Fanservice i skogen

Recension: Vittra (BIO)

Igår kväll var jag på en förhandsvisning av nya den svenska zombiefilmen Vittra! Det som bjöds var faktiskt exakt vad jag förväntade mig; Som Evil Dead fast käs. Och svensk då. Och med Johannes Brost.

Missförstå mig rätt i denna text. Jag vill älska Vittra. Det var när jag själv såg Evil Dead som 19-åring jag fattade att jag ville göra film. Det var den filmen, mer än exempelvis Star Wars – som jag förstått brukar har den effekten på unga människor, som fick mig att fatta att film var något man faktiskt kunde göra. Några år senare gick jag på utbildning och gjorde film, nästan bara tack vare Sam Raimis gammal skräckfilm som nästan var lika gammal som jag själv. Märkligt nog gjorde jag aldrig någon Evil dead-pastisch med gamla böcker, spring i löv eller vattenfärgsblod under de påföljande åren. Jag vet att jag planerade just en sådan, skrev manus och gjorde en storyboard. Jag gjorde 15 andra kortfilmer istället, men det är en helt annan historia.

Vad gör då Vittra svår att älska, trots att den uppenbart är skapad av folk med samma inspirationskällor och kärlek till film som jag själv? Det är just det. Det är en fanfilm snarare än ett eget verk. Det är en copycat. En parodipastisch. En karbonkopia på dåligt papper. En koja byggd med drivved från ett fantastiskt orginal. Det finns inte en enda egen idé i filmen. Att man kan skriva manus utan att få med någon gnuttan orginalitet någonstans? Det är nästan en bedrift! Jag menar; Det var inte genrens klychor som staplades, det var mer än så. Det är som en hel film ihopklippt av stock footage från andra skräckfilmer. Om de inte hade pratat svenska i filmen hade jag trott att det var fallet.

Om jag förstått rätt är filmen skapad på lågbudget (inga ”i samarbete med…” och inga loggor i för- eller eftertexter) och då är den imponerande för den SÅG genomgående bra ut. Foto och effekter är riktigt bra utförda. Ibland LÄT den bra också, men ibland lät den olidligt. Men, återigen, orginella ideér kostar ju inte… Orginella ideér kan driva hela filmer. De gör det ofta bättre än hinkvis med fejkblod.

Filmer med zombies behöver faktiskt inte utspela sig i stugor i skogen. Det är ingen naturlag. Inte heller att det finns en källare med hemligheter och en uråldrig ondska i skogen som får kids att balla ur och börja äta på varandra. Norrmännen satte norsk prägel och historisk förankring (visserligen långsökt, men ändå!) på sin Död snö. Kunde inte vi svenskar fått en zombiefilm som utspelade sig på svenskt midsommarfirande eller på en kampingplats? Min poäng är: Kunde vi inte få åtminstone en orginell idé? Något som gör just den här zombiefilmen lite lattjo svensk? En gnutta humor? Måste det tvunget vara stuga i mörk skog för att funka internationellt eller vad är grejen?

 Filmen kunde lätt blivit bättre, inbillar jag mig. Annat intro och annat slut, kanske med tvist, hade höjt helheten. Jag vill sätta en tredje skalle. Jag älskar att det görs genrefilm i Sverige av folk som älskar vad de gör. Jag vill se fler svenska filmer som Vittra och jag vill se fler produktioner från The Stockholm Syndrome som står bakom denna film. Hjärtat vill kort sagt sätta en trea. Men hjärnan talar emot den här gången.

Fotnot: Vittravisningen var en förhandsvisning som genomfördes av Skräckfilmsklubben, en förening med syfte att arrangera visningar, föreläsningar med mer i skräckfilmens tecken. Kul att något händer inom fandom i blekinge! Föreningen har sitt säte i Karlskrona, men arrangemang kommer även att ske i Ronneby. Grymt att Centrumbiografen där hakar på och ger medlemmar lite bonuserbjuddanden även utanför klubben! (Kanske också i Karlshamn, dock inte säker.) Jag är medlem nu och kommer definitivt att besöka fler arrangemang i framtiden!

Publicerat i Film, Nörderi | Kommentarer inaktiverade för Fanservice i skogen

Den Svenila åldern…

Jag har ett nytt jobb. Eller nytt och nytt… Jag har jobbat en månad och även hunnit med en kort och intensiv semester. Jag jobbar nu som kommunikatör och webbutvecklare på Karlshamns kommun. Det är lite märkligt hur det kan bli. Jag har fortfarande svårt att betrakta mig i rollen som en kommunal tjänsteman men det är bara att gilla läget.

