hastighet framför en dånande lavin på en snowboard på den tredje - då älskar jag spelet. Men när musiken går igång i mellansekvenserna och figurerna börjar prata med sina barnröster - då känner jag bara hat. Actionbanorna är bra. Det mesta annat är illa. Sonic Adventure var vågdelaren historiskt sett. Det var här det gick åt helvete. Det var här Sonic gick från att vara tuff plattformshjälte till att bli... Ööööööh... Nåt annat. Nåt som alla över fem inte riktigt kom över ens med. Det här är det första spelet med Sonic i riktig 3D och det sägs vara det enda 3D-Sonic som är bra. Om det är bra eller inte har jag inte bestämt mig för än. Jag känner som sagt både kärlek och hat. Och jag vet inte vilken kraft som vinner i slutändan. Jag vet inte vad Sonic team sysslar med riktigt. De måste hata Sonic eftersom de plågar och mjölkar honom så... |
9 februari THIS is hardcore... Igårkväll startade min DC om sig 3-4 gånger näsr jag skulle köra lite Sonic! Och idag på förrmiddagen startade den om sig precis hela tiden! Till slut hann inte ens spelet starta... Den stod i en evig omstartsloop... Jag insåg at det var tid för drastiska åtgärder. Konsolkyrkogården eller försöka laga skiten.... Nåväl. Slag i saken. Modem bort. Fyra skruvar är allt höljet sitter med. En stjärnmejsel är allt som behövs för att mecka DC. Naken. Exposed. Rädd. Här (lila pil) säger de som begriper det att felet sitter. De har blecken ska riktas framåt för att förbättre kontaktförmågan. Men för att kunna göra det måste man lösgöra och vinkla bort hela kortet (grön pil). Det är onekligen en läskig manöver... Jag lät bli den här gången. Fick kalla fötter. Däremot gjorde jag: a.) Pillade bort en massa damm med topps. b.) Rengjorde linsen lite försiktigt med en topps. (Kan man göra utan att ta isär DCn dock...) c.) Mocklade lite på power-knapps-brytaren (som jag glömt sätta ut med pil ovan) Observerade detta; Det ser ut som en säkring. Antaglogen från strömtillförseln, eftersom den kommer in precis där. Ska den verkligen se ut så? Den ser sleten ut... Det är ju hål i den!? Tada! Konsoler kan faktiskt fungera fast man har skruvat i dem...! Fantastiskt... (Det syns inte på bilden, men den fungerar faktiskt.) Och den har gått en timme nu... Utan att starta om sig... Trots att jag nästan inget gjorde! Jag fattar ingenting... |
1 februari Riktning och horisont Uppdateringskvoten på den här DC-sidan har som synes minskat. Det beror om jag ska vara helt ärlig på att jag har känt mig... ganska... färdig... Jag har skaffat och spelat de där spelen som lockade till formatet nu. De flesta av dem. Jag spelade Jet set radio. Det var helt underbart. Jag spelade Shenmue. Det var helt förkrossande. Jag spelade Sonic Adventure. Det var helt värdelöst kasst. Jag har fröjdats år Marvel vs. Capcom och skrikit av hysteri i Chu chu rockets. Jag har brännt gummi i nattsvarta städer i Metropolis street racer och äntligen spelat en riktigt bra Tennis-spel i Virtua Tennis 2... Shenmue II och Resident Evil: Code Veronica kan jag spela utan Dreamcast... Så de känns inte helt äkta... Vackra upplevelser. Men lite falska. Illusioner. Nästanupplevelser. Jag kommer definitivt att köpa fler spel till DC. Kanske även en ny maskin. Men just nu känner jag att jag förlrat lite riktning och lite mål. Just nu känner jag mig ganska färdig. |
19 januari Idag kom en ny VMU på posten. Tolv spänn på Tradera. Tolv spänn plus porto. Det är det värt. Jag behöver mera plats. Den gröntransparanta varianten verkar vara den överlägset vanligaste. Det fullkomligt kryllar av dem och det är oftast dem man ser på auktionssiter. Jag har två obrutna nu. En slaktar jag. En (den med snyggast kartong) behåller jag i min sjuka övernördiga samling av obrutna Dreamcast-prylar. Annars fortsätter jag köra Shenmue II på Xbox... Än så länge har det spelet inte alls trollbundit som ettan gjorde. Alla säger att det spelet är bättre. Antingen tycker jag annorlunda jämfört med alla andra, eller också har spelet mer att ge... |
