Smygpremiär för Nogi 3

Nu finns mitt nya fanzine Nogi – Domen (”Nogi 3”) i fysisk form. 28 sidor A5. Det är mitt tjugoförsta seriefanzine, om jag har räknat rätt. Den här gången har jag sällskap av HELA det ursprungliga tecknargänget som gjorde Nogi med flera märkliga superhjältar när det begav sig. Medverkar gör hela SLAHAD-gänget, det vill säga Daniel Ahlgren, Andreas Lindén och Stefan Harrysson. Ahlgren har skrivit manus och herrarna Lindén och Harrysson har hjälpt mig att teckna det här tredje NOGI-äventyret.

nogi3

Det här är kort sagt ”Nogi All-stars”. Samtliga serieskapare som tecknat Nogi medverkar här – för första gången – för att skapa ett massivt verk. Tillsammans knyter vi an till en anrik blekinge-tradtion av fanzines som sträcker sig ända tillbaka till 1984-85, då figuren Nogi föddes ur Stafan Harryssons penna på pojkrummet i Sölvesborg. Då gjorde SLAHAD-serierna konsekvent i tre exemplar. Nu är upplagan större.

Vad handlar serien om då…? Ja… Det ska väl inte jag spoila här. Du får väl läsa den?

Nogi – Domen (”Nogi 3”) släpps egentligen längre fram i vår, men en liten limiterad för-upplaga kommer att släppas loss redan till helgen på Seriefestivalen i Malmö. Tidningen finns där Daniel Ahlgren finns på festivalen.

Publicerat i Fanzines, Konst, mina egna serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Smygpremiär för Nogi 3

Ångestspelpodden 16

Ny Ångestspelpodd med nytt förbättrat ljud. Avsnitt 16 sedan starten och det andra i år! Vi tar ett snack om våra egna nörderier, främst våra serieprojekt. Jimmy har gjort 100 strippar av sin webbserie Prickblad och Daniel har gjort ett nytt fanzine.

I den riktiga världen händer det också saker av stor vikt. Vi pratar om nya Ghostbusters som Jimmy dissar. Sen pratar vi om att Ducktales rebootas 2017 och Jimmy dissar det också. Sedan pratar vi om brädspelsklassikern Drakborgen och är rörande överens om att det är ett förträffligt spel. Håll till godo! 34 min underhållning i ditt öra.

ASP_avsn16c

Publicerat i Ångestspel, Podcast | Kommentarer inaktiverade för Ångestspelpodden 16

Bra ideér i gamla videos

Det är kul att se gamla musikvideos ibland. Man minns liksom inte så mycket låtarna, som man minns vem man var när man såg och lyssnade på dem. Det blir som ett fönster mot en annan tid och ett annat jag.

Göteborgsbandet LOK gjorde hardcore på svenska till något för den breda massan kring millenieskiftet och det tyckte man som hardcore kid i sann punkanda såklart väldigt illa om. Kommersiell skit, fjärran de riktiga banden från Umeå…
När jag var 18-19-20 var hardcore något viktigt. Det fick inte skojas bort. Det var inte ploj och fick aldrig misstolkas som något sådant. Det var något viktigt som skulle sägas. Det var ett motherfucking war!

Det sket LOK i, kort sagt. De adderade den förbjudna ingrediensen humor till receptet. Lok står när de andra faller blev deras anthem. En stöddig ego-låt med lika mycket reprilhjärna som de mest primala hiphoplåtarna.

Såhär i efterhand är videon skitrolig. Sångaren selfiepinne var uppenbarligen femton år före sin tid. Basisten som badar i champange (för att vara basist är ju sååå credigt) och blir ensam kvar med notan. Och ett trumset i stadigt sönderfall (Hur hardcore är inte det?) får samma behandling som en formel 1-bil i depån – det måste vara en av de bästa ideérna någonsin…

Publicerat i roligt och allmänt ovärt, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Bra ideér i gamla videos

Ångestspel i samarbete med Videospelsklubben

Vi är stolta att berätta att Ångestspel har inlett ett samarbete med Videospelsklubben.se! Videospelsklubben är ett kluster, en samlingssida, en portal för främste spelrelaterade svenska videos och podcasts.

vsk_asp
Det betyder i klartext och i dagsläget att alla avsnitt av Ångestspel, Ångestspelpodden och Ångestspel Special kommer att finnas tillgängliga via den sidan också. Förhoppningsvis hjälper det oss att nå en lite större publik av tittare och lyssnare.