I juli fyllde jag 33 år. Inget speciellt med det. Det är sådär lagom kul att fylla år nu. En sak slog mig dock. Nu är jag verkligen lika gammal som min fantasifigur Svenil. Läskigt.

Den surmulna ungkarlen Svenil hittade jag på när jag var 11 år. Mellan 1991-1995 skrev jag små berättelser och samlade i böcker. Jag tror inspirationen var något sorts ihopkok av Anders Jakobsson och Sören Olssons Bert ocg Sune-böcker och Ronny & Ragge.
Sedan började jag spela rollspel 1995-96 och plitade ner Svenil Rollspelet. Ett rollspel som vi lyfte till nästa nivå 1999-2003 när vi släppte böcker och terroriserade det alltför seriösa spelkonvent-Sverige med tramsiga buskisäventyr.

När det gällde Svenils ålder hittade jag som elvaåring bara på en ålder som lät lagom vuxen sådär. Svenil blev 32 år. Han kunde precis lika gärna blivit 48 år. Senare blev Svenil 33. Därför är 33 den Svenila åldern. Sedan blev han aldrig äldre. Det planerar jag att bli.

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Den Svenila åldern…

It’s Cthulhu!

Great Cthulhu är överlägset H.P Lovecraft mest kända skapelse. Som följd har han blivit Lovecrafts poster boy no 1. Jag skulle tro att Cthulhu är mer känd än Lovecraft själv. Cthulhu nämns i en mängd Lovecraft-noveller men medverkar egentligen bara i en där han spelar ”huvudrollen”. Novellen heter Call of Cthulhu. Den har sedmera gett namn även åt rollspelet som utspelkar sig i Lovecraft-världen.

Även om Cthulhu är uttjatad in absurdum är det ändå kul att titta i det här galleriet där det bjuds 101 tolkningar av den gamla sovande (som sällan verkar vara speciellt sovande) guden.

http://www.thelovecraftsman.com/2011/09/gallery-101-images-of-great-cthulhu.html

Den roligaste kommentaren stod min kompis Richard för; ”De flesta som avbildar Cthulhu verkar tro att han har ett gym där nere i R’lyeh.” Personligen gillar jag de tolkningarna bäst när man gjort något sladdrigt ambiefibiskt av hela Cthulhus gestalt. Bara för att hans kropp beskrivs som humanoid betyder ju inte det att han är en människa med bläskfiskansikte. 

Jag har också ritat min beskärda del Cthulhu i mina dagar. Då är han dock sällan varit speciellt skräckinjagande. Den roligaste ”feltolkningen” jag gjort i samband med Cthulhu är den i kortfilmen Terror from the Abyss där jag avbildar hans ”Star spawns” som små soldatkopior i människorstorlek utrustade med spjut och röda stövlar. Jag mindes att jag läst i Call of Cthulhu-rollspelet att star spawns var betydligt mindre. Det är de, men de är fortfarande ganska jättelika. Cthulhu himself avbildade jag föresten med kungakrona. Personligen gillar jag ”clashen” mellan humor och allvar i mina produktioner. Det har ni väl märkt.

Chtulhu i TFTA

Chtulhu i TFTA

 

Publicerat i Nörderi, Skapande/konst, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för It’s Cthulhu!

Ångestspel #9: Star Wars

Då gjorde jag en Star Wars-parodi till sist… Se själv. Jag är Luke Skywalker! Star Wars till NES utgör ramhandlingen för detta äventyr i en galax långt långt borta…

Ångestspelavsnitten har spårat och blivit små kortfilmproduktioner… Jag hittade ju på sub-branden Bara å bänna produktioner för att lasta av mig oket av långa och tunga produktioner som Millroad Film har blivit. Samtidigt ville jag inte lägga band på mig när det gällde att krama den här darlingen… Det var väl oundvikligt.

I framtiden blir det både enkla/korta Ångestspelavsnitt och sådana med längre/tyngre produktion. Man måste blanda. Båda sortens avsnitt är roliga att göra, men på olika sätt.

Jag hoppas bara tiden räcker till för att göra ett Ångestspelavsnitt ibland. Men jag tror det. Det känns så. Jag har börjat jobba på nytt heltidsjobb, sedan två veckor tillbaka. Jag är numera kommunikatör och webbutvecklare på Karlshamns kommun. Inte så att jag har mer fritid, men jag har mer specificerad fritid. Jag tror det passar mig.