18 januari Vad är det på bilden? Är det en pryl ur Star wars? Är det en vattenspridare? Nix. Det är faktiskt en tidig prototyp av SEGA Dreamcast! Den är nästan kriminellt snygg! Hade den sett ut såhär hade jag haft en i varje rum! Bilden är knyckt från dreamcastgallery.com. Besök den. Det är en fantastisk sida. |
12 januari |
11 januari En resa är till ända... Det är faktiskt inte utan viss sorg och saknad jag skriver detta... Ingenting varar för evigt. Shenmue är slut. En lång, stämningsfull och annorlunda resa har det varit... Det liknar inget spel jag tidigare spelat. Och det kulminerade i spelvärldens kanske vackraste slut. Jag ska återvända till min recension nedan och uppdatera den. Risk att jag petar upp betyget en pinne också.... Hade jag haft Shenmue II hade jag redan spelat det och skitit i den här logg-uppdateringen... Nu har jag inte tvåan. Den lär bli svår och dyr att få tag på. Är det värt att skaffa en svart ful-Xbox bara för att spela Shenmue II? (Ja. Spelet finns till Xbox också. Jag tror att det är lättare och billigare till den konsolen.) Tog den här bilden när eftertexterna rullade. Vad ska man göra nu? Spela ångestspelet Sonic Adventure kanske...? (Shit... Vad nördigt det här är...) |
SHENMUE För att dra till med en klyscha; Shenmue är spelet som stannar kvar i sinnet när du stänger av det. Men så är det. Shenmue upphör vara ett spel när man spelar det och förvandlas till ett tillstånd. Du vill inte lämna det. Du vill bara fortsätta spela... Om jag hade haft kvar mitt jobb på spelutbildningen vid högskolan hade jag tvingat studenterna att spela Shenmue. Jag hade haft det som en obligatorisk klassiker att spela och analysera. Det liknar nämligen ingenting annat. Och jag tror att det är ett spela som kan öppna dörrar och få dem som spelat det att se spelmediet med lite nya ögon... Spel med ambitioner är ovanligt. De flesta nöjer sig med att vara ungefär som alla andra. Spel är spel och det ska vara som spel är. Lättviktig underhållning till massorna. Skomakare - bliv vid din läst! Tv-spel ska servera lättsam underhållning en stund. Action, bilar och boobs. Feta vapen, zombies och coola filmsekvenser med bullet-time. Sånt som säljer. Basta. Sen finns det spel som vågar utmana konventionerna och testa nya grepp. Vanskapta bastarder födda i en oförstående värld. De är sällan perfekta. De föds med barnsjukdomar. De blir ofta kommersiella fiaskon. En del kommer att älska dem. Dessto fler kommer att hata. På senare år har Nintendo gjort det precis hela tiden. Utmanat konventionerna. Spel där man viftar på armarna och spel där man klappar hundar och spel för pensionärer. Rörelsekänslighet, fotplattor, stylus-pennor och touchscreen. Men för tio år sedan var det SEGA som stod på barrikaderna.Och de gjorde det bland annat genom att göra ett spel där man drog ut kökslådor och stirrade på köksredskap, vred på kaffekoppar och klappade katter... Genom att simulera vardag ville de ge spelaren en större känsla av att vara i spelet. Nintendo gjorde allt rätt nu samtidigt som SEGA gjort allt fel då. Ändå gjorde de ungefär samma sak. Historien är full av paradoxer. Gränsen mellan kommersiell suceé och brakfiasko ligger närmare än man tror. Shenmue var ett spel som sjösattes med gigantiska förväntningar. Yu Suzuki saknade inte precis vilja och ambition. Hans vision gränsade till hybris. Det sas att Shenmue skulle bli för spelmediet vad pencilinet blivit för läkekonsten. Stora ord som lovade att ta spelandet till en ny nivå i en ny era. En revolution som skulle göra Dreamcast till den marknadsledande konsolen. Spelet sades tillhöra en ny genre benämnd "FREE" - Full Reactive Eyes Entertainment - och det stod för vilket oerhörd frihet som lämnades till spelaren. idag är det vi kallar sandlådespel vanligt, men det var det inte för tio år sedan. Nu blev det kanske inte en revolution i stil med den analoga styrspaken eller den rörliga 3D-kameran... Men Shenmue var ett mycket ambitiöst experiment