Dessutom finns Ångestspelpodden nu på Itunes, genom Videospelsklubbens kanal/ström/vaddetnuheter. Så nu kan även iFån-ägare ratta in oss i sina fånar.

Publicerat i Ångestspel, Digital underhållning, Nörderi, Podcast | Kommentarer inaktiverade för Ångestspel i samarbete med Videospelsklubben

Ångestspelpodden 15 Tema: Suda51

Ångestspelpodden fyller moppe (Femton!) och spinner loss i gruset på parkeringen med ett temaavsnitt om den säregna spelskaparen Goichi Suda – Suda51! Spelskaparen med många speciella kaxiga skapelser på sitt befläckade samvete. Det är första gången vi snöar in totalt på ett sammanhållet ämne i en hel timme. Och som vi gör det… Välkommen till vansinnets trädgård!
asp15_titlecard

Avsnittet innehåller (bland annat) dramatiserad biografi över Suda51 och Grasshopper-manifestet. Daniel och Jimmy snackar personliga reflektioner kring Suda51-spelen No More Heroes, Shadows of the Damned, Lollipop Chainsaw och Killer is Dead som vi nöter just nu.

Dessutom är det premiär för Ångestspelpodden i nya samarbetet med Videospelsklubben.se! Det kommer vi prata mer om nästa gång.

Publicerat i Ångestspel, Podcast, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Ångestspelpodden 15 Tema: Suda51

Min sekond

Jag drabbas på fredagkvällen av en kändisdöd som tar mer än kändisdödar borde.

Leonard Nimoy har gått bort, 83 år gammal. Twittrande och som medverkande i de senaste Star Trek-filmerna har han känts i högsta grad närvarande trots att han mest jobbade med sin karaktär Spock i slutet av 60-talet i orginal-TV-serien och under 80-talets filmserie.

Varför är det då så?

Jag tror att alla vill ha en Spock vid sin sida. Spock är på många sätt den ultimata sidekicken. Han är inte bara en trogen vän. Han gör ditt jobb om du trillar av pinnen. Han fortsätter det osvikliga uppdraget utan att vika en tum. Du vet att du kan lita på honom vad som än händer. Han låter inte ens känslor komma i vägen. Han kommer att få jobbet gjort.
Spock är du, fast bättre.

kirk-bridge

Leonard Nimoy 1931-2015. Live long and prosper.

Publicerat i Nörderi, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Min sekond

Skjortproblemet

Det här är ett problem som gäller 95% av alla skjortor. Jag är säker på att många kan känna igen det… Ett ilandsproblem, förvisso. Men ganska viktigt sådant om man jobbar på kontor eller liknande  och ofta bär skjorta lite lätt casual sådär i sin vardag typ jämt… Det får se casual ut i Sverige. Men inte se för casual.
skjortproblemet

Antingen håller man på att bli strypt av den övre knappen eller också visar man för mycket bröstbehåring. Och det finns inget mellanting! Aldrig!

Sjukt irriterande…

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Skjortproblemet

Figurutveckling

Ibland är det trevligt att se att man utvecklas genom ett projekt.

Kommande ”Nogi 3” innehåller en karaktär jag hade riktigt taskig koll på hur jag skulle teckna. De tidiga teckningarna var väldigt trevande. Eftersom jag gillar att forcera när jag tecknar serier blev de tidiga trevande skisserna tuschade serierutor. Stela står de där och skrattar ironiskt sin upphovsman i ansiktet när verket väl är färdigt.

