Glimt av nya slavskaran

Här nedan syns en glimt av en ny serie-episod av Slavskaran. Den färdiga serien kommer i Nasses nekrozin 16 i vår. Det osnygga arbetsnamnet är "Slavskaran 5" men troligen kommer den att heta "Slavskaran vid vansinnets berg". Japp, den parafrasar H.P. Lovecrafts berättelse med nästan samma namn. Läs den om ni inte redan gjort det!
Serien kommer att klocka in på sju sidor och som vanligt i Slavskaran knyter jag an till mitt konstnärliga arv genom att fylla rutorna med skosulor, stora näsor, svett och humor av det anala slaget.

Jag tror aldrig jag gjort så mycket serier som jag gjort 2009… Nålar i maten-serier på löpande band, några relaterade men borttagna serie-sidor (kommer att dyka upp här på lenneer.se i den mån de blir klara), Ångestmannen, minst ett par hemliga projekt på ritbordet med mera. 2009 har – för egen räkning – varit ett produktivt år.

preview av slavskaran 5

Kommentarer inaktiverade för Glimt av nya slavskaran

Nya serier online

Två nya serier är nu upplagda på seriesidan! Det kanske blir mer. Det finns en hel del opublicerat som samlats på hög under det produktiva 2009… 

Den första serien har varit klar länge, jag har teasat den lite tidigare här på bloggen. Serien heter Till sjöss med Pluto och är baserad på en verklig händelse. Serien utgick från Nålar i maten eftersom jag inte tyckte att den riktigt passade.
Den andra serien är en sammanfattningen av den franska filmen jag såg i måndags. Manuset är det femradiga blogginlägget om filmer i förra posten typ.
Planen är att jag ska sammanfatta mer mindre bra filmer…

Seriesidan hittar ni här, folks: http://www.lenneer.se/sida/serier.htm
pluto o hans bat

Kommentarer inaktiverade för Nya serier online

Veckans franska film…

Recension: Couscous (La graine et le mulet), 2007 (Bio)

En gubbe med en skitstor familj bor i en sydfransk by. Han bråkar med sin chef och blir av med jobbet. Hans familj bråkar, skäller på sina barn och äter mat med öppen mun. Gubben köper ett båtvrak som ser ut som skit och renoverar det med hjälp av släkten. De bråkar lite mer, äter mer mat och pratar lite mer med öppen mun. Restaurangbåten blir klar. Alla i hela stan är där. Gubbens familj slarvar bort maten, börjar bråka och gubben drar iväg på moped. De bjuder alla på sprit, men det funkar rätt dåligt eftersom folk vill ha mat. För att underhålla gästerna chockar gubbens yngsta dotter med porrig magdans i ett evighetslångt dansnummer som aldrig slutar. Gubben kör moped någon annanstans. Några bråkar. Skitungar snor gubben moped och han jagar dem. Mera svettig magdans i närbild. Mer gubbspring. Sen är det slut.

Det här kan vara den tråkigaste och mest meningslösa film jag sett. Det är så dåligt att det nästan varvar skalan och blir bra!
Fem fick nog och lämnade salongen under visningen. Bara fem! Jag tycker att alla borde gått!
Jag höll ut. Jag nickade bara till några gånger under de evighetslånga middagsscenerna. Jag minns att jag somnade när folk satt och åt och när jag vaknade satt de fortfarande och åt!
Det här är årets film för alla som älskar franska filmer om folk som äter mat och pratar med öppen mun!
2, 5 timme höll det på!
Jag önskar att jag hade varit hemma och spelat TV-spel istället!
Jag vill ha tillbaka de 2,5 timmarna av mitt liv!

Kommentarer inaktiverade för Veckans franska film…

Pyssla med mig, tredje gången gillt!

KP #16 har musik som tema. I det numret har jag gjort ett pysseluppslag med en djurorkester. Leta upp tidningen och pyssla loss!

klur 3 sjurorkester

Kommentarer inaktiverade för Pyssla med mig, tredje gången gillt!

Thåström talar

Det händer att jag geniförklarar folk hit och dit här bloggen. Det är egentligen lite slarvigt. Det är lite för lätt att bli ett geni i en dum värld. Om man hårddrar det så rymmer Sverige egentligen bara en riktig stor musiker och låtskrivare. Det finns andra, men de existerar i någon slags skugga.

