Det var värt det…

Jag är så glad att någon har sett, tänkt efter och förstått. Jag är så glad att jag har lyckats beröra. Det var värt det, känner jag nu…

Filmskapande är en process. Man drar inte precis upp en kanin ur en magisk hatt. Den här gången stämde det mer än tidigare. Den här filmen var abstrakt. Fragmentarisk. Konceptuell. Och nördromantisk. Ingen fattade vad jag sysslade med. Det fanns stunder då jag själv tvivlade, tro mig.
Det tog ett år att göra filmen från ax till limpa. Inte ensam som tur var, många hjälpte till på färden… Och för det är jag naturligtvis tacksam.

Filmsiten Tellusfilm har i dagarna recenserat Vågbrytare. Det är den bästa recension jag någonsin fått…

Läs den här;
http://www.tellusfilm.com/recension.php?id=85002112

aspan insp av vb
"On set" med Vågbrytare, maj 2008.

Kommentarer inaktiverade för Det var värt det…

Joe Matt snackar DVD-boxar

Joe Matt gör störtsköna serier där han inte skäms för att hänga ut sina absolut sämsta sidor… Som en kompis sa; Hans serier är pinsamma att läsa. Man skäms över att karln inte skäms! Herregud! Håll det för dig själv! Människa!
(Läs Joe Matts serier så förstår ni nog precis vad jag menar…)
Eftersom vi lärt känna en "social misfit" från serierna är det smått fantastiskt att se honom sitta i verkligheten och recensera DVD-boxar på Youtube;
http://www.youtube.com/watch?v=-O5N_JZKSOI

Kommentarer inaktiverade för Joe Matt snackar DVD-boxar

Jordgömda: Special edition

Om man ser till lovord och genomslag är Jordgömda min mest lyckade film på senare år… Lite sjukt är det. Men också kul, naturligtvis. Speciellt amerikanska Lovecraft-fans har gått bananas och tyckt att det är intressant att en svensk stolle greenscreenar, bygger frukt-monster och nördar loss till Lovecrafts ära…
Lovecraft-fansen må vara ljusskygga. Men de är dedikerade!
Dock får det mig att bli lite bitter att jag slarvade lite här och där i den filmen… Det finns mycket jag kunde gjort bättre med bara marginellt mer ansträngning. Jag har därför filmat lite kompletterande material i Lerdala i sommar. (Nu när Lerdala är med i Jordgömda är Lerdala med i alla Millroad-filmer!)
Ikväll har jag pillat lite med nya "går-ner-i-kryptan-bilder", nya kyrkogårdsbilder och förlängt textskyltarna så man har en ärlig chans att hinna läsa dem…

Det kommer med andra ord en bättre Jordgömda… När stjärnorna står rätt…

bild ur jordgomda
jag och Lerdala kyrka. Ja, ja… Jag vet att det är fel aspekt på bilden… Jag filmar i 4:3, jag loggar in i 4:3 och ändå blir det 16:9… Ilandsproblem…:-)

Kommentarer inaktiverade för Jordgömda: Special edition

This… is HARDCORE!

Ibland blir man glad. Riktigt glad. Som när man märker att Raised fist gått och släppt ett nytt album som missat helt! 7 september släppte de en nya platta betitlad Veil of ignorance. Och som dom gör det! Videon och de nya låtarna på deras Myspace intygar det jag misstänkt… Sedan halvdana Fuel (1998) har de egentligen bara blivit bättre och bättre…

Titta, lyssna och bilda dig en egen uppfattning; http://www.myspace.com/raisedfist

raisedfistvideo
Cikuskonster i motljus

Kommentarer inaktiverade för This… is HARDCORE!

Drömsändaren…

Idag är det tio år sedan Sega Dreamcast såg världens ljus. Det är tio år sedan monumentala 9.9.99 skrevs i sten och basunerades ut över världen. Dreamcast var inte bara Segas revansch. Det var deras Magnum Opus. Deras katarsis. Efter det återstod bara döden.