De värsta styggelserna går jag nu igenom, ritar om och byter ut. Här är ett före-efter-exempel på den aktuella karaktären.
figur_projekt
Detta bevisar tesen att det KAN vara klokt och gå tillbaka och rita om rutor i en serie. Det blir nästan alltid bättre, andra gången. Och karaktärern har ALLTID satt sig precis lagom till slutet av ett projekt.

Jag bläddrade igenom Party med Pluto för några dagar sen. Där jobbade jag likadant. Många rutor, sekvenser, ibland hela sidor, ritades om när serien först var klar. Idag tycker jag större delen är riktigt urschligt tecknad. Jag ser det som bevis på att jag utvecklats som serietecknare sedan 2007. (Jag har i ärlighetens namn tecknat ruskigt mycket serier sedan dess också)

Många tecknare skulle nog skämmas för att visa upp sånt här, men jag tycker att det är kul att se att man utvecklas genom ett projekt på bara några månader.

Publicerat i Fanzines, mina egna serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Figurutveckling

Gammalt spel blir som nytt!

50 shades of grey går på bio nu… Det här är snäppet hårdare. Det här är bara olika nyanser av svart!

Drakborgen var ett ALGA-spel som släpptes på 80-talet. Det är ökänt för sin höga svårighetsgrad och bitvis snåriga regler. Det var ett sånt där spel som storasyskon hade och spelade. Inte vi. Vi försökte någon gång med tröttnade lagom när vi hade sorterat upp alla korten, vilket tog minst en halvtimme. Drakborgen var egentligen ett rollspel light, men det fattade vi inte. Det fattade vi först när vi hade spelat Drakar & Demoner många år senare och återvände.

Hursomhelst. Mycket kan sägas om Drakborgen. Ett otroligt charmigt spel. Och otroligt svårt. Man spelade inte Drakborgen. Man dog i Drakborgen.

Det här inlägget handlar om nya kort till Drakborgen. Ett fan har tryckt upp egna! 25 år efter orginalspelet gått ur print!  Det är så underbart supernördigt att jag fullkomligt storknar. Det handlar om samtliga kort i spelet. Plus några nya.

2015-02-18 22.29.38

Varför då detta? Jo. De gamla korten var tryckta på hård matt kartong som vek sig eller skivade sig efter ett tag. Helt värdelösa för speldesign! De nya korten är tryckta på en plastbestruket spelskortspapper för betydligt bättre kvalitet. De nya korten håller förhoppningsvis att blanda och att spela med.

De mest obegripliga korten har fått erratta – omskrivna begripliga regler. Reglerna är nu dessutom skrivna direkt på korten, istället för som förut i regelhäftet eller på de femtioelva regelkorten! Det är på det stora hela en stor förbättring.

2015-02-18 22.24.35

Tack till Simon Lundström för denna kulturgärning av rang! Episk nörderi, som kommer till andras glädje. Hatten av!

Publicerat i roligt och allmänt ovärt, rollspel, spel, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Gammalt spel blir som nytt!

Nogi 3 Baksidesbild

Jag tuschade och grejade med baksidesbilden till Nogi 3-fanzinet igår. Det är faktiskt nästan färdigt. Om nu bara Stefan kan leverera kan det bli helt färdigt också. Jag har ritat ca 15 sidor serier, Daniel Ahlgren har skrivit manus och en hel del hemliga överraskningar finns fortfarande på lager när tidningen väl kommer!
baksidesbild_sv_platt

Risken är väl att bilden säger ingenting såhär helt out of context men den kan ju vara lite absurt kul, om inte annat. Det som jag tycker är suveränt med den är att den visar något som händer behind the scenes – en off camera-bild – från huvudstoryn i tidningen. Man kan sätta den i sitt rätta sammanhang för st efter man läst. Det är jag sjukt nöjd med.

Nogi 3 kommer närsomhelst när det börjar våras framigenom.

Publicerat i mina egna serier, serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Nogi 3 Baksidesbild