som tänjde gränserna. Det var ett försök att göra ett riktigt rollspel. Det är ett försök att rasera den tredje väggen. Det är ett rollspel med problemlösning i vardagen istället för ett med drakar och demoner. I grunden finns en väldigt dramatisk konflikt. Man söker sin fars mördare. Själva spelet är dock inte speciellt dramatiskt. När man spelar spelets första skiva tror man nästan att någon driver med en... Vad är detta? Man går runt i ett hus och drar ut tomma lådor. Man sover, pratar med folk, klappar katter, snurrar på nummerskivor på telefoner, kastar dart-pilar och spelar arkadspel. Men som van spelare gnager ändå känslan av att göra ingenting. Sånt här gör man inte i spel! För nutidskonsumentet är det lätt att Shenmue blir ett segt och träigt problemlösarspel med bångstyrig kontroll och risigt röstskådespeleri. Men det gäller att se bortom ytan. Då blir upplevelsen stor och speciell. Då ser man ett vackert, harmoniskt och ambitiöst spel som vågade sticka ut hakan och förmedla en vision. Ett spel som tidigt gav en vink om framtidens spel genom att låta spelaren leka i en sandlåda och blanda genrer och spelmoment. Men det ska tilläggas att Shenmue är vackert, stämningsfullt och otroligt vanebildande. Det är annorlunda och det är antagligen därför det trollbinder. I en bättre värld hade vi spelat ett fantastiskt Shenmue 3 på den här generationens konsoler nu. Hur betygsätter man det här? En snyggt stämningsladdat äventyr på fyra skivor är naturligtvis bättre på alla sätt än Marvel vs. Capsom och Che chu rockets som jag förärade fyror nedan... Samtidigt saknas något för det perfekta betyget... Det blir såhär nu, men den femte DCn hänger i luften på det här betyget... |
10 januari Jul in Japan...? Jag är konfunderad... Och det är Shenmue fel. Firar man jul i Japan? kommer jultomten till japanska barn? Tomten började stryka runt på gatorna i Shenmue den 18e. En röd rund tomte med skägg och hela skiten. Det visade sig vara en rätt sorglig figur. En total sellout. En ren reklam-tomte. Men ändå... Dessutom förekommer käck julskyltning och en julgran! Jag blir konfunderad... Som jag har förstått det är jultomten ett ihopkok av ett stycke kristet helgon (St Nicolaus) och ett stycke gammal europeisk folktro (hustomte). Japan har som jag förstår det blandreligion som blandar buddishm och shinto. Vad gör tomten i Japan!? Är det kommersialismens fel? Eller Coca-colas? Eller har de lånat en gnutta kristendom bara för att få en anledning att ge varandra presenter? Faktum är att det ikväll blev julafton i spelet och de benämner det som "Christmas eve"! Jag fattar inget! Maila mig om du vet något om jul i Japan. |
7 januari § %€#! Kuken! Nu startade min DC om sig själv! Efter en styv timmes Shenmue-spel. Fucking jävla kuk-konsol! Det skedde när jag spelat Shenmue nån timme och i en laddningssekvens. Surr. Tyst. Surr. Svart. Startskärm. Wtf...!!? Har jag tur var det ett tillfälligt eystem error. Men det har jag antagligen inte. Antagligen är det det där vanliga felet som uppstår på DC-konsolerna. Flet är just att de startar om sig. Man kan fixa det. Med jag är en vandrande olycka när det gäller teknik. Jag ahr tummen i röven när det gäller sånt. Min enda erfarenhet av att skruva konsoler är att paja min kära Nes. Ut på Tradera och leta en ny bara...:-) |
6 januari Bra vibrationer... Jag funderar på att bryta ett rumblepack och ta i bruk . Eller "vibration pack" som det heter till DC. Tycker det ger snuskigare assiciationer än Nintendos "rumble pack", men det har SEGA kanske tänkt på... SEGA ville ju alltid vara det lite vuxnare alternativet. Det är nästan sjukligt nördigt att ha ett lager av förpackade oanvända tv-spels-prylar i källaren... Trots allt... Haken med att bryta en vibrator är att det känns lite ovärt. Hur många spel har jag som använder skakfunktionen... Typ... Två...? Från baksidan av förpackningen; The vibration Pack will add real kick to your gaming experience! Nja... Jag minns hur besviken