Jag gick på folkhögskola 1999/2000 och minns mitt första möte med Dreamcast från den tiden. En kille på skolan hade skaffat maskinen och vi skyndade dit i flock. Själv var jag rabiat Nintendo-fanboy och kvällarna dominerades vid den tiden av Mario64, ZeldaOOT och i det närmaste ändlösa strider i Goldeneye007. Det var svårt att riktigt placera Dreamcast i den världsbilden, men i Segas nya snygga maskin såg jag ett diffust hot. Jag minns att vi förundrat tittade på Resident Evi: Code Veronica och något annat spel… En sak var kla. Tv-spel hade aldrig varit snyggare. Aldrig mer på allvar. Aldrig mer på riktigt. Där och då bevittnade jag en liten bit av framtiden…


För Dreamcast var verkligen framtiden. Det tycker jag fortfarande. Det var konsolen som var minst en generation före med sin cleana vita design, sitt onlinestöd och sina innovativa spel…
Det bor ett litet arv från Dreamcast i varje Wii och varje Xb360. (Kanske även i varje PS3a…)

Det gick som det gick… Dreamcast levde hårt och dog ung. Men som den dog…
Ur undergången föddes innovativa saker som Shenmue 1 o 2, Seaman, Rez, Jet set radio mm. Spel som brännmärkte och i förlängningen förändrade branschen. Spel som gjorde skillnad.
Sega lämnade verkligen arenan med flaggan i topp.

Jag inhandlade faktiskt en låda med Dreamcast-grejor på loppis i helgen som var … 4 kontroller, 5 spel, 2 VMU:er och en massa andra tillbehör för ett spottstyver. Kort sagt; allt man behöver. Allt utom en konsol. Så en konsol står på inköpslistan i framtiden… (Hör av dig om du vill bli av med någon billigt….;-) Det är väl retrokänsklan, Shenmue, Jet set och Capcom-fighters som lockar mest, antar jag… Men också Sonic, Crazy taxi, Powerstone… Så mycket orört guld…

Kommentarer inaktiverade för Drömsändaren…

Krigets växlar…

(Det blir mycket recensioner nu… Men jag postar en del som jag har haft liggande halvskrivna, liksom… Som den här. Har spelat GoW till och från i ett år nu.)

Recension: Gears of War (Xb360)

Om du slår upp om manschauvinistisk (Gör det helst inte… Sjukt svårt ord…) i framtiden hittar du en screenshot från Gears of war. Jag lovar.
För Gears of War är macho.
Det är macho i kubik.
Det är så manligt att det ångar av smuts och svett och tuggar snus. Det lämnar avtryck i asfalten där det trampar och använder taggtråd som tandtråd.
Gears of War krossar. Gears är betong och de flesta andra spel är frigolit. Precis så brutalt hårt och ångande manligt är det…

Spelets storyn är egentligen inget att bry sig om. Man får faktiskt läsa i spelets bruksanvisning om man ska förstå ramberättelsen. Du är på en annan planet vid namn Sera långt in i framtiden. Mänskligheten har koloniserat planeten, men otäcka typer kryper upp ur planetens innandöme och vill ha planeten tillbaka. Det är du mot världen. That’s it. Du heter Marcus Fenix och är muskulös, ärrad, bepansrad och skitsur.
Du har ett maskingevär som sväljer 600 skott och som nästan aldrig behöver få slut på ammunution. Du har en motorsågsbajonett som drivs med diesel och som sågar isär dina motståndare som att blodet skvätter över kameralinsen.
Och inte minst: Du är tre vänner som är gjutna i samma solida form som du själv.
Du har kort sagt allt du behöver när världen är emot dig.

Gears of War är nästan löjligt våldsamt. Det är spelet som tar in från knän, skiter ner sig och blir buskis… Fast då menar jag buskis på ett bra sätt. Det är helt enkelt omöjligt att ta det på allvar. Marinsoldaterna i huvudrollerna liknar mer Hulken än någon av släktet homo sapiens. Deras nackar, hakor och biceps har antagligen formgjutits i samma fabrik som rustningsdelarna de bär. Tur att de kostar på sig att säga lite one-liners ibland…
Utomjordingarna Locust ser ut som en blandning av hårdrocksomslag och Sagan om Ringen-troll. Kort sagt skitfula.
Klichérnas ringas inte bara in, de nitas fast i en vägg med bultpistol.


