Röda är det nya svarta

På Noisy Cricket har vi inga röda dagar.

Publicerat i jobb | Kommentarer inaktiverade för Röda är det nya svarta

Perverst bra tidning

Idag såg jag att speltidningen Level 72 dykt upp på butikshyllan. Sista chansen att dra av ett hyllningstal om Level 71. Det KAN vara bästa numret i tidningen historia och anledningarna räknar jag upp i de olika artiklarna; Fet Mass effect-special som benar ut story, relationer, teknologi och maktherarkin i galaxen inför tredje spelet i serien. Genialt. Sex-sidig artikel om spelbranschens galnaste kreativa geni Suda 51 och hans nya Lillopop Chainsaw. Likaså lika många sidor med Tim Shafer som berättar om turerna och misslyckandet med Brutal Legend och studions nya inrikting på mindre spelprojekt. Ingående superintressant reportage från svenska spelstudion Starbreeze. Intressanta indie-sidor med spelkonstnären Michael Vesavouri, som jag känner. Retroavdelning med närstudie av alla tiders bråk-klassiker Street figther II.

Jag är faktiskt helt hänförd av den här tidningens brahet. Just det här numret är verkligen spot on. Så ska en slipsten dras.

Publicerat i Digital underhållning, Nörderi | Kommentarer inaktiverade för Perverst bra tidning

Jag är ”Din mamma jobbar inte här”

Ska man kalla det ett slutgiltigt erkännande? Att min disk-serie knäcker extra på en arbetsplats i Stockholm som Din mamma jobbar inte här-lapp?



Det här väcker naturligtvis många frågor. Känner jag någon som jobbar på arbetsplatsen? Finns det någon koppling? Jag är inte precis Sveriges mest kände serietecknare. Har personen i fråga läst fanzinet Breakthrough? Har hen surfat fram serier på lenneer.se, tyckt den varit bra och printat den?

Tack till Mikke Schirén för bilden!

Publicerat i Fanzines, serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Jag är ”Din mamma jobbar inte här”

Webbdagarna

I slutet av förra veckan var jag och min kollega Charlotte i Stockholm på Webbdagarna. Webbdagarna är kort sagt två branschdagar proppade med seminarier. Det visade sig vara ett regält påkostat och fläskigt arrangemang arrangerat av IDG/Internetworld. Platsen var Waterfront Conference Center mitt i smeten.

Föreläsarna avlöste varandra. Tunga namn. Smarta personer. Visionärer. Kreatörer. Galningar. Såna som gjort sånt som betyder något på internet eller i verkligheten. Efteråt nästan härdsmälta i skallen av alla intryck. Helst skulle man orkat nätverka lite hårdare med alla spännande branschmänniskor i pauserna. Men jag tror att alla intryck och anteckningar kommer att landa och omformas i nya kunskaper när röken bara lagt sig.

Trevligt att komma till Stockholm. Dock hann vi ingenting utom Webbdagarna. Vår fritid inskränkte sig till samvaro vid frukostbordet och en snabb stressöl i gamla stan.

På efterfest på anrika Nalen slår det mig plötsligt att jag är på branschfest i Stockholm med hippa mediamänniskor… Hur gick det till? Jag väntar på att någon ska komma fram, peka på mig och säga Va gör du här? Du är ju en bonnapöjk ifrån Skövde! Jag vet inte riktigt hur jag hamnade i allt det här, men jag älskar att vara en del av en spännande, dynamisk bransch.  Efter år av frilansharvande, uppdrag och läraruppdrag gör jag äntligen ett riktigt jobb i ett riktigt sammanhang. Det är faktiskt coolt. Det i sig är coolare än creddiga fester i Stockholm.

Här kan man läsa arrangörernas sammanfattning:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.440097/snackisarna-fran-webbdagarna

På bilden där syns min kollega Charlotte samt mitt ena ben längst till höger i bild.

Tackar Jerker för husrum och frukostar också! Det var guld värt!

Publicerat i Design/interaktion, jobb | Kommentarer inaktiverade för Webbdagarna

Stål-Tintin i BoB

I senaste Bild & bubbla 190 recenseras mitt fanzine Stål-Tintin #1. Kul att så sker i ett nummer med Tintin på omslaget och en lång text om Tintin-filmen. Det var nog första gången jag skrattade högt när jag läste en recension på något jag själv gjort. Det kan vara första gången jag får fram precis det jag vill. Ur texten;

”Plagiaten är så skamlösa, historien så tunn och alltsammans så medvetet genomdumt att det blir roligt.”

Det skulle kunna vara en sågning, men det är det inte. Hela recensionen är huvudet på spiken. Sedan råkar Martina Strolz som skrivit gilla det också, som ren bonus.

Jag minns att jag för nästan tio år sedan hade ångest för att skicka in fanzines jag gjorde till BoB. Jag tror många känner så fortfarande, vilket är synd. Man måste möta en publik för att utvecklas. Ska man hårddra det kände jag nog inte att jag utvecklades förrän jag började skicka fanzines till BoB.
Förr var jag rädd att bli sågad av någon expert som kunde serier. Nu tänker jag inte i de banorna längre. Det är snarare så att all publicitet är bra publicitet.

