På besök i wrestlingpalatset

Om man är intresserad av wrestling i Sverige är det ingenting man skyltar med. Det är inte precis rumsrent i stil med att gilla fotboll, hockey, jakt, båtar eller hemrenovering. Jag är dock van vid att ha suspekta intressen. Serier och sience-fiction-fandom är kanske inte heller det första man drar upp anställningsintervjun…

Det wrestlas i Sverige sedan några år tillbaka. Det är något man måste se med egna ögon för att tro. Jag kan med gott samvete rekommendera samtliga av mina vänner. Gå på wrestling om ni befinner er i eller nära de stora städerna när det sker! Jag tror inte ni kommer att ångra er!

Tangopalatset i Malmö i lördags. Det är publikrekord. Knökafullt. 500 män som vrålar i extas. (I ärlighetens namn närvarar några tjejer också) Alla vrålar över saker som inte ens är på riktigt. Ingen gör mål, ingen tar poäng, ingen dör. Nånstans tror jag folk har längtat efter det här. Ren oförfalskad våldscirkus. Det är som fotboll där det blir mål hela tiden. Med glimten i ögat. Det känns helt enkelt befriande osvenskt!

Peter, eller Karin – jag såg inte vem som knäppte av eftersom jag blundade – har nog redan knäppt årets galnaste bild på mig ovan… Men å andra sidan är det inte varje dag man träffar Killer Karlsson!

Upplevelsen av wrestlingpalatset får fem regäla skallar. Häftigt att se en publik som höjer en show på det här sättet. Publiken är bättre än brottningen, men det säger inte att brottningen är dålig. Det här blir fler gånger…

Publicerat i scen/live, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för På besök i wrestlingpalatset

Sweet nerdy dreams…

Bio: Sucker Punch

Hur skulle det se ut om man blandade Askungen, Moulin rouge och Matrix? Hur skulle det se ut om Zack Snyder gjorde det? Om det är frågor du alltid ställt dig kan du gå och se hans senaste film Sucker punch. Då får du svaret på precis det.

Anslaget är skitsnyggt. Det golvade mig totalt. Det är ordlöst och består av bilder ackompanjerade av en magisk cover-version av Eurythmics Sweet dreams – nej, Inte Marlyn Mansons version. Ska man tro informationen om soundtracket är det skådespelerskan Emily Browning själv som sjunger. Dessvärre är det filmens allra bästa minuter.
Vi får en föräldralös tjej som blir inspärrad på mentalsjukhuset Lennox House av sin elaka styvfar. Mentalsjukhuset har många långa blågrå korridorer och många gallergrindar som mentalsjukhus alltid har i amerikanska filmer.
På mentalsjukhuset tvingas tjejerna in i nån sort varitéteater. Det är lite teater, lite dans, lite bordell och lite stripp. Riktigt exakt vad det är får man aldrig klart för sig. Borgmästaren gillar det dock och är stammis. Där blir vår huvudperson tilldelas en skoluniform och namnet Babydoll.
Tydligt är att Babydoll är tydligen extremt grym på att dansa, men det får man aldrig se. Istället dras man in i fantasivärldar. Tjejerna där, som ologiskt nog kallar varandra vid varitéteaterns påhittade porr-namn, sluter upp bakom Baby doll och dras även de in i hennes våldsfantasier. Låter det som ett flummigt upplägg på en film? Det är det.

Så snart Babydoll börjar dansa blir det NERDEXTREMEAVAGANZA av hela filmen. Först slåss hon med samurajdemoner i ett snöigt japan. Sedan slåss hon mot horder av nazister i en steampunkig andra världskrigs-värld. Sedan slåss hon mot orcher och drakar. Sedan slåss hon lite med robotar på ett tåg. Emellan actionpartierna serveras lite plikttrogen handling i den verkliga världen.

Jag kan bli irriterad på den massiva kritik filmen har fått. Jag säger inte att den är obefogad, men att alla recensenter tycker likadant är väldigt märkligt. Jag tror att det är som i Hipphipp-sketchen där recensten stämmer av med sina kollegor och skriver liknande recensioner utan att se filmerna i fråga.
Tarantiono hyllades när han gick bananas och gjorde två Kill Bill-filmer som var en Tour de France i nördrefererande. Plötsligt älskade kritikerna de smarta kopplingarna till samurajfilm, animie, explotation och spegettiwestern. Men när Zack Snyder nörd-refererar till animie, samurajfilm och explotationfilm – då är han bara dum.
Tim Burton blir alltid höjd till skyarna. Är inte hans filmer ganska ordinära men med en massa skitsnygg yta?
Recensenter gillar ytan. Ibland. När det passar. Det ska vara lagom.