man blev när man kände en N64-kontroll rumbla första gången. Det var som man höll i en rakapparat när ens bil tuggade plåt mot betongen! Inte direkt något som verkligen "adderade något till upplevelsen". Nu för tiden skakar kontrolldonen bättre. Och ger mer rätt "kick". Frågan som är (och kanske gör det värt att bryta ett vibropack) är; Skakar DCns vibrator bättre än N64ans vibrator? Compatible with both the Dreamcast Controller an the Dreamcast Gun(...) Ok. Den här grejen kan även få din pitol att skaka... Men det är inte anledningen till att kommentera den här meningen... Det är däremot att DCns ljuspistol faktiskt heter Dreamcast GUN. Sjukt coolt namn... Nästan värt att skaffa en bara av den anledningen. (De funkar nämligen inte på moderna platta TV-apparater) |
17 november Här börjar resan... |
15 december Vintertider... Speltider Idag kom det första riktiga snöfallet. Snö som snart bara slaskade och gjorde gatorna hala. Perfekt väder att stänga in sig med tv-spel, med andra ord... Efter en liten off-period (som mest beror på att jag kör Street fighter IV och Castlevania - Sympony of the night på Xb360...) går DCn varm igen. Ikväll; en bana i JET SET RADIO (har annars spelat det spelet sjukligt mycket...) och några matcher i Marvel vs. Capcom. Nu när jag kör fighting på både DC och Xb360 kan bekräfta det jag misstänkt. DC-dosan är bättre för fightingspel. Av en enkel anledning: Styrkorset. Xb360n styrkors är kasst. När jag ska kasta eldbollar med Ruy hoppar han istället, ungefär hälften av gångerna! Ett i-landsproblem av stora mått... Nya spel på ingång I veckan har jag Traderat två nya spel som jag sitter och väntar på. Äntligen fick jag tag på ett Shenmue. Komplett, sliten box men fina skivor. 230 kr. Det tyckte jag var bra pris. Slog till på ett Sonic Adventure i mint condition för 51 kr också. Det är ju liksom inga pengar... Min vän Christopher tyckte att jag skulle ta med DCn när jag åker till Skövde över julen. Hardcore! Sverige-turné med ett Dreamcast i kappsäcken! Men det är onekligen lockande... Shenmue lär bli svårt att släppa... |
JET SET RADIO |
27 november Två? Hur gick det HÄR till...? Det är en lång historia... Nu har jag iaf ett JET SET RADIO som fungerar problemfritt. Och vilket spel! Jag spelar. Jag grindar, taggar och diggar. Det är bäst till min DC hittills. Lätt. Kontrollen sitter som en smäck. Attityden likaså. Det här är SEGA som bäst. Graffitti is art. Återkommer med en fullvärdig recension senare. |
24 november Vikt En liten notering av vikt... Ett komplett boxat DC-spel väger 220 gram. Det betyder att det enligt portotabellen kostar (minst) 4 märken att skicka ett spel. Bra att veta. Det är sånt man alltid undrat. Eller hur. Jämförelsevis väger ett boxat Xb360-spel 160 gram och ett till Wii 190 gram. Med andra ord var Dreamcast-askarna inte bara kassa för att de gick sönder precis hela tiden. De var tunga också. |
17 november Nytt! Sådär. Ny header och nytt namn på sidan/loggboken. Dreamcastaway. Lite fyndigt sådär, tycker jag... Skeppsbruten med en DC... Utan el... Och i ett hav fyllt av glupska PS2-hajar... Bittra tanke... Nytt och kanske mer betydelsefullt är att den här sidan nu är "publik". Den är inlänkad från projektsidan på lenneer.se. Det har den inte varit förut. Nu äär det här officiellt ett "projekt". Inte bara nåt jag gör.(Skillnaden är ofantligt stor...:-) Mer spel Jag har traderat JET SET RADIO för en hundring, så jag hoppas kunna återkomma med en recension/reflektion på det nästa vecka eller så. (Gamla skylten/loggan. Numera nedplockad från toppen.) |
MARVEL versus CAPCOM |
Fotnot: DC-kontrollen som fighting-dosa Dreamcast-kontrollen funkar f.ö. bra som 2D-fighting-kontroll. Bra det, för det finns ju många såna spel till formatet. Över lagär kontrollen skön att greppa. Grundgrepper över vingarna är stabilt och flexibelt. Även om axelknappar är lite bökiga att brottas med så är styrkorset regält och följsamt och knapparna i övrigt bra placerade. Jag har dock börjat känna att kontrollen är rätt plastig... De fyra färgade knapparna fjädrar upp med ett ett plastigt flärpande ljud som jag inte är riktigt bekant med... Sedan förstår jag inte varför Sega aldrig lyckades göra en normal och bra placerad startknapp...? |