Publicerat i Digital underhållning, Film, Millroad Film, Nörderi | Kommentarer inaktiverade för Ångestspel #9: Star Wars

Tillbaka till Läderlappsgrottan…

Recension: Return to the Batcave – The Misadventures of Adam and Burt (2003, BD)

Haha! Så kan det gå! Jag förväntade mig en riktig skitfilm… Men döm av min förvåning: Den har filmen var skitbra! Det bästa jag sett på länge!

Jag växte upp med Batman-serien – eller Läderlappen som den hette i tablån – från 60-talet då denna visades på SVT på 80-talet. Den var skitgammal redan då, men i 80-talets Sverige var superhjältar ingenting som växte på träd. Läderlappen blev mitt favoritprogram, jag bandade avsnitten, så dem om och om igen och jag tog serien på blodigt allvar. Inte förrän jag blev vuxen förstod jag att tonen i TV-serien var allt annat än seriös…

Filmen handlar om skådespelarna Adam West och Burt Ward. Precis som i verkligheten har de inte kunnat släppa sina rollfigurer, sina enda framgångar i karriären och när Batmobilen blir stulen dras de in i en nostalgisk jakt på biltjuvarna. Denna jakt varvas med tillbakabilder – och har kommer det suveräna – som parodierar eller parafraserar inspelningen av 60-tals-serien! Det blir en sorts metafilm. En film i filmen som slår mynt på alla rykten serien omgärdas med. Exakt hur mycket av dialogen improviserades egentligen? Var Robins byxor inte för utmanande? Det är fullständigt genialt!

Dessutom håller jag Adam West som den bäste Batman. Faktiskt. Han har rätt utseende och rätt glimt. Jag köper inte riktigt Christian Bales moderna surpotta, även om filmerna är skitbra. Men det är väl som Christopher Reeves Superman… Den bilden man få som liten är den som sitter i. Den är svår att ersätta.

Naturligtvis är det en riktigt goofy komedi, men på rätt nivå. Tonen påminner om såväl Austin Powers som my name is Bruce i såväl ton som tema. Men det är ju inte det sämsta! Jag ser gärna tramsiga komedier, om de är bra. Det förvånar mig att filmen är från 2003! Den är tio år gammal! Visserligen har jag för mig att jag har noterat att den finns. Det är väl bara så att den inte kommit i min väg förrän nu.

Recept på en underhållande helkväll. Långfilmen Batman the movie + metafilmen Return to the Batcave. Stort nöje garanteras. TV-serien finns pga. rättighetsproblem inte på DVD eller Blue-ray. Mig veterligen. (Har i bakhuvudet att det kanske var på väg att lösa sig) Det är synd och skam.

Blue-ray-utgåvan är riktigt vissen. Det är noll och inget extramaterial – vilket är synd eftersom filmen visade sig vara oväntat bra! Men å andra sidan plockade jag upp filmen i ÖoBs REA-låda för 29 kr så jag förväntade mig ingenting episkt på den fronten… Den här filmen ska ni se, om ni gillar 60-tals-Batman och goofy komedier!

Publicerat i Film, Recension, roligt och allmänt ovärt, serier | Kommentarer inaktiverade för Tillbaka till Läderlappsgrottan…

Tredje generationens förbannelse

Vidare om Xbox One, nu när nyhetens behag har sjunkit in lite grann. Världen är faktiskt inte så imponerad av den intelligenta digitalbox som Microsoft säger är framtiden. Men spelen då?, säger folk. Vi skiter väl i TV och film! Det kan vi redan kolla på. Ge oss some awesome next generation gaming FFS!!

Det börjar redan surras om den tredje generationens förbannelse och att Microsoft nu eventuellt får känna på den sleven. Nintendo upplevde förbannelsen med Nintendo 64 (Som var nyskapande och skitbra, men sålde ganska dåligt), SEGA med Saturn (som var bra för sin tid, men kasst byggd och omöjlig att utveckla vettiga spel till) och Sony med Playstation3 (som fick en knagglig start för att den var för dyr och rätt kassa premiärspel).

Intressant tanke. Vad tror ni?

Publicerat i Digital underhållning, spel | Kommentarer inaktiverade för Tredje generationens förbannelse

Ingen lek längre – En dokumentär om Ångestspel

För en tid sedan satte jag ihop den här dokumentären/bakomfilmen om de 6 första Ångestspel-avsnitten. Den heter Ingen lek längre och är 20 minuter lång. Den innehåller en massa prat av mig och Jimmy, lite bakom-kulisserna och en sprillans ny intervju med den populära bikaraktären Monokron-Mario (som gestaltas i röst av min gamle parhäst Christopher). Jag tycker dokumentären blev rätt bra.