Det här är den bästa, och nästan den enda, intervjun med Thåström på tio år. Och det är sjukt intressant läsning. Om den skapandeprocessen, resandet och personliga låttexter.
Och om att det egentligen aldrig blir bättre än ”Vad ska du bli?" på första Ebba-plattan. Men det visste vi väl redan? Ingenting stoppar ett skenande tåg…

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/thastrom-1.1002029

thastrom i dn

Kommentarer inaktiverade för Thåström talar

Pocketar i blyerts och krita…

Ett långt inlägg om mitt första ”fanzine”…

1999-2000 gick jag på serietecknarutbildning i Hofors. Men min serietecknarutbildning började långt tidigare. Åtminstone om man räknar in den självlärande processen.
När jag var liten på 80-talet fanns det bara två TV-kanaler och inget internet. Då fick man läsa och rita serier för att roa sig.

Jag tror det var 1988, det kan har varit något år tidigare, började jag rita serieböcker hos min farmor. Jag brukar fortfarande sitta hos min farmor och teckna när jag är i Lerdala. Det är liksom en koncentrerad bild av min barndom som jag snuddar vid då.

tintins pocket

Jag hade tecknat hos min farmor redan tidigare. Det var mycket motiv i form av piratskepp och stora stridsanläggningar kombinerat med vardagsrealism som min pappa med traktor i skogen. Mycket annat fanns liksom inte att göra. Farmor ritade med mig en del. Hon var duktig. Otroligt duktig, tyckte jag då. Men hennes tecknande var ingenting hon skyltade med. Det var någonting hon bara kunde.

Pocketarna jag gjorde var något nytt. Något samlat och organiserad. Något seriöst. Och det var mitt första försök att kanalisera serieintresset. Jag skrev nummer 67 på det första numret. Jag trodde jag bara skulle göra ett nummer nämligen, så det spelade ingen roll vad jag skrev för nummer på det. När jag gjorde fler lät jag numreringen löpa. Några år senare hade jag kommit fram till nummer 128. Många hundra sidor blyerts och krita-ritade serier blev det…

Naturligtvis ville jag göra den bästa serietidningen någonsin. Man måste ju ha ambitioner. Jag valde att kombinera det bästa jag visste i serieväg, Kalle Ankas pocket och Tintin blev tillsammans ”Tintins pocket”. Stommen i seriehäftena blev Tintin som slungades ut på diverse äventyr. Märkligt nog existerade den här Tintin i en helt annan avskalad kontext. Alla de sköna birollerna – Milou, Haddock, Kalkyl, Dupontarna – var borta. Det kan tyckas väldigt märkligt, idag är just persongalleriet runt huvudrollsinnehavaren det som gör att jag gillar serien. Men då valde jag att koncentrera Tintin till sin kärna. En ung orädd hjälte. Jag ritade honom oft väldigt förenklat. Som en streckgubbe. Luggen var ofta det enda som skiljde honom från de andra karaktärerna i serien.

mera tintins pocket

Redan i det allra första numret fick Tintin superkrafter. Ja… Jag vet hur bisarrt det låter. Inspirationen måste kommit från Stål-Kalle (som förekom i Kalle Ankas pocket), Stål-Långben
(Långben som förvandlades till superhjälte när han åt en magisk jordnöt. Han hade röd nopprig långkalsong med en lucka baktill som trikå) och Läderlappen-TV-serien med Adam West. Denna TV-serie var veckans höjdpunkt och man tog den på blodigt allvar. Riktiga superhjältar hade jag aldrig sett i serietidningar då. Bara Fantomen, fast den valde man bort för att den var svartvit och hade mycket text. Möjligtvis kan jag ha sett Superman 2 på VHS hemma hos  en kompis…
Allt detta var naturligtvis sinnebilden av coolhet.
Och allt detta applicerade jag på stackars Tintin…

Min version av Tintin bodde i ett gult hus. Han kunde äta en orange-brun sörja (konserverad kål…?) ur konservburkar för att få flygförmåga, superstyrka och en kitschig dräkt. StålTintin var en bisarr hybrid av Stål-Långben , Karl-Alfred och Christopher Reeves Stålmannen…

staltintin
Såhär i efterhand kan jag tycka att det var en skitsmart idé. Fyra av de absolut häftigaste, roligaste och bästa karaktärerna, i en. Visst är det fult att stjäla, men den här stölden är nästan vacker…

Stål-Tintin slogs mest mot anonyma skurkar. Förutom nån karaktär från en Mel Brooks-film var det en sorglig skara no-bodys. Det enda roliga karaktär som jag hittade och nytolkade när jag var i Lerdala senast är det här gröna borgmonstret.
Jag tyckte han var för skön… Träben är ett underskattat attribut.

the green castlebeast

1988-94 gjorde jag totalt 63 st pocketar med Tintin och en del små spin-off-tidningar med de andra karaktärerna. Det var inte bara bisarra Tintin-serier. Det var andra serier också. En del var lite orginella, men de flesta var ogenerade plagiat på serier som gillade och läste. Man kan tydligt se att jag gillade bla. Träsket, Historiska historier av Alf Woxnerud och Orson (Den där märkliga serien om en bonnagård som alltid hängt med Katten Gustaf…).