12 november Dax att avlägga en ny rapport... Men DC gör sitt jobb väl och går varm... Jag utsatt diverse vänner för DC. Och de gillade det. Det är svårt att inte falla för DCs charm... Jag bjöd loss på heta lir på Tradera såsom Shemnue, Crazy täääxi och Sonic Adventures. Men jag bjöd för snålt så det blev inget. Däremot har jag kört en del Marvel vs. Capcom. Recension kommer på det senare! Jag har som sagt utsatt två kompisar för retrofilin, sedan senast. Var ju tvungen att rodda ihop och prova lite two player action. De tyckte det var coolt och gillade både handkontroll, grafik och spelkänsla... Men vad värre var... Jag fick pisk! Av båda två! I både Chu chu och Virtua Tennis. Jag trodde jag var bra, men jag var kass. Jag kunde inte ens placera bollen i VT2, det greppade Christopher direkt. Pisk i mina egna spel på min egen retro-konsol! Total förnedring... Jag slickar såren och kommer tillbaka... |
4 november Döda konsollers sällskap Jag gjorde manus och skissen på nedstående skämtteckning för någon vecka sedan. Men nu har jag tecknat upp den och färglagt den! Den ska nog upp på lite forum och sånt.... Det finns en lös tanke på att göra serie av Döda konsollers sällskap och göra serier på gamla tv-spel som pratar med varandra och är gamla och bittra... Fruktansvärt nördigt... Men serien kommer att ha en publik. Jag får se. Det är mycket annat som tar tid nu. |
3 nov. Virtua Tennis 2 Jag är inte den som går igång på sportspel... Hockey- och golf-spel får mig att få panikångest. Fotbollsspel tror jag aldrig attt jag prövat... Amerikansk fotboll som TV-spel tänker jag aldrig pröva, om jag slipper. Men tennis som TV-spel har funkat, av någon märklig outgrundlig anledning... Kanske är den inte så outgrundlig... Anledningen... Det började med Nes-Tennis. Jag hade det aldrig själv, men jag minns att jag spelade det hos kompisar och gillade det. Man kunde faktiskt klå även kompisen som spelat mycket mer. Det handlade bara om att slå tillbaka en boll i rätt ögonblick. Jag kan inte minnas att spelet bjöd på något specielt djup eller några speciella tekniker att fördjupa sig i. Det handlade om att springa och slå. Och Mario var domare i sin första cameoroll. Stencoolt. När Wii kom, långt senare, blev det som om cirkeln slöts. Wii Sports Tennis var, enligt mig, det allra roligaste Wii Sports bjöd på. Och det handlade om att springa och slå. Eller... Euhm... Bara slå. Sprang gjorde din Duplo-klon automatiskt. Men det man hade afta så kul att det inte störde. Min teori om varför tennis-sporten funkar bra i spel är som följer; Sporten har en enkelhet och ett högt temp som gör att den lämpar sig väldigt bra som spel. Det är bara en plan med streck, ett nät och en boll. En boll kan vara antingen ute eller inne. Det finns inga märkliga regler som fotbollens offside eller hockeyn femtioelva engelska termer varav de flesta står för fulheter som ger 2 min i båset. Tennis handlar om att slå in en boll. Punkt. Då kommer jag till det jag skulle skriva om egentligen. Virtua Tennis 2 till DC. Ett av de fem spelen i min loppis-låda. Jag börjar spela... och jag gillar det! Högt tempo, pumpande musik, tighta matcher, snygga animationer och en kontroll som är väldigt enkel att lära. Upplägget är tydligt arkadinspirerat.Och det gillar jag. Det är inte som i golf-spel där man lätt hamnar på en jävla tour och en 18-håls-runda där man tröttnat redan på treans green... Virtua Tennis 2 måste varit rent okristligt snyggt 1999... Det är fortfarande helt ok snyggt nämligen... Och det handlar om att springa och slå. No more, no less. Virtua Tennis 2 kan vara det bästa spelet jag fick i min loppis-låda... Jag tror det kan utvecklas till något ruggigt roligt om man är två i co-op. Återstår att se. Sammanfattningsvis kan man säger att Virtua Tennis 2 är något bättre än självplågande Quake 3 Arena... *ryser* |