Från början hade jag tänkt göra dokumentären DVD-exklusiv men sen kom jag på att det var en ganska beige idé… Det är ju på Youtube publiken finns. Inte precis smart att ge 99,5% av publiken fingret liksom. Jag gör ju inte precis Ångestspel för att tjäna pengar och jag orkar inte distribuera DVDs i någon större omfattning .

Ett delmål jag haft med Ångestspel är tio färdiga avsnitt och det är faktiskt ganska nära nu… Avsnitt 9 0ch 10 är i produktion. De kommer att dröja lite, för de är både ganska tunga när det gäller special effects och sånt tar som bekant tid.

Publicerat i Digital underhållning, Nörderi, roligt och allmänt ovärt, spel, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Ingen lek längre – En dokumentär om Ångestspel

Tankar om Xbox One

Nu har tiden för nästa generation spelkonsoler onekligen kommit. Till sist blev det så. Den nuvarande generationen har varit ovanligt seg och livskraftig. Det var typ 2005 sedan senast. Men det finns anledning till det. Jag är fortfarande imponerad av grafiken i nya Xbox 360-spel. Det är inte så man känner att generationen är lastgammal och att det nya behöver komma. Faktiskt.

Vad har hänt hittills då? Ja. Inte mycket. Nintendos Wii U är har mer än ett halvår på nacken, den har sålt kasst och för ett par dagar sedan visade Microsoft upp sin next-gen-maskin Xbox One. Att Sony har en PS4 på väg är även solklart.

Först namnet. Jag gillar konsolnamn. Det har cirkuler rykten länge. Xbox 720 och Xbox Durango har varit livskraftiga rykten. Tacka Gud att det inte blev Durango, säger jag! Ett sent och populärt rykte var namnet Xbox Infinity. Det hade varit klockrent! Xbox 360 var ”hela varvet runt” och uppföljaren var mer; Den kunde vara precis allting. Symboliskt. Starkt. Snyggt. Komplett med logo i form av en liggande 8:a.

Men nu blev det ju inte så.

Xbox One
– som namnet slutligen blev – är väl ingen katastrof… Inte heller bra. Jag hoppades lite på Xbox Three, alternativt Xbox 3, som därmed kunde låtit lite ordvitsigt som ”Xbox Free”. Jag tänker att det skulle anspela på ”freedom”, men inser att det låter som att allt är gratis. Det är inte så Microsoft vill ha det. Men Xbox 3 hade både varit ett snyggt och logiskt namn. Det är ju den tredje Xboxen! Xbox One säger att det är den första! Det är bara fel!
Det hade varit bättre att kalla konsolen kort och gott Xbox – det var också ett rykte ett tag – just eftersom det ändå är vad folk säger. Dessutom vill ju Microsoft att man ska tilltala sin box med namnet Xbox som kommando.

”Xbox – play game!”
”Xbox – play movie!”
”Xbox – go home!”

Alla utom Microsoft verkar förstå at det är både enklare och smidgare att trycka på en knapp än att prata högt och hurtigt med sitt TV-spel… Men det är en annan historia.

För att vara en presentation av nästa generation var det ärligt talat ett stort; jaha…
Det verkar som folk hade förväntat sig lite mer fokus på spelen och inte på att yta TV-kanaler snabbt och röststyrt. Och med all rätt! Vi har redan för många TV-kanaler vi inte tittar på, röststyrning vi inte vill använda, Kinect-skit vi inte vill ha och vi byter redan kanal på nolltid med ett knapptryck!

Xbox One-visningen öppnar faktiskt, för första gången för mig, dörren för att det kan bli en Sony-konsol nästa gång. Visar sig PS4 vara en prisvärd renodlad gamermaskin så snackar vi… Det var en smula otippat. Jag var 100% inställd på ännu en Microsoft-konsol. Xbox360 är nog den bästa konsolen jag haft. Jag är toknöjd med den. Men om Xbox One blir en skitdyr digitalbox med massa röststyrt tjofräs och Kinect-tramseri-deluxe – då skiter jag nog i det. Faktiskt.

Publicerat i Digital underhållning, Nörderi, spel | Kommentarer inaktiverade för Tankar om Xbox One

De lavande döda…

Recension: The Walking Dead The Game (Xb360)

De lavande döda var ett stående skämt vi körde när jag gick på serietecknarskolan i Hofors. Det var en felstavad fras från baksidan av en dassig House of horror-utgåva av någon dassig skräckfilm på VHS. Jag minns tyvärr inte vilken film det var. Tror det var något italienskt. Naturligtvis med de levande döda, men Tryckfelsnisse hade varit framme och spelat ett spratt.