De borde gillat Sucker punch. Den är nämligen lagom. Det är det största felet! Man kan inte göra en såhär vansinnig film och vara lagom! Det irriterar. Gör våldsamma scener som är våldsamma, sexiga scener som är sexiga och onda skurkar som är onda! Allt görs och serveras halvdant. PG13-syndromet spökar i kulisserna. Här ska det göras kontroversiell film men det ska göras utan att reta Hem o. skola-föreningar och förlora potentiell tonårspublik…

Zack Snyder är duktig på ytan. 300 i hans händer blev skitbra. Watchmen ännu bättre. Men i båda fallen hade han ju älskade förlagor i form av serier att kopiera ruta för ruta. I Sucker Punch finns ingen förlaga att luta sig mot och då står den tyvärr ganska ostadigt när det blåser.

Jag trodde den här filmen skulle vara förlösande för actionsgenren på samma sätt som filmer som Matrix eller Kill Bill. Jag hoppades väl att Sucker punch skulle introduceras non-stop-climactic action och rent vansinne i den moderna actionfilmen lika effektivt som spel som Bayonetta och No more heroes gjort det i spel på senare år. Men det saknas manus. Och framförallt: Det saknas karaktärer att tro på och bry sig om. Vi får bara dockor. Bokstavligt talat. Emily Browning är direkt bedrövlig i huvudrollen. Antingen det eller också är hennes roll skriven blek och med en min.

Vad ska man sätta för betyg på den här röran av högt,lågt, bra och käst då? Jag vill fyra av både en fyra och en femma till den här stänkaren egentligen. Jag trodde någonstans att den skulle leverera det och att man som film och serieälskare skulle se det och förstå. Men det går inte. Man måste vara ärlig.

Publicerat i Film, Nörderi, Recension | Kommentarer inaktiverade för Sweet nerdy dreams…

En mörk framtid byggd på plankat gods…

Mutant var inte det första papper-o-penna rollspel jag spelade. Men det var det första jag fastnade för. Det var cirka 1993. Jag hade spelat Drakar & demoner, men inte blivit biten. Jag förstod inte grejen riktigt. Men så snart vi provade Mutant i vårt Lerdala-gäng förstod jag. Mutant attraherade mer. Det var science-fiction. Framtid. Mörker. Cyberpunk. Pickor istället för svärd. Det fascinerade. Skrämde. Lockade.

Det Mutant jag menar är det som fortfarande kallas ”Nya Mutant” – eller ”Mutant 2089” eller ”Svart Mutant” eller ”Cyberpunk-Mutant”- i insatta kretsar. Det var en svart låda med stenhård bild och stenhård text. Ett action-rolllspel i en mörk framtid. Det är 2089 – ett år satt symboliska hundra år fram från spelets utgivningsår. Bakgrundsinformationen är mycket lång och snårig men i korthet: Allt har gått åt helvete. Kärnvapen och ett tredje världskrig har förstört vår planet och marknaden har totalt tagit makten i det samhälle som återuppstått. Mänskligheten lever till 95% ihopklumpade i Megastäder styrda av mäktiga företag. Stadsbilden domineras av enorma skyskrapor i svart glas, neon, rök och regn. Mellan städerna finns bara förpestad öken eller ödemark och livlösa hav. Mänskligheten är sargad och försvagad. Maten är syntetisk och oduglig. Droger och cybernetik stärker den som har råd att betala för det. Mutantgäng äger gatorna om nätterna. Det är en hård stad, i en mörk framtid.

mutant2089

Mutantsamling.

Egentligen var Mutant en reboot på ett gammalt koncept. Äventyrsspel – som med Drakar och demoner hade en status som var närmast monopol-artad i 80-talets rollspels-Sverige – hade tidigare släppt två rollspel, Mutant och Mutant 2. Dessa spel utspelade sig i Pyrisamfundet, ett nytt samhälle i  ett framtida Skandinavien som rest sig ur askan efter kärnvapenkrig och katastrofer. Människan var inte länge ensam utan delade den nya världen med deprimerade robotar och flummiga muterade djur i människostorlek. Alla ville spela muterade djur eftersom möjligheten att spela en närsynt muterad älg attraherade de allra flesta. Det är det gamla Skandinavien-Mutant som de flesta har tagit till sitt hjärta och det är också det som återutgivits på 00-talet i form av Mutant: Undergångens arvtagare.