1 november Dax för lite kraftfulla minirecensioner... |
Metropolis Street Racer Första spelet jag stoppade i min Dreamcast... Metropolis Street Racer har ganska gott rykte. Det fjärde bästa DC-spelet enligt LEVEL #32 som jag blint tror på... Jag finner att det är ett ganska hyggligt bilspel. Det gäller att raca för att få snygga bilar att ställa i sitt garage och när man väl har bilar kan man ställa upp i helgalna street race. Men hittills har jag bara tävlat mot klockan... Det känns lite... Snopet... Att jaga varvtiden är väl kul, men det är väl tillsammans med andra bilar som man verkligen racar... Och jag fattar inte riktigt va jag ska göra för att låsa upp mer i spelet. Det verkar som man samlöar erfarenhet eller rykte eller nåt... Grafikmässigt: 1999 var det säkert beyooond skitsnyggt. Nu är det fortfarande halvsnyggt. Speciellt att köra i regn genom neonupplysta städer. Bilsteron går att ratta på och den spelar hygglig musik. En bra start, kort sagt... Men hur långt räcker en VMU i dagens samhälle...? Det är frågan vi alla ställer oss. Att spara det här spelet slukade 30% av blocksen...! |
Quake 3 Arena Shit asså... Jag minns Quake som något coolt. Något farligt och förbjudet. Lite som hårdrock... Att på allvar försöka spela Quake 3 Arena år 2009 är en mycket bisarr upplevelse... Snudd på vulgär. Jag dog lite grann när jag försökte. Quake 1 och 2 var riktiga spel med någon sorts story mode. Jag minns att jag spelade Quake 1 på en gammal PC. Man sprang runt i labyrinter, sköt fiender, mötte bossar osv. Dessutom fanns en multiplayer som var bra som skam där man kunde köra svettiga dödsmatcher i det oändliga. Det var i Quake man jaga fräääägs... Quake 3 verkar vara ett renodlat deathmatch-spel. Hur låter det? De sket i att gör att riktigt spel! De gjorde ett spel med bara en extrafunktion! Make sense? Ett rent death-match-spel är ju kul, om det är snyggt och bra och man har någon att spela med. Men dessvärre är mitt svar nej på alla tre frågorna... Kontrollen är totalt vrickad... Jag pekar vapnet upp i taket eller ner i kaklet så fort jag rör mig... Spelade man FPS såhär på DC? Hur är det tänkt att jag ska kunna fragga någon när jag inte ens kan gå och titta rakt fram? Jag minns kontrollen i Goldeneye 007 och jag saknar den.... Grovt. Efter att hjälplöst ha fumlat i blindo i några minuter sitter kontrollen hyfsat. Jag kan gå framår, svänga och skjuta. Bra så... Nähä. Man måste kunna fragga också. Lättare sagt än gjort när man inte kan vända sig och peka rakt fram ens. Jag dör. Jag spelar igen. Och dör. Så fort jag möter en motståndare så dör jag! Hurra, vilket spel! Jag spelar igen. Jag dör. Dör. Tokdör. 10/0. Jag stänger av. Hur meningsfullt är det att spela deathmatch mot en datastyrd motståndare? Speciellt när den datastyrda botem är grymt skillad.... Jag ställer ner till enklaste svårighetsgraden. Och det blir bäbis-lätt! Boten gör inte ens motstånd. Han skjuter inte ens! Jag skakar på huvudet och tar en bärs. Känner mig som AVGN... Spinal tap i FPS-form... Ska det verkligen gå såhär snabbt? Spelet har damp. Det rusar på i 130km/h! Gubbarna du ska skjuta flimmrar förbi. Du hinner knappt se dem. Än mindre skjuta dem. Pang! Du är död! Har jag tryckt in någon sån där autofireturbogrej utan att förstå det? Nä... Det ska nog vara precis såhär... Quake 3 Arena är en orgie i smaklös design... Gubbarna ser helt bäng ut! Övriga beskrivningar överflödiga. På titelskärmen snurrar de framför neonljusstrålar. Allt roterar och presenteras av en man med tillgjort "tuff" trailer-röst... Herregud! Det är så smaklöst så man inte vet om man ska skratta eller gråta. Var något av det här coolt och rätt ens för 10 år sedan? Det finns risk att jag hade gillat det här som ett vanligt kuta-skjuta-göra-uppdrag-FPS... (Finns det några bra såna till DC? Tipsa!) Men nu finns det inte en chans. |