Efter Tintins pocket gjorde jag ytterligare 5-6 st häften när Tintin fick heta Bertil istället. Då hade jag lärt mig att det fanns något som hette upphovsrätt och att det var fult och stjäla… Bertils pocket står jag nästan för fortfarande. Jag lade regäl möda på dom serierna och sånär från ett Hälge-plagiat innehöll den egna serier och figurer. Jag minns att jag hade börjat gilla Svenska MAD när jag tog upp arbetet med Bertils pocket så de nya serierna blev regält mycket mer absurda och våldsamma. Det är svårt att se det som något annat än en normal tonårsutveckling.

Sådär… Det var ett lite retrospekt det.

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Pocketar i blyerts och krita…

Nåt nytt och nåt bra…

Ett nätverk för folk som "gör nåt" i blekinge… Det kan väl inte skada? Om du gör nåt, var med och gör nåt. Tillsammans är vi starka.

Meningen är att vi ska lära känna varandra och utbyta erfarenheter. Och att det ska bli en utställning… Eller nåt…

http://www.blekingeupplevelseindustri.se/npxp/index.php/2009/11/16/bli-en-del-av-kreator-blekinge/

kreator blekinge-bild nov09

Kommentarer inaktiverade för Nåt nytt och nåt bra…

Ett ljus i mörkret…

Recension: Män som hatar kvinnor (DVD)

Jag är inte den som brukar hylla svensk film… Tvärtom. Det är bara att inse. Svenskar är klåpare. Vi kan musik och "nya interaktiva media". Men vi kan inte film.
Svenska filmer ekar som tomma salar av bristande budgetar och undermåliga artisktiska ambitioner…
Görs det spänning så görs det en Beck-film. Görs det komedi så görs det en Göta kanal-uppföljare. Görs det vardagsrealsim så handlar det om Stig-Helmer Olsson. Görs det fantasy så blir det Tre solar…
Herregud! Vi tillhör det filmande folket som t.o.m
fuckade upp Arn!
Hur kan det gå fel när man gör en film med riddare, mjöd och bredsvärd!?

Men. Ikväll har jag sett en bra svensk film. En smått fantastisk svensk film. Män som hatar kvinnor. Alla har pratat om den. Alla har läst den eller sett den. Och nu förstår jag äntligen varför. När jag jobbade på biblioteket hade jag kollegor som tyckte jag skulle läsa Stieg Larssons böcker, men jag avfärdade dem som vanliga tråkiga  deckare… Vad dum jag var… Och vad fel jag hade.

ur man som hatar kvinnor
"Jag borde kanske titta på det uppbrutna låset, men jag tittar på ditt snygga öra istället…"

Jag tror aldrig Sverige har varit så kallt och grymt på filmen någonsin som det är i Män som hatar kvinnor. Det är en effektiv illusion uppbyggd av musik, blåfilter och snygga bildutsitt. Faktum är att filmen inte skäms på något plan.
Manuset är en fullbordad krimalgåta fastklistrad i samtiden. Fotot är skitsnyggt. Skådespeleriet bra.
Hade skådespelarna pratat engelska hade det här kanske varit en bra amerikansk film. Kan man säga det om många svenska filmer?
Det här håller internationellt. Många trodde att Arn skulle föra svensk film utomlands, men det här är bättre på alla sätt.

Denna mörka och kalla berätttelse om grävande journalistik, övergrep och mörka släkthemligheter fick mig att sitta på nålar från början till slut.
Bästa svenska filmen någonsin? Kanske. Jag har bara ett toppbetyg i min betygskala och det är gjort för tillfällen som detta.

Kommentarer inaktiverade för Ett ljus i mörkret…

Sista Super Play…

Ute i kiosken nu finns en chockrosa tidning med mystiskt relief-omslag. Det är det allra sista numret av TV-spelstidningen Super Play.

