Premiär för Ångestspel som podcast! Avsnitt 1 här:
RSS-prenumerera med länken: http://www.lenneer.se/blog/?feed=rss2
Premiär för Ångestspel som podcast! Avsnitt 1 här:
RSS-prenumerera med länken: http://www.lenneer.se/blog/?feed=rss2
Den här skurken måste jag använda någonstans! Så hårt med dödskallelapp för ögat, rakad skalle och knotigt fejs!
Barnaongen till höger har redan en roll. Han är med i Beskôddarna #3. (Japp. Trean är halvfärdig, fast tvåan inte ännu är ute.)
Nytt avsnitt av Ångestspel uppe! Avsnitt 13, totalt sett. Först ut, tredje ”säsongen”. Det blir så kallad ”nyretro” i ett ganska modernt spel. Guitar Hero: Metallica från 2009. (Som svindlande nog redan är fem år gammalt…) Alla har vi någon gång gillat Metallica och att rocka loss till låtarna väcker minnen. Vi rockar fett! We ride the lightning!
Se avsnittet på Youtube, här. Se till att kvalitén står på ”HD”, annars ser du inte vilken skillnad Nikon-kameran gjort för produktionsvärdet!
www.youtube.com/watch?v=1UaNRqCI4b4
Det bästa med Photoshop är Skew-funktionen! Det är en variant på ”Free transform” som ”skevar” bilden. Det är guld värt. Då behöver man nämligen inte rita om bilder som man är hyfsat nöjd med men som ändå blivit fel. Man kan helt enkelt rädda dem genom att ”skeva” dem i önskad riktning! Älskar den funktionen. Den har gjort mitt liv lättare.
Recension: Revolten rörelsen Refused
1998 åkte min gymnasieklass till England på sex veckors utlandspraktik. Jag hade packat med mig en CD-spelare och en packe CD-skivor, som brukligt var i ett tidevarv före Mp3-spelare och Spotify. Viktigast i det musikaliska bagage jag bar då var Refused The Shape of Punk to come som då var färsk. Jag lyssnade på skivan så gott som varje dag, läste texterna och det tillhörande manifestet. Jah hade aldrig hört något liknande. Det var så mycket större än bara en skiva med tolv låtar. Det var något outgrundligt, som en annan värld. Det var stort, nästan religöst. Det var som det fanns en kod som skulle knäckas. Ett pussel. Man var tvungen att lägga alla bitarna på rätt plats för att se den större helheten.
Fortfarande tycker jag det är en fascinerande skiva och en av de bästa någonsin. Definitivt en av de bästa album som spelats in i vårt land. Den känns fortfarande, efter femton år och tusen lyssningar, överraskande, omskakande och nyskapande.
Jag såg Refused tre gånger när det begav sig 1996-98 och en gång under återföreningsturnén 2012. De är tveklöst det bästa liveband jag sett. Man kan säga att ett band ger allt på scenen – men det fick en helt ny dimension när man såg Refused.
Jag blev för ett par veckor sedan plötsligt varse om att det fanns en Refused-bok. Jag såg en bild av den på Instagram (som Dennis Lyxzén postat), googlade och lade beställningen med en gång. Jag streckläste den på varje ledig stund så den tog slut på bara några dagar. Jag fullkomligt slukade boken och när jag var klar började jag om. Det är sällan det släpps en bok där man är så perverst intresserad av innehållet.
Det här är faktiskt boken jag ville göra för några år sedan. När jag jobbade på Kallinge bibliotek och började göra serieböcker till Man av Skugga förlag kring 2007 funderade jag på olika bokprojekt. Man hade tid med det på biblioteket. Man kunde sitta vid disken och låta tankarna vandra iväg när man lät blicken flacka över skolgården utanför fönstren. En tanke jag hade och odlade var att gå till roten med Umeås hardcorescen på 90-talet. Åka dit, besöka platserna och tala med dem som var med. De som spelade i banden, arrangerade spelningarna och gav ut fanzines. Söka upp bandmedlemmarna och djurrättsaktivisterna, se vilka de var och hur de levde idag. Spåra ursprunget i den stora musiken. Det var såklart ett stort projekt och jag kände ingen som kunde bli en ingång i projektet. Därför kändes det långsökt. Men som vision var den gjuten. Det hade märkligt nog aldrig gjorts en bok om den landsomfattande folkrörelse som tonåringar startade och drev under 90-talet. Inte förrän nu.