Istället för det ganska flummiga konceptet med ”Det susar i säven” efter katastrofen i Skandinavien” var ”Nya Mutant” inspirerat av den rådande tidsandan i slutet av 80-talet med cyberpunk, mörka framtidsskildringar och inspiration från en hel del cool film. Filmer som var bra då och som är bra fortfarande. Nya Mutant var dessutom en klassisk sci-fi dystopi (i spelet benämnd som dark future) där gamla Mutant hade ruvat på en märklig och skruvad positivism.

En anledning till att jag omfamnade Mutant var att jag läste de ganska bedrövliga kioskböckerna om De överlevande och lyckats sitta upp och se Mad Max på TV3. Jag förstod därmed vad det handlade om.

Såhär femton dryga och många filmintresserade år senare ser man verkligen vilka referenser som bakats in. Frågan är snarare vilka referenser som inte bakats in från alla coola sci-fi filmer med dystopiska undertoner från 80- och början av 90-talet! Mutant är inte precis en koja bygd av spridd drivved… Mutant är en hel atoll bygd av stöldgods!
Här finns de regn-rökiga och neonupplysta megastäderna från Bladerunner. Lyxiga och fulla av flärd, men de rymmer också slum starkt inspirerad av Flykten från New York. Här finns stämning och fåordiga cyborgs från Terminator och dess uppföljare. Utanför städerna breder ett laglöst skymningsland tydligt inspirerat av Mad Max ut sig. Cyberspace finns och liknar TRON. Jag ger mig den på att hightech-grunkor och vapen är tagna från Alien och Aliens. När man lusläser vapenbeskrivningarna (och det gjorde man verkligen) finner man att laservärjan bokstavligt talat är inspirerad av Star wars-filmerna, eller av det sena 1900-talets scifi-filmer, som de skriver. Precis som ingenting annat i spelet har plockat inspiration från samma källor.

Det roliga är att man var blind för alla dessa uppenbara referenser då, till skillnad från nu när de fullkomligt lyser. Mutant var en lysande grundkurs i sci-fi. Det är nog trots allt mitt favoritrollspel, av skäl jag inte riktigt kan formulera. Visst har det brister. Avsaknaden av värld eller vettiga beskrivningar av städerna t.ex. Men det är där någonstans storheten med spelet finns också. Man är helt enkelt tvungen att tolka det och göra det till sitt eget. Det finns inget som är rätt eller fel i den mörka framtiden. Och filmerna det lutar sig mot är fortfarande de allra bästa.

Publicerat i Nörderi, rollspel | Kommentarer inaktiverade för En mörk framtid byggd på plankat gods…

MRF garderobsstädar!

Idag städade jag ur Millroad Film-arkivet. Jag har en ”säljlåda” fylld av DVDer och de allra flesta titlar ligger bara där och samlar damm. Bättre att stoppa andra sleeves i askarna och kränga iväg dem som andra mer aktuella titlar. I  garderoben år efter år gör gamla käsa filmer ingen glad.
Hur troligt är det att jag vill ge bort eller kränga mina gamla synder som t.ex. El toro negros-filmerna – i synnerhet i form av släpp film för film? Hur ofta ger jag ut One man army från 2004 på egen DVD när den finns med som extra godis på One man army legends om/när man mot förmodan vill se den?
Fokustitlarna från MRF är nu Sagan om Livets melodi, The Lenneer Showcase, One man army legends, Vågbrytare och Fasan från avgrunden.
Vill ni ha något ur den gamla utgivningen, säg till nu i såna fall. En del skivor och sleeves kommer snart att åka i soporna. Naturligtvis sparar jag ett ex av varje utgiven titel för mig personligen, men titlarna från 2002-2004 är annars att betrakta som ”utgångna” nu.

Publicerat i Millroad Film, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för MRF garderobsstädar!

Ångestäventyr på papper!

Jag har gjort det igen. Papperfanzines alltså. Ångestmannen no 1 och 2 finns nu som små stiliga tidningar på papper. Det är de första rena superhjältetidningar jag har gjort och känns som en frisk fläkt efter tio år av i huvudsak svartvita självbiografiska eller realistiska fanzinesläpp. Det första numret har funnits ett drygt halvår på lenneer.se redan, men tvåan innehåller helt nya grejor. Där kommer Pubertetspojken tillbaka tillsammans med en mycket kraftfull muterad klon. Det ni.