Det känns vemodigt… Trots att jag kan erkänna att jag på senare år ofta valt LEVEL framför Super Play har jag alltid läst blaskan. Troget 1996-2002. Efter det till och från. Jag har egentligen följt den ända sedan den hette Super Power, egentligen sedan den hette Nintendo Magasinet. Nintendo magasinet #2 för att var exakt ("ettan" köpte jag långt senare). Jag tror året var 1990. Super Power blev den 1993 och Super Play 1996.

Det är egentligen inte förrän jag läser det sista numret som det slår mig hur betydelsefull Super Play har varit… Det står klart för mig att den seriösa speljournalistiken i Super Play och de på något sätt relaterade tidningarna har förhöjt synen på spel som hobby i Sverige... De var de första som tog spel på allvar. Det var innan kvällstidningarna skrev om spel och innan det fanns specifika spelbutiker med reklamfinanserierade gratistidningar.

Det var Super Play som stod på barrikaderna. "Det här är ingen lek" löd rubriken på den första ledare. Det är allvar. Underhållning. Fast på allvar.
Och som de gjorde det…
Ingenting var för stort eller för litet för att fylla artiklar på 4 eller 8 sidor. Ingen del var för pretentiöst eller för navelskådande för allt var en del av det stora fantastiska som var spelhobbyn. Spelmusiken i Mega man 2 kunde fylla sju sidor. Inga superlativ i världen kunde vara nog för att beskriva storheten i Shigeru Miyamotos eller Hideo Kojimas verk. Inga ord i världen kunde klä stämningen i Ico eller shadow of the Collossus med ord…

Faktum är att även internationellt så höll Super Play hög klass. Lyckligtvis lever arvet från den vidare i redan nämnda Level. Och kanske är det stort nog att ha en speltidning på svenska av hög klass…

Jag minns själv när man gick på högstadiet och på gymnasiet i ett annat Sverige i mitten av 90-talet. Det var ett Sverige utan internet och där allt häftigt hände i USA och inte kom till våra kalla nordliga breddgrader förrän ett år senare.
Spela Tv-spel var något man bara gjorde. Nästan i smyg. Det var inget riktigt intresse. Inte som att spela handboll, segelflyga eller fiska. Åtminstone inte innan man bläddrade i Super Play. Då insåg man, bit för bit, att man var del av något större. Det fanns de som tog det där man gjorde på allvar. Man hade inte bara ett intresse. Man var del av en ung och häftig subkultur med egna konventioner och referensramar. Vi hade våra egna kändisar och våra egna koder. Det var vi som spelade spel.

Super Play satte ord på det som fanns där.
Den samlade oss.
Vi var inte längre ensamma.

Tack Super Play. Tack för allt.

sista chockrosa super play
Ett rosa avsked…

 

Kommentarer inaktiverade för Sista Super Play…

Artikel om Vågbrytare på amerikansk film-blogg!

Bloggen The Undead backbrain har publicerat en ambitiös artikel om Vågbrytare. Kille som driver den verkar en hårt arbetande man som är väldigt dedikerad till spektakulära filmer, men fokus på skräck- och monsterfilm. Kul att han hittade Vågbrytare och ville pimpa den! Mycket bilder, informatiova texter och lite sköna cheesy citat från mig bjuds bland annat.

Se och läs hela artikeln här:
http://roberthood.net/blog/index.php/2009/10/24/wavebreaking-with-jules-verne-in-sweden/

fran bloggen undead backbrain

Det är lätt att förundras över hur vår amatörmässiga ubåts-film får större genomslag internationellt än i Sverige. I Sverige har kort sagt ingen brytt sig. Men egentligen är det fullt logiskt. Genrefilm har aldrig stått  högt i kurs i Sverige. Man får nästan backa tiden till Körlkarlen för att se att det fanns någon som helst status i den svenska genrefilmen… Folk vill se spektakel, men det det har sällan eller aldrig sånt som folk vill se fått ge eko inom svensk film. Missförstå mig rätt. Jag uppskattar svårmodet hos Ingemar Bergman och den ljämngrå monotomin i Roy Andersson. Med det är för lite tjoflöjt i svensk film! För lite film för att det är kul med film. Det satsas på femtioelva polisfilmer och uppföljare till redan dåliga komedier. Det kostar miljoner och drar in miljoner. Jag skriver inte mer om saken, för det gör mig bara deprimerad…

Kommentarer inaktiverade för Artikel om Vågbrytare på amerikansk film-blogg!