Revolten rörelsen Refused är en välgjord bok. Mängder med intervjuer med ett stort antal människor ligger till grund för boken. Det är fascinerande att hardcore blev norm i Umeå på 90-talet. Det var hardcorespelningar på ungdomsgårdar som var den gängse normen. Man gick dit för att alla andra var där. Det är något vansinnigt coolt och unikt.
Den går på djupet och lyfter fram doldisar som hade en stor och viktig roll i Umeå-scenens framväxt. David Sandströms föräldrar – vilka hjältar. Det var ofta de som stod som ansvariga på hardcorespelningarna, eftersom alla kring på och kring scenen var minderåriga.
I boken framgår det äntligen vad som hände kring uppbrottet 1998. Jag minns då att jag inte fattade någonting. Och det var ingen som gjorde det. Bandet gick bättre och bättre och blev större och större. The shape-skivan var hur bra som helst. Det var en början på något större och bättre, inte en slutpunkt.
Tack vare filmen Refused are fucking dead, bokens sista kapitel och det faktum att man själv är äldre – gör att man äntligen förstår varför det gick som det gick. 1998 fanns inte utbrändhet som ett begrepp, men det var det som hände. Refused brände ut sig. De körde stenhårt in i väggen. Ända in i kaklet.
Det som slår en när man läser är att det handlar om så unga människor. Hardcorespelningar arrangerade i Umeåå istället för mellanstadiediskon. De som utgjorde scenen var typ mellan 11-16 år. Det var inte ens gymnasiekids!
Refused-killarna är typ 23 när de lägger ner bandet. Tjugotre år! Tio år yngre än jag är nu!
Det här är boken man ska läsa om man har minsta intresse för Refused, hardcore eller 90-tals-ungdomskultur. Jag säger det ofta, men det har sällan varit mer sant.
Idag kan man läsa en artikel om Ångestspel i papperstidningen Commersen i Karlshamn, Olofström och Sölvesborg. Jag och Jimmy frontar förstasidan t.o.m.
Naturligtvis kan man läsa den på nätet också;
Jag satte samman den här bilden för att visa hur föränderlig karaktärsdesign kan vara. Den första bilden gjorde jag när jag låg i startgroparna för NOGI 2-serien, sommaren 2012. Det var den första teckningen på skurken i dramat – EVIL PEELER – som jag och Stefan hittae på med gemensamma ansträngningar.
Idag blev jag klar med serien, i stort sett. ”Belöningen” blev att rita en Evil Peeler för omslaget. och nu ser han ut som bilden till höger.
Som synes har det hänt en del under resans gång.
Någonstans blev han smalare. Spetsigare. Fick ett Joker-grin. Fick en metallrustning med vassa kanter lite här och där.
Färgerna är inte ”canon”. De syns aldrig i serien. Egentligen föreställer jag mig Evil Peeler med jämt metallgrå.
Men det är väl såhär det funkar? Berättelsen formar karaktärerna. De är knappast statiska. Jag tycker det är det som är styrkan med tecknade serier som medie. Man liksom återskapar figurerna varje gång man ritar dem.
En glimt av lucha libre-filmen jag håller på med. Att hjälten kör sportbil är ju en standardingrediens i dessa filmer.
Återstår att se om jag kan filtrera fram den här frasiga 70-talskänslan på hela filmen…
En konstig vecka som började med feber och tokförkylning, blev det. Trots att man är sjuk och hemmavarande kan man visst hinna med en del mer eller mindre seriösa göromål;
– Städa lägenheten.
– Skissa nio sidor serier.
– Texta betydande delar av Beskôddarna 2 och Nogi 2-fanzinen.
– Se ett antal wrestlingdokumentärer och en dokumentär om The Hulk-TV-serien.
– Se om The Matrix för hundrafemtioelfte gången. Absurt att den är 15 år gammal nu.
– Se Dear Mr. Watterson – fan-dokumentären om Kalle och Hobbe. Tyvärr inte så bra som man kunde hoppas – mest en enda lång hyllningskör av random fans och serietecknare – men ändå kul med en serieorienterad film. Och visst är ”Calvin and Hobbes” en sjukt bra serie! Att Watterson kunde sluta på topp gör inte gärning mindre.