Publicerat i serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Ångestäventyr på papper!

Spontan Dreamcast-serie-stripp

En av mina nördfavoriter på nätet är sidan The Dreamcast Junkyard, en blogg helt dedikerad till den insomnade ca tio år gamla konsolen Dreamcast. SEGAs sista stolta skepp som världen inte förstod. Nyligen släpptes spelsamlingen The Dreamcast collection till Xb360 och PS3. Den intresserar inte mig nämnvärt eftersom jag redan har spelen som orginal. Men det har skett en del kring släppet som varit dessto intressantare. Bland annat har Dreamcast-soundtracks på vinyl pressats och Dreamcast-hoodies har tryckts. Grymma grejer! Förra veckan var det deadline för en tävling på DC Junkyard där man kunde vinna dessa prylar. Naturligtvis ville jag vara med. Uppgiften var att berätta om ett spelminne relaterat till Dreamcast-spelen i spelsamlingen och vara kreativ när man berättade om det. Jag deltog. Jag vann ingenting. Men jag fick en liten seriestripp ritad baserad på en upplevelse i Crazy taxi. Alltid något… En liten rutinövning, kan man säga.

Publicerat i serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Spontan Dreamcast-serie-stripp

Noisy work…

Det har varit relativ lågaktivitet här på bloggen den senaste månaden. Den främsta orsaken till det är att jag har praktiserat på Noisy Cricket i Ronneby. Nu gör jag min femte och sista vecka. Det har gått sjukt fort! Speciellt nu på slutet.
Noisy Cricket är en webbyrå. Bara det är sjukt coolt. Jag har velat jobba på en byrå sedan jag var 20 och fattade vad det var. I början var jag mycket förvirrad. Det ska erkännas. Men för ungefär två veckor sedan började jag se att det jag gjorde föll på plats och faktiskt fyllde en funktion. En nytta. Och då började det kännas bra. Jag har känt att jag faktiskt har ett jobb där jag får vara kreativ och som jag tycker om att gå till. Det är i linje med mina intressen och min utbildning. Det är mitt jobb att värdera och nörda grafisk design. Jag får dagligen omsätta det jag kan i handling. Det är unikt. Oftast har jag haft andra och mindre upplyftande erfarenheter av arbetslivet.

Konsekvensen av praktiken i kombination med fritidsprojekten gör att jag sitter ca 10 timmar per dygn framför en dator just nu. Det är bra på ett sätt. Jag orkar inte mycket mer nu på GI-dieten…
Det enda jag vet nu är att min praktik är slut på fredag och jag är arbetslös igen på måndag. Kanske händer något. Jag hoppas att jag har visat vad jag kan. Framtiden är oviss men spännande.

Publicerat i Design/interaktion, jobb | Kommentarer inaktiverade för Noisy work…

Scott Pilgrim mot världen

DVD: Scott Pilgrim vs. the world

Jag blev nyfiken på den här filmen när jag råkade se trailern. Det verkade som en amerikansk tonårs-dating-film på syra. En ung kille träffar sin drömtjej men måste döda hennes sju ex för att få dejta henne. Men det var inte det som fångade mitt intresse. Det verkade som en rak ripp på spelet No More heroes som jag gillar stenhårt! Vi snackar samma bildrutor. Det kan inte vara tillfälligheter. Vad kom först? Hönan eller ägget? Spelet eller filmen?
No More Heroes är ett av få spel jag skulle vilja se som film. Där finns smarta, coola och totalt spårade karaktärer, roliga ideér, vansinnig action och (ovanligt i spel) smarta dialoger. No More heroes rymmer ett av de bästa manusen som ”bara” blivit spel. Men eftersom ingen NMH-film syns till får jag i dagsläget nöja mig med den här filmen som oblygt knycker bildrutor.