Chuchu rockets Det är egentligen en total paradox... Det bästa spelet såhär långt är inte next gen för fem öre och var det knappast 1999 heller... Faktum är att Chu chu rockets antagligen hade kunnat funka på en Snes eller en Mega drive... Ändå är det så sanslöst... kul! Vad handlar det om? Stressigt pysselspel. Led in så många möss du kan i din rymdraket, paja för dina motståndare och akta dig för katten. Att spela Chuchu är lite grann som att knarka på ett barnkalas. Låter det vettigt? |
29 oktober Dagen D Idag inföll Dagen D. Dagen Dreamcast. Hämtningen Jag fick en avi med posten idag. Ett paket till mig hade anlänt. Jag infann mig på utlämningsstället kl 16.05. Precis som vanligt hittade kioskmannen inte paketet på en bra stund. Men jag kände ingen oro. Det brukar vara så... De hittar aldrig mina paket... Uppackningen Ikväll packade jag upp paketet. I samma nördiga anda som vid kontroll-brytningen så filmade jag händelsen. Kan hända att jag lägger upp filmen på Juuutjub sen. Eftersom det inte är nya grejor är det inte riktigt samma tyngd i materialet, känner jag... Det var inte toppskick på grejorna direkt. Boxen lite bucklig och lite sliten. Konsolen lätt gulnad, lätt smutsig, men ser ok ut efter en avtorkning. Kontrollen var rent skitig! Inte för att jag är världens mest pedanta människa. Jag tål lite skit under naglarna... Fattar inte att man inte kan torka av grejorna med en lätt fuktad trasa innan man säljer dom... Är det så mycket begärt liksom? Tur att jag har en ny. Tveksamt om den duger ens som kontroll 2... Ger den en tandborstrengöring o ser vad som händer. Men jag ville ju inte ha samlarskick. Jag ville ha bruksskick. Det var vad jag betalade för och det var vad jag fick. Uppstarten Jag ställer konsolen på golvet temporärt och pluggar ström och den inköpte A/V komposit-sladden. Jag trycker på powerknappen. Orange lampa. Skivan börjar snurra. Först fick jag panikångest x 2. DCn startade som den skulle, jag ställde klockan och fick ett felmeddelande. Dos-skärm typ. Yadda yadda ERROR yadda yadda. Den startade dock som den skulle efter en restart. Andas ut. De kan visst göra så, har jag läst på forum. Sen ser jag att allt är på tyska. Wille Sie A knappe getrücken.FUCK YOU svarar jag. Sitter jag med en tysk konsol som är tvångsmässigt tysk... Får lite ångest. Lite skräck. Lyckligtvis var det inga svårigheter att ställa om via den flashiga huvudmenyn... Tur att det gick eftersom spelen fick tysk text också... DC låter rätt mycket och rätt elakt när den läser skivor, men det kanske är normalt... --- Kommer på att det är bra att ha ett minneskort också. Plockar fram och öppnar en grön VMU. Fingrar och vänder på den. Kliar mig i huvudet. Får Tamagotchi-vibbar från gymnasiet. Drar batteri-pluppen med texter "pull". VMUn piper till och får liv i min hand. Ställer datumet. Fattar inte mycket, men fattar att jag ska plocka av ett lock och plugga in den uppochner i DC-kontrollen. Jag kör med den gula skitiga, för att se att den funkar. I bakgrunden dånar musiken från Metropolis Street Racer. Nu kör vi. --- Ser att man kan spela CD-skivor i DCn från huvudmenyn också... Innovativt... Jag provar lite Metropolis street racer och lite Chu chu rocket och försöker förstå hur allt funkar... Men det är nice med DC so far. Jag gillar det. Återkommer... Jag radade upp min samling för en gruppbild. Observera skillnaden i vithet mot den nya kontrollen längst till höger. Men för 315 spänn... Vad kan man begära? Fortsätter min DC bara fungera så är jag sjukt nöjd. Isf kom jag billigt undan. |