– Se At night I fly om kulturutövande livstidsdömda fångar i USA. Den var (ursäkta uttrycket) fängslande. Mycket bra. Och mycket tragiskt att döma människor till ”förvaring” fram till döden.
– Se retro-wrestling på DVD i form av A year in review 1995.
– Spela Wrestlemania AllStars mycket och efter mycket harvande klara av Path of Champions-spåret med Ultimate Warrior.
– Spela lite TMHT, Gears of War: Judgment och Alien Colinal Marines.
– Se Hitchcockfilmen Psycho (äntligen) och en bakomfilm nästan lika lång som filmen (dock inte i sin helhet. Så analt intresserad var jag inte.). Slående var; Den är faktiskt fortfarande otäck! Anthony Perkins rollprestation är fortfarande stark och suggestiv.
– Redigera lite Ångestspel och lite annat filmprojekt.
Det ska handla om generationsskifte av spelkonsoler nu. En stor text att skriva. Texten har skramlat som utkast länge bakom kulisserna här på bloggen innan jag får den ur mig. Jag känner en stor ambivalens inför ämnet, kort sagt.
Jag har haft två now-gen-konsoler (i motsats till de nya next-gen). Jag har aldrig spelat så mycket som nuvarande generation och kommer antagligen aldrig att spela såhär mycket igen. Åren 2005-2010 har präglats av visstidsantällningar och frilansuppdrag med arbetslöshet däremellan. Arbetslöshet är nästan en förutsättning för att spela igenom ett Mass effect-spel, eller ett modernt sandlådespel överlag, i min värld. Och jag har spelat igenom inte mindre än tre Mass Effect-spel den här generationen. Det kommer troligtvis aldrig att hända igen. Jag har inte tiden, men inte heller lusten och motivationen.
Det har hänt otroligt mycket på konsolfronten den här generationen. Det räcker att backa en generation så hade vi inte uppdaterbar mjukvara, onlinespel, nedladdningsbara demos eller trådlösa kontroller. En så enkel sak som att konsolen är uppkopplad och levererar nytt gränssnitt och uppdateringar får hårdvaran att hålla sig fräsch.
Xbox360
Det känns skumt att Xb360 ska höra till en svunnen generation. Inte för att konsolen är ny – den såg dagens ljus 2005 – men för att spelen fortfarande känns snygga och fräsha. Man har konstant pushat hårdvaran längre, längre och längre. Man kramar fortfarande must ur den, fast det rimligtvis borde vara som att krama vatten ur en sten. Det är imponerande.
Jag älskar konsolen. Jag är en fanboy, trots att jag aldrig gillat Microsoft. Men Xb360 är lätt den bästa konsolen jag haft, möjligtvis tillsammans med NES. Microsoft har gjort så mycket rätt den här generationen, bra spel har kommit i en strid ström och handkontrollen har varit episkt skön.
Xbox360-spelen:
Xb360 skaffade jag tillsammans med Gears of War och det behövde jag inte ångra. Herrejösses. Det kan varit mitt bästa spelköp någonsin, möjligen tillsammans med Super Mario Bros till 8-bitaren. Det jag fick var en riktig smocka i solarplexus direkt från framtiden! Fortfarande ett av de allra bästa spelen den här generationen. Tre uppföljare har det genererat men orginalet är fortfarande bäst för sin impact och för att det demonstrerade vad Xbox360 klarade av. Herregud. Regnet en bit i spelet. Jag visste inte att TV-spel kunde vara så snyggt.
Vansinnet denna generation har underhållit, över lag. Spelen har både format en egen estetik och gått over-the-top. Bollrullandet i Beatiful Katamari blev till knark. Den groteska skönheten i Bayonetta lyfte actionspel till constant climatic action på en pervers nivå. Fulsnyggt. Kärleksbrevet till alla som någon gång förälskat sig i hårdrocksestetiken i form av Brutal Legend. Suda 51s pårökta actionfest i Shadows of the Damned. Vi svenskar kunde också, tidigt ut denna generation med ambitiösa serietidningsbaserade The Darkness. Jag tycker serien är helt värdelös, men spelet var faktiskt bra.
Emellanåt har story och manus levererat. Förvecklingarna i undervattensutopin Rapture i det första Bioshock. Den interaktiva Stephen King-boken/X-files-episoden/Twin Peaks-avsnittet Alan Wake och den stillsamma känslofyllda dystopin i The Walking Dead.