Om verkligheten har lärt mig något så är det att den aldrig är enkel… Om jag har fattat det rätt är Scott Pilgrim vs. the world en pseudomanga – en mangaserie skapad utanför japan – som kort o gott heter Scott Pilgrim och finns i sex volymer. Första boken kom 2004. Saker blir snabbt film nu för tiden om de är ämnade för det. Hur mycket serien har att göra med No More heroes vet jag inte. Om grundstoryn kommer därifrån kan det rent av vara No More Heroes som är rippen…

Pidde Andersson fullkomligt hatade den här filmen på sin blogg. Jag gillar hans recensioner och i 9 fall av 10 brukar jag hålla med. Men jag kan inte hata den här filmen. Jag tillhör Nintendo-generationen för mycket för att inte sitta som ett fån och flina åt alla stolligheter. För den här filmen är stolligheter! Allt annat vore en underdrift. Det är en film fullkomligt nedlusad med serietidnings- och dataspelseffekter. Universal-loggan blippar fram till Universal-toner i 8-bitars-remix. Saker glittrar, sprutar stjärnor och får fartstreck när de rör sig. En scen förvandlar filmen till ett sitcom komplett med pålagda skratt. Scott battlar en opponent i en el-bas-battle. Filmen är extremt rappt berättad och roligt klippt. Fighterna är ofta kompletta med energimätare, poäng och hela skiten. Det blir för mycket. Såklart. Men det är ju meningen.

Den bästa scenen är precis i början. Scotts flickvän frågar en av killarna i replokalen vad han spelar. Killen fipplar nervöst med sin Nintendo DS.
– Zelda, Tetris… Eller vad menar du? Det är en väldigt komplicerad fråga…
Nintendo-generationen vet att det inte finns något enkelt svar på en sån sak.

Det här är inte en film för alla. Det kan sägas direkt. Surfa in på filmens site och bilda dig en egen uppfattning. Den är rätt talande. Se till att du har en bra uppkoppling och inte blockar Flash bara…
http://www.scottpilgrimthemovie.com/site.html

Javisst. Det här är en omogen film. Men det är ju kul att vara lite omogen ibland! Jag kommer säkert att ångra det här överbetyget. Men faktum kvarstår: Jag tyckte det var roligt så länge det varade. Se den om du gillar TV-spel och actionfilm. Då kommer du åtminstone inte att ha tråkigt. Men kunde de inte gett filmen ett bättre soundtrack? Och vågat klippa in det de klippte bort? Titta på de bortklippta scenerna, är mitt tips. Det finns en del kul där.

4 skallar

Publicerat i Film, Recension | Kommentarer inaktiverade för Scott Pilgrim mot världen

På resa med Storno!

Min kompis Christopher har gjort en repotageserie om TV-spelens inverkan på den unga generationen som växte upp med blippande (främst) Nintendo-spel på 80- och 90-talet. Vår barnkultur är ju faktiskt vuxenkultur idag, även om det är svårt att greppa riktigt. Ett nytt avsnitt i veckan ska det bli en tid framöver. Och det är guld värt! Tobias Bjarneby är med och pratar om Nintendo-Maggan (som jag behandlat tidigare här på bloggen). En ”speldoktor” från den tiden är med och berättar bland annat om mysteriet med skeden på bana 1-3 i Super Mario Bros. Senare blir det massa spelmusiknörderi och annat gött. Allt ambitiöst, välgjort och gjort med ett stort pixligt hjärta… Christopher har gjort allt jobb med repotageserien (han jobbar ju med att göra radio, gudbevars!), jag har spökat lite i kulisserna med research-tips och feedback. Om man inte bor i Skaraborg och lyssnar på fysisk radio kan man lyssna online! Gör det, om du är den allra minsta gnutta intresserad. That’s an order!

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=399&grupp=14230

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för På resa med Storno!

Den arge gör sitt hundrade…

På torsdag morgon tidigt svensk tid – om jag räknat rätt – lanserar The Angry Videogame Nerd sitt hundrade program! Det har blivit en riktig nörd-hype på nätet och jag är inte sen att hänga på. Folk hoppas på en recension av E.T till Atari 2600 – det erkännt superskräpiga spelet som nästan på egen hand fick skulden för hela videospelskrashen tidigt 80-tal – vad DET nu är att se fram emot egentligen. För egen del spelar det ingen roll vad AVGN tar sig för. (Han har redan recenserat mitt hatobjekt TMHT två gånger) Att han gjort 100 avsnitt och kan leva på sina nördiga videos är nog så fantastiskt…

Vet du inte vad jag pratar om? Du har bott i ett skåp sen 2005! Googla eller besök cinemassacre.com!

Publicerat i Digital underhållning, Nörderi, spel | Kommentarer inaktiverade för Den arge gör sitt hundrade…