28 oktober Full kontroll...? Jag har fortfarande inte fått nån DC. Väntar fortfarande. Tydligen fanns den i tyskland, därav det sjukt dyra portot. (Hade nästan varit billigare att be min polare i USA köpa ett USA-DC och skicka över... Åtminstone portomässigt...) Andra har fått vänta i ca två veckor när säljaren skickar skit från tyskland. Säljaren verkar väldigt bra att ha att göra med. Så jag hoppas det kompenserar att jag har köpt "begagnad tysk skit" o hoppas att konsolen funkar när den kommer. Det är väl egentligen allt jag begär. Nyinköpt sladd och ny ospelad kontroll ligger redo och väntar.. Jag fingrar på dessa döda meningslösa beståndsdelar lite försiktigt... Så nära, så långt borta... DC-kontrollen väger som en mauser i näven. En skinande vit och smått burlesk design. Ett elegant stycke plast. Så såg framtiden ut 1999.... Man skulle kunna utföra mord med den, med en tillräckligt häftig sving, så tung och hård är den. Att spela med den i knät känns som att spela en handhållen konsol. Men storlek och tyngd brukar ju vara det som hardkååår gamers så kärt kalar för arkad-känsla. Det känns som de tänkt design före funktion, för kontrollen ser ju ut som en jävla batmobil... Rätt kass placering på den analoga styrspaken... Det är knottrig, plastig och fjädrar skumt. Spontant tycker jag att kontrollen borde vara grym till fighters och bilspel. Halvrisig till 3D-spel. DV-kontrollen är mystisk och lite spännande. Som en modern artifakt. Den är ju grym, på sitt sätt. |
19 oktober Score! Där satt den. 315 kr. Begagnad men boxad med låda och intruktionsbok och hela skiten. Nu hoppas jag bara att jag får hem en fin konsol som funkar och inte en sleten som är full med hår... Om jag får hem en fin konsol som funkar kan man säga att jag kom billigt undan! Jag räknade nog någonstans med åtminstoner 500-600 kr... Men det är klart. Jag fick inga spel med. Inte ens ett sketspel. Kontrollfrågan Men jag har ju bara en kontroll i det läget... Kände mig av nöden tvungen att bryta en av mina förslutna kontroller från loppis-lådan. Hög känsla att ha en ny ospelad kontroll att plugga när min DC anländer... Helgerån! ropade Marcus, en Dreamcast-kännare jag känner. Men skiten är ju till för att användas! ropade jag. De kostade ju nästan ingenting. Jag ahr aldrig förstått det där med att samla inplastade saker. Saker ska ju användas. Och jag hartrots allt 3 st förslutna kvar efter slakten... (Jag var nördig nog att bryta den med mest skavd plast) Jag gjorde ett event av det hela, filmade och la upp på Youtube; http://www.youtube.com/watch?v=gvJEO5KmtSk |
The search goes on... 22 sept. 2009 Jag har budat en del på DCs på Tradera. För snålt uppenbarligen. September är som sagt en dyr månad med den pengaslukande Bokmässan som Grand finale... Rätt fina exemplar med massor med extratillbehör går iväg för 5-600 kr. Trenden är tydlig. En basenhet verkar värderas till ca. 500 kr. Tillbehör och spel värderas nästan inte alls. |
Sökaren Letar konsol med ljus och lykta. Lite försiktigt, lite avvaktande... Inte på blodigaste allvar. Framtiden är, en jaktmark fylld av möjligheter. Budar lite försiktigt på Tradera... |
Loppislådan Uppstarten på allt detta var en låda på loppis. För en hundring bar jag hem en låda fill med nya, den 6e september 2009. Jag har alltid tyckt att Dreamcast (DC) är den coolaste konsolen. Den definierade det gamla uttrycket före sin tid. Den levde 1999-2001. Nästan ingen köpte den och den dog tidigt p.g.a Segas ambitiösa visioner världen inte var redo för... Jag har länge funderat på att införskaffa en DC. För coolheten. Och för att spela alla fantastiska spel. Dessutom är DC-spel inte så dyra. Man kan hitta den för spottstyvrar på loppisar och auktionssajter. |
Lådan innehöll totalt; 4 st Orginalkontroller 2 st VMUer 2 st Vibration-packs 2 st Förlängningssladdar 1 st Action Replay (Vad det är har jag ingen aning om... Verkar vara någon Game Genie-grej...) och spelen; Vitua Tennis 2 Metropolis Street Racer Qyake 3 Arena Chu chu rockets Virtua fighter 3tb Allt nytt och förpackat som sagt. Kort sagt; allt man behöver. Allt utom en konsol. Så en konsol står på inköpslistan i framtiden... (Hör av dig om du vill bli av med någon billigt....;-) Det är väl retrokänsklan, Shenmue, Jet set och Capcom-fighters som lockar mest, antar jag... Men också Sonic, Crazy taxi, Powerstone... Alla wacko koncept... Så mycket orört guld... |
2009-09-09 |