Jag kan erkänna att jag tvekade lite innan jag la Stål-Tintin #1 på lådan. Det var egentligen för tramsigt. Jag gjorde en Markkolio när jag egentligen vill vara Jocke Berg. Jag gjorde fel. Paradoxalt nog har många gillat serien. Nu måste jag väl fortsätta tramsa…

Naturligtvis har beställningarna i recensionens spår rasat in… Nä. Skojade bara. Det har inte hänt. Inte en enda. Det är som vanligt. Man brukar sälja kanske ett eller två ex på en bra BoB-recension. Inget på en dålig. Det är nog inte bara jag som upplever det. Fanzines finns knappt längre. Möjligtvis kan man sälja en liten trave på Small Press Expo. Kul att BoB fortsätter att viga sidutrymme åt fanzines! Ett mirakel egentligen, det finns t.ex. nget fast sidytrymme för webbserier längre.

Roligt med en liten knuff i rätt riktning igen. Det här gav mig energi att göra färdigt Stål-Tintin #2 m.fl. titlar…

Publicerat i Fanzines, Recension, serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Stål-Tintin i BoB

Setet

The Shape of punk to come
The Refused party program
Refused are fucking dead
Rather be dead
Coup D’etat
Summerholiday vs punkroutine
Deadly rythm
Hook, line & sinker
Circle Pit
Liberation Frequency
Life support addiction
Worms of the senses

Everlasting
New Noise

Hur ska man kommentera det? Vad finns att tillägga?

Publicerat i musik | Kommentarer inaktiverade för Setet

Rather be alive…

Då hände det till sist. Refused återförenades. Det har varit känt ett tag nu, men inatt var första gången som det liksom hände.
Refused återförening är problematisk. Jag minns det som igår när de beskrev vad Gyllene Tider sysslade med. Massa gamla gubbar som spelar sina gamla skitlåtar. Refused musik byggde på att den var så oerhört där och då.
Samtidigt är det svårt att inte bli begeistrad. Refused är det bästa band jag någonsin sett och mina absolut starkaste konsertupplevelser. Faktum är att ingenting kommer ens i närheten.

Skönt reportage från SVT Play:
http://svtplay.se/v/2726197/vasterbottensnytt/legendariska_refused_aterforenade_i_umea

När jag ser inslaget fylls jag av känslan att det hade varit lika bra att stå där på snödrivan som att vara inne i lokalen. Sån genuin kärlek till musiken. Och vad handlar hardcore om egentligen? Passion. Engagemang. Gemenskap. Vibrationer. Lika gärna genom vägg som i samma rum.
Som killen i inslaget säger;
”Nu stänger de fönstrena för oss. Men vi hör ju musiken ändå. Det är huvudsaken.”

Lite filmat från spelningen:

Publicerat i musik | Kommentarer inaktiverade för Rather be alive…

Bra Matt-intervju

Jag har nämnt Joe Matt flertalet gånger på lenneer.se. I blogginlägg och länkningar. Det finns goda skäl för det. Hans serier i The Comic Diary och Poor bastard rankar jag som det bästa som gjorts i den självbiografiska genren. Någonsin. Vi snackar bättre än alla svenska genier i genren och bättre än självaste motherfuckin’Crumb! Han tecknar bättre än de flesta och berättar samtidigt påträngande öppet och det de allra flesta håller för sig själva. Man skäms när man läser Joe Matts serier. Ändå kan man inte sluta läsa. Det är som är tjuvläsa någons dagbok.

Simon Gärdenfors har publicerat sin intervju med denna fascinerande serieskapare på sin blogg. Intervjun är tidigare publicerad i Galago, uppdelad i två delar och finns på följande två länkar. Läsning rekommenderas varmt.

Del 1: http://gardenfors.blogspot.com/2012/02/mitt-mote-med-matt-del-1.html

Del 2: http://gardenfors.blogspot.com/2012/02/mitt-mote-med-matt-del-2-av-2.html?spref=fb

Publicerat i serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Bra Matt-intervju

Sen rapport från undervattensstaden

Recension: Bioshock (xb360)
Det var länge sedan jag spelade Bioshock. Jag hittade dock en gammal bortglömd recension på datorn…

Den bepansrade jätten sjunker ihop med ett dovt stön. Den bepansrade kroppen blir liggandes orörlig i det mörka vattnet. Luften fylls av rök när den varma metallen kyls av i det kalla vattnet. Det blir tyst. Jag andas ut. Striden är över.

Bredvid kroppen av den fallne står en liten flicka. Hon gråter med händerna för ansiktet. Mellan snyftningarna hör jag.
”Mr Bubbles… Kom igen, Mr Bubbles… Rör dig då…”
Jätten var hennes vän. Kanske hennes enda vän i en ond värld. Den vännen har jag just dödat.

Jag har gjort det för att det är det enda rätta. Jag tror åtminstone att det är det enda rätta.
Någonting måste man tro.