Vuxna män gör saker tillsammans.

Jag borde hata det. Men jag älskar det. På grund av spelkänslan. Gears of War är helt enkelt ett gjutet actionspel med en kontroll man aldrig vill släppa, perfekt avvägt tempo och en precis rätt balanserad svårighetsgrad. Lägg där till en co-op som fungerar parfekt och lyfter hela spelet till än högre höjder… Jag påstår att Gears of War nästan ensamt motiverat att köpa en Xbox360.

Jag hoppas bara inte Epic Games menar allvar med designen av karaktärerna. I såna fall behöver de hjälp. Jag hoppas innerligt att det är en regäl dos humor och satir med i soppan. Bara 16-åriga killar kan tycka att det här är tufft på riktigt…
Det är bara för mycket… GoW är fruktansvärt smaklöst… Och smakfullt. Låt mig förklara närmare…

Gears of War är helt enkelt himmel och helvete på en och samma gång. Spelet balanserar olika stämningar på ett fantastiskt sätt. Mellan de intensiva actionexplosionerna sänks tempot och man får tid att se sig omkring bland ruinerna. Ett ögonblick av andrum. Lugnet efter stormen. Omgivningarna är vackra och arkitekturen otroligt genomarbetad. Beundransvärt att Epic games lagt så mycket krut på det som inte har med att krut att göra, om man säger så. Omsorgfullt designade action-spel växer inte på träd. Oftast är miljöerna bara kulisser för spelarens våldseskapader.
I GoW känns det som man stiger in i den krigshärjade framtiden.
Lika groteskt fula som locust-rasen är, lika slående vackra är omgivningarna.

Gears of War ångar på som ett lok och överraskar, gång på gång, spelet igenom. Efter en otrolig actionsekvens kastas man vidare in i en ännu otroligare. Och så fortsätter det… Ända in till det bittra slutet. För GoW är ett sånt där spel man inte kan sluta spela. Man sprängs i bitar till den grad att bara ett par militärkängor med blodigt slask står kvar på backen…
Det händer rätt ofta, speciellt i början.
Man har svurit och slitit sitt hår för att det är så svårt. Nästan omöjligt.
Och ändå försöker man igen. Och igen.

Epic games har lånat mycket från Resient evil 4, men sämre inspiratioonskällor kan man ju ha. Jag vågar nog påstå att de som gillar RE4 borde gilla GoW. Det är samma typ av andan i halsen-action. Det är survival horror. Om storyn är bättre i RE4 är kontrollen defintivt bättre i GoW. Det tar ett tag att bli varm i kläderna, men när man väl är det vill man aldrig byta. Man vill bo och sova i de GoW-männens kläder, om det hade varit möjligt… (och de inte hade varit tio storlekar för stora)
De introducerade ett smart "cover-system" som nu några år senare är praktiskt taget branschstandard i actionsspel och det har även smittat till rollspel som Mass effect.

Sammantaget:
Grafik och design att dö för. Så snyggt att man tappar andan!
Klockren kontroll.
Bra bandesign, tempo och flyt.
Kass story med stereotypa buskis-karaktärer
Lite kort…

Men… Det är ju en femma. Tv-spel har sällan eller aldrig varit såhär roligt…

5

Kommentarer inaktiverade för Krigets växlar…

Nya böcker, sedan sist!

Jag har gjort något som jag borde gjort för länge sen… Jag har uppdaterat bok-sidan. Tre nya böcker har det blivit sen senast. De finns där med bilder och info nu. Väl värt att uppdatera för… liksom.

Kommentarer inaktiverade för Nya böcker, sedan sist!