I populärkulturen har zombies var inne i ungefär tusen år. Jag var så trött på hasande gång och beväpnade hjältar i postapokalyptiska städer. Jag tyckte konceptet var uttjatat till leda redan för tio år sedan. Men sen kom The Walking Dead, utåt sett ännu en hjärndöd zombie-grej. Jag gav TV-serien en chans. Eftersom min kompis Jimmy medverkar i Apart Förlag som ger ut The Walking Dead – den tecknade serien – på svenska har jag gett även den en chans. Sen var jag fast.

Det som gör TWD suveränt är att det fokuserar på allt utom zombierna. De vandrande döda är egentligen bara kitschig rekvisita i en värld som gått åt skogen. De är del av fonden för den sönderslagna världen. Och handen på hjärtat… Gillar vi inte filmer som Star Wars, Bladerunner och Mad Max för världen de erbjuder? De blir liksom ett fönster mot något annat. Eskapism. I Mad Max är handligen skit samma. Jag minns inte ens vad filmerna handlar om. Jag skulle älska att se vilken film som helst som utspelar sig i en Mad Max-värld.
Det är levande människor som utgör de verkliga hoten i TWD, inte zombierna. Det är som taglinen säger. Fear the living. Fight the dead.

Varför svamlar jag om detta? Jo. Jag har spelar The Walking Dead. Spelet. The Walking Dead The Game. Jag hade aldrig plockat upp det om det inte hade fått så infernaliskt bra recensioner. Det sades vara förra årets bästa spel. Dessutom släpptes det nyligen i samlad form i ask för fullt överkomliga 350 kr, så varför inte ge de lavande döda en chans?

TWD är ett annorlunda spel. Det är nästan mer interaktiv film än ett spel. Jämför det med Super Mario Bros och du får nästan problem att hävda att det är ett spel du spelar.
Tankarna går till gamla Resident Evil-spel där kameran är statisk i kombination med gamla skolans äventyrsspel. Även problemlösningen påminner om RE-serien, när den är som mest hjärndöd och linjär. Spelmomenten är sådär, ärligt talat. Du kan ofta bara göra en sak och när det hettar till handlar det bara om att hamra in Quicktime events på kontrollen.

Det bör sägas också att handlingen inte har något med serien eller TV-serien att göra. Det är vad alla uppföljare borde vara – en annan berättelse i samma värld som följer andra överlevare.

Men handlingen. Handlingen. Ja. Jösses. Den berör. Det är i sanning få spel som gör det. Det ens få som har en handling värd namnet. Jag kan komma med en lång utläggning om vad som är fel med handlingen i spel, men kort sagt är det att man spelar spel över en längre tid och att minnet sviktar. En enklare handling som fungerar som motivation räcker oftast. Jag minns knappt vad Mass effect 2 och 3 handlade om, ärligt talat.

Stundtals påminner upplevelsen av att spela TWD om Shenmue. Det är ett gott betyg. Sedan jag började spela TWD är det det enda spel jag har velat spela. Det var länge sedan jag upplevde ett liknande sug efter att spela färdigt ett spel. Det är ett gott betyg. Men samtidigt känner jag viss oro. Är interaktiv film med nedprioriterade spelmoment det enda som kan utveckla narrativet i spelberättande. Det vill jag inte tro.

Publicerat i Digital underhållning, Recension, spel | Kommentarer inaktiverade för De lavande döda…

Retrospelmässan var nice!

Oj! Jag glömde visst skriva något efter Retrospelmässan förrförra helgen! Trodde jag hade gjort det. Man skriver så mycket i så många sammahang ny för tiden. Facebook, Twitter, G+… Det är inte bara jag som trappat ner på bloggandet, har jag märkt. Sociala medier i alla ära. De är skitbra. Men de behöver inte äta upp allt annat och bara lämna smulor kvar.

Här är min loot, som kidsen säger. Jag köpte Dreamcast-boken Drömspel och Nes-boken 8 bitar på 80-talet. Jag kompletterade upp med 2 st Nintendo Magasin som jag saknade i samlingen, köpte plastskyddsboxar till Nes-spel och la rabarber på 4 st ångestspel – samtliga till Nes. Simon’s Quest, Silent Service, Back to the Future och Top Gun.

Mässan var nice, men kön var mördande! Jag kom tjugo minuter innan mässan öppnade och fick köa 75 minuter. Vissa köade så längde som tre timmar, visst.

Publicerat i Nörderi, spel, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Retrospelmässan var nice!