Wii
Succé – men till vilket pris? Vad hände? Aldrig har en aktör vunnit ett konsolkrig och gått så skamfilad som vinnare ur striden. Nintendo hade allt. De hade alla målgrupper, fanboys och förutsättningar man kan drömma om. Men de har mest gjort sin publik mer och mer irriterade sedan de manglat ut sina miljoner konsoler. Vad hände rmed Virtual console? Varför kan jag inte spela med mina vänner utan bara med okända japaner? Varför är grafiken inte HD-upplöst? Varför finns det inte ett vettigt spel för oss äldre än tio? (Ok. Det finns ett. One more heroes.) Frågorna hopade sig mer och mer och blev till en vägg av svart rök. Jag vill älska Nintendo, men det har blivit svårare och svårare ju längre den här generationen har lidit. Tillslut gick det bara inte. Nintendo älskade mig inte tillbaka.
Efter att ha blivit skiten i näven i åratal är WiiU i det närmsta ett hån. Det verkar Nintendo få känna av också genom konsumentmakt. Ingen köper WiiU. Ingen.
Wii-spelen:
Wii Sports (Tennis, bowling och golf) underhöll våldsamt mycket i början och gör fortfarande om man startar igång det. En perfekt releasetitel, då och fortfarande. Det demade perfekt vad Wii gick för och alla kunde vara med och spela. Zelda Twilight Princess spelade jag på Gamecube och det var lika bra det. Jag slapp vifta mig genom det och det är jag evigt tacksam för. Det bästa Zelda-spelet i senmodern tid. Ocarina of Time verkar vara mästerverket de aldrig kan upprepa. (Ja, jag gillar de tmer än A link to the past) Super Mario Galaxy var ett sockerpiller som underhöll för stunden tills jag kände mig gammal.No More Heroes. Ett Spel som lever sig kvar i minne och sinne. Soppa kokad på nördkultur, animie och Kill Bill. Oerhört uppfriskande med ett kaxigt nytänkande spel! Det var det här vansinnet vi vuxna fick för lite av till Wii! Tyvärr censurerade Nintendo bort blodet (svart rök istället!?) i vanlig ordning, men ändå. När det släpptes Wii-exklusiva spel som NMH kände jag mig som en stolt vuxen Wii-spelare. Det var en ovanlig och kortvarig känsla. LEGO Star Wars. Inte Wii-exklusivt på något sätt, men jag råkade spela det till Wii först. Här blev jag som barn på nytt (till skillnad från i Super Mario Galaxy). I sina bästa stunder frammanade Lego Star Wars ren och skär oförfalskad lycka.
Framtiden och AAA
Inför den nya generationen känner jag mest likgiltighet. Ärligt talat. Jag är inte tilltalad av GTA5, Assassins Creed 4 eller Battlefield 4. Vad ska jag med den nya generationens konsoler till om uppföljare till spelserier jag inte gillar är det enda som dukas upp? Vill vi ens ha AAA-titlar? Branschen stagnerar och blir skittrist. Vilka risker vågar en bransch ta om man måste sälja 10 miljoner?
Åren 2005-2010 har präglades med historiens facit på hand av visstidsanställningar och frilansuppdrag med konstiga arbetstider och arbetslöshet däremellan. Det är då jag har spelat mycket. Arbetslöshet är nästan en förutsättning för att spela igenom många av dagens spel, menar jag. Åtminstone för att spela dem fullt ut. Jag spelade Mass effect 1-3 den här generationen. Del 1 och två gick fort. Då var jag arbetslös. Del tre tog ett år. Då hade jag heltidsarbete. Do the math. Spelen är så stora och så tidskrävande att de blir en livsstil. Det är ingen rolig utveckling. Om du inte är ensamstående arbetslös är det en utmaning att få in dem i livspusslet. Jag ser hellre korta tajta spel eller episodindelade spel än spel med stora open worlds som man måste lägga ett år på.
Hur ser jag då på det stundande nya generatonens spelkonoler? Jag kommer avvakta och se vad som händer. Om jag fortfarande är intresserad av att spela spel i framtiden blir det kanske en Playstation 4 eller en Xbox One. Aldrig tidigare har framtiden sett så dimmig ut. Det är faktiskt inte alls säkert att bättre betyder bättre den här gången. Jag kan tänka mig att Xbone blir ett bra köp när slim-modellen kommer.