På besök på Kamratposten

I helgen var jag i Stockholm och i fredags tog jag tillfället i akt att våldgästa Kamratposten. Jag lyckades mot alla odds ta mig in i den hårt bevakade Bonnier-skrapan och hittade redaktionen där på fjärde våning. Där blev jag mottagen som en kung. Jag kom som objuden gäst men fick ändå en rundvisning, kaffe och bulle. Sjukt nice! Bland annat träffade jag Lukas som jag gjort en bok tillsammans med men aldrig mött i verkligheten. 
Jag har gjort ett pyssel-uppslag som kommer i nästa nummer. Hoppas jag får illustrera mer.

jag hos kp

Kommentarer inaktiverade för På besök på Kamratposten

Elegant förpackad gammal skräck…

Recension: Vid vansinnets berg : H P Lovecraft : Alastor press 2009 (bok)

Extramaterial i böcker är underskattat. Det är vad som slår mig när jag läst Vid vansinnets berg i den nya svenska utgåvan från Alastor press. Såhär ska en slipsten dras…
Stor möda har lagts vid att vaska fram de brev, de anteckningar och de texter som berör eller på något sätt är relevanta till huvudakten – det enda H P Lovecraft skrev som liknade en riktig bok – den tvådelade långnovellen Vid vansinnets berg från 1931.

Boken börjar med en bild av Pulp-magasinet Astounding stories där berättelsen publicerades för första gången. Orginalillustrationerna, som Lovecraft själv gillade, av Howard V. Brown är också med. Sedan får vi ett ambitiöst förord som berättar som Lovecrafts brottande med Pulp-pressen (de kortade och skrev om hans texter, de rackarna…) och hans känslighet mot köld. I "Ech-Pi-El talar" får vi läsa ett brev som Lovecraft skrev till en okänd mottagare. Han presenterar både sig själva och sina arbeten och det är intressant läsning. Sedan får vi läsa vad Lovecraft anser om "interplanetarisk litteratur", vilket är mycket intressant. Han är rätt i mångt och mycket, samtidigt som han motsäger sig själv en del. Undrar vad han skulle tyckt om Star Trek?
Sedan börjar själva boken.
Med andra ord har allt gjorts för att tillfredställa fänsen och skapa den rätta känslan.

Ett stort plus att novellen Den namnlösa staden också är med som avslutning.

Själva huvudberättelsen då… Ja, det är som Lovecraft överlag. Det är spännande och intressant, men inte speciellt otäckt. Det är långa målande beskrivningar och täta stämningar. Inte så mycket praktiska detaljer… Jag förvånas över hur problemfritt det bistra klimatet var för 1930-talets polarexpeditioner… Fast det är är förstås småpotatis jämfört med att brottas med ursprunglig kosmisk ondska…

Lovecraft imponerar med sina ambitiösa ideér och sina visioner. Och Vid vansinnets berg i sin nyutgåva är definitivt värd att läsa. Jag ska kolla in Skuggan över Innsmouth och hoppas på fler fina HPL-böcker från Alastor press.

vansinnets berg svensk bok

Kommentarer inaktiverade för Elegant förpackad gammal skräck…

Att skapa ett gränsland

…är titeln på en bakomfilm som jag just nu gör till Christopher Johansson och Hans CJFilm. Med mina egna sjuka bakomfilmer Making Legends (till ONE MAN ARMY LEGENDS), Yta och djup och En Verne att värna (VÅGBRYTARE) som meriter har jag fått det stora förtroendet att med fria händer skapa en bakomfilm till hans nya kortfilm GRÄNSLAND. Det passar mig utmärkt. Jag tycker det är kul att gräva fram roliga detaljer i dåligt råmaterial och sätta ihop till en liten underhållande och informativ liten stund. Att göra kringmaterial tycker jag generellt sett är lika stimulerande som är göra själva huvudprodukten.

GRÄNSLAND är en psykadelisk roadmovie med Frans Nilsson (Tidsöden mm.) och – vår biologilärare från högstadiet – Åke Rosén i de bärande rollerna. Kul att Åke blivit så gott som in-house på CJFilm och Milllroad!

ur christopher johanssons film GRANSLAND
Christopher directar Åke i en mycket stark och vacker scen…

Kommentarer inaktiverade för Att skapa ett gränsland