Flickans röst låter metallisk, hes och sjuk. Någonting är fel och sjukt och vridet.
Jag lyfter upp henne. Hon gör våldsamt motstånd. Hon tror jag vill henne illa. Men jag är inte som de andra här nere. Min handpåläggning får den späda lilla kroppen att skaka som av kramp. Ett ljussken slår upp i min famn.
Sedan är det över. Det där obehagliga i hennes ögon finns inte längre där. Demonen är borta. Hon är fri.
”Tack”, säger hon med glad flickröst, vinkar och springer iväg.
Flickan försvinner i mörkret. Jag står kvar. Glad över att ha hjälpt ännu en.

Man fattar inte riktigt allt i som händer i Bioshock. Vissa saker får sin förklaring med tiden.
Vad man vet är att man måste slåss för sin överlevnad. Här gäller det att döda eller bli dödad. Man måste pumpa in ett mystiskt preparat i sin kropp och uppgradera sig med ”plasmider”, en sorts mutationer som ger övernaturliga förmågor, för att överleva. Du befinner dig på en plats där vetenskapen har fått accelerera fritt utan skyddande lagar och onödigt uppskruvad moral.

Man hittar ljudinspelningar som man lyssnar på och tillsammans med scenerierna berätar de en lika delar fascinerande som skrämmande berättelse om ett samhälles uppgång och fall.

Samhället där jag befinner mig heter Rapture och finns inte på några kartor. Rapture är nämligen en gigantisk undervattensstad, gömd för världen. Jag borde inte ens vara här. Jag är här för att mitt plan störtade nära ett fyrtorn ute på havet. Nu är jag i Rapture och jag spelar efter Raptures regler…
Jag halar fram min kraftigt modifierade tommygun och smyger ned längst korridoren.. Från de stora fönstren faller ett blått böljande sken in. Därutanför driver fiskstim förbi och jag ser hotfulla skuggor svepa förbi mellan svarta fasader och neonskyltar.

Rapture är ett utopiskt samhälle skapat av en man med namnet Andrew Ryan. Rapture vilar tungt på den mannens känsla för filosofi och form. Han har låtit objektivismen genomsyra staden och byggt den på en sorts laissez-faire-kapitalism. Han har samlat eliten av vetenskapsmän, läkare och konstnärer och låtit dem skapa och näras av total skapande frihet. Utan bojor av politik och religion. Ett samhälle där ingenting är omöjligt. Som han själv säger i spelet; Det var inte omöjligt att bygga Rapture på havets botten. Det som var omöjligt var att bygga Rapture på någon annan plats.

Men någonting har hänt i paradiset. Något har fått utopin att rämna och förvandlas till en skrämmande plats. Rapture har förvandlats till en mardröm. Förfallet har satt sin prägel på staden. Allt det vackra i 50-talets funktionalism och art deco-stil finns där. Men det är tydligt att någonting har gått fel. Mycket fel…
Vad är upp till dig att upptäcka. Kanske har du själv en roll att spela?

Jag köpte och spelade Bioshock för ungefär ett år sedan. Nu spelar jag igenom det igen. Det finns så mycket kvar att upptäcka. Vissa saker framträder i nytt ljus andra genomspelningen.

Första gången vet jag att jag retade ihjäl mig på att varje strid är en total kaotisk hetskamp och att en stor del av spelet går ut på att samla på sig ammo och medpacks för att klara vardagens prövningar. Man vill ju ha tid att utforska allt det vackra och gåtfulla. Tempot rubbas så fort man möter en fiende.
Men under andra genomspelningen slår det mig; Kanske ville de att striderna skulle vara hetsiga för realismen och närvarokänslan? Att vandra i Rapture är farligt. Det ska vara farligt. Att vandra i Rapture ska inte vara som att vandra i Skövde. Inte på något sätt.

Bioshock är ett av de bästa spelen jag spelat till Xb360. Till skillnad från många andra spel erbjuder det en totalupplevelse och det spänner över hela känsloregistret. Bioshock är både äventyr, action, skräck och något mycket mer. Visst finns det saker att anmärka på, men det är just för att spelet snubblar så nära det perfekta som man upplever grus i maskineriet. Jag satte en fyra först, men år och en trött pliktskyldig uppföljare senare ser jag att Bioshock är ett sådant spel som bara kommer en gång varje konsolgeneration. Att upplevelsen bara växt över tid gör det till en femma.

Publicerat i Digital underhållning, Recension, spel | Kommentarer inaktiverade för Sen rapport från undervattensstaden

Dreamcastkrönika

Jag har skrivit krönikor om spel och spelkultur i Blekinge Läns Tidning sedan i höstas. Cirka en i månaden i runda slängar. Kul, inte minst eftersom spelskribent är något jag velat lägga till mitt CV i tio år!

Det var egentligen bara en tidsfråga tills jag skulle skriva en krönika om Dreamcast. I tisdags var det dags. Under rubriken En frusen dröm skrev jag 243 st kärleksord till en död konsol.

Jag tog mig friheten att efterpublicera på Dreamcastaway. Texten hör liksom hemma där. Det är där som den varit in the making i 2,5 år.

Publicerat i Digital underhållning, Nörderi, spel | Kommentarer inaktiverade för Dreamcastkrönika