Nån sorts adventskalender: Lucka 11 – Nogi, båten alltså!

Nogi, båten alltså

Nogi är en seriefigur, ursprungligen skapade av Stefan Harrysson, på senare år mest använd av Daniel Ahlgren och mig. Min Nogi har blivit en snällare, gulligare variant av det hårda orginalet. Barnserievarianten, om man så vill.

Såhär ser min Nogi ut när han springer ut för att rädda världen.
running_nogi

Att jag började rita serier med Nogi grundar sig egentligen på att jag plockade in honom (med Stefans tillåtelse) som bifigur i Ångestmannenserien. På den vägen märkte jag, speciellt när jag gjorde strippserien, att han tog över mer och mer av utrymmet. Han var helt enkelt roligare än Ångestmannen!

ur_am

Såhär såg Stefans orginal-Nogi anno 1984 ut:

ur-nogi2

Men! Nu till dagens heta stoff. Vad som kanske är mindre (?) känt är att Nogi var ett fartyg från Sölvesborg.

M/S Nogi byggdes för Nils Torvald Thorwaldsen. Oklart när, bilden när hon ser ny ut togs 1962. 66 m lång. 10 m bred. En ståtlig syn.

nogi_fartyget

1968 såldes hon till Partrederi H Carlsson, Hällevik, Stefans farfar. Därefter såldes hon 1974 till Mialtho Cia De Nav, Panama, döptes då om till M/S ALTHOMI. 1978 såldes hon vidare en sista gång till SITRA, Italien, fick då namnet M/S SERTERESA.  1981 utbröt en brand ombord som delvis förstörde fartyget. Det skrotades efter det.

(Obekräftade rykten och skrönor säger att det funnits FLER Nogi-fartyg. Att namnet ”ärvdes”.)

1984 (uppskattningsvis) gör ungdomarna Stefan, Daniel och  Andreas serier på pojkrummen i Sölvesborg. Tillsammans bildar de det fiktiva förlaget SLAHAD Comics och gör serier inspirerade av Marvels superhjälteserier. Stefan plockar då upp namnet Nogi till sin superhjälte, från sin farfars båt.

”Nogi” betyder ben på polska. Bildgooglar man det hittar man en massa benfetischistbilder.

Kuriosa i sammanhanget:
Stefan har koppar från M/S Nogi! Han fick dem som arvegods. Hur råa som helst!

nogi-koppar

Publicerat i mina egna serier, Nörderi, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Nån sorts adventskalender: Lucka 11 – Nogi, båten alltså!

Nån sorts adventskalender: Lucka 10 Black Metal

Finns det något roligare än black metal? Seriöst?

Jag har alltid tyckt att den djupt rotade naturromantiken i norsk black metal är något av en gåta. Varför ska man älska naturen i en subkultur som hatar allt, inklusive människor. Höga berg och djupa dalar, fjordar och skogar hyllas i genren. Vad är det djupt ondskefulla i att stå bredbent på ett fjäll, vitsminkad och skreva med en elgitarr?immortal01Det här är ingenting jag hittar på. Skolexemplet till naturromatisk black metal är Immortals klassiska video till Blaskyrkh >>, en video jag ständigt återvänder till och ser om med jämna mellanrum. Kanske ett alternativ till Kalle Anka på julfton i år?

Publicerat i mina egna serier, musik | Kommentarer inaktiverade för Nån sorts adventskalender: Lucka 10 Black Metal

Nån sorts adventskalender: Lucka 9 – Ångestspel T2

Idag sticker jag en sväng till Stockholm på en utbildning. Det får bli en matig långblogg som jag redan förbetrett. Det ska handla om…

Ångestspel T2 Terminator 2 Judgment Day (NES)

2015 har varit ett jobbigt år för mig personligen. Sjukdomar och dödsfall och elände och en depression som gjorde mig sjukskriven från arbete under en period. Jag har mått dåligt och skitdåligt och bra i en salig blandning. Dessutom har jag flyttat till hus med allt vad det innebär.

Men jag har åtminstone fått ETT regält filmprojekt gjort under 2015! Det känns bra. Det kan ingen ta ifrån mig. Det har hållit mig uppe. För jag älskar att göra film.

Min recensions-sketch-webb-TV-serie Ångestspel hade rullat fram till sitt artonde avsnitt när jag och Jimmy bestämde oss för att göra Terminator 2-avsnittet.
Vi är båda Terminator-fans, av den gamla skolan. Vi älskar Terminator – film ett och två, hade samma glödande hat-kärlek till NES-spelet Terminator 2 och ville därför att ett avsnitt tillägnat det spelet skulle bli något alldeles extra. Naturligtvis skulle filmerna som vi tyckte om parodieras/hyllas i avsnittet. Det krävde planering, tid och arbete. Möda, svett och tårar.

I mars 2015 började jag filma mig själv och bilder från spelet i lägenheten. Jag hade stolpat ett manus. Jag visste hur det skulle börja och ungefär hur det skulle utveckla sig, men inte hur det skulle sluta. Att tidsresor skulle vara med och att vi skulle träffa upplagor av oss själva kändes givet. Senare under våren filmade vi greenscreenbilderna ett par kvällar på Gymnasieskolan Knut Hahn. Under sommaren och hösten pulade jag med specialeffekter och redigering samtidigt som livet rullade på som vanligt.
I oktober (under en halvdag) spelade vi in de scener där jag och Jimmy var tillsammans i bild. Vi fick flytta runt flyttkartonger i lägenheten för att de inte skulle synas i bild och ställa upp böcker och DVD:er på hyllorna som egentligen var tomma för flytt i det skedet. Uppmärksamma tittare kan nog se att böcker och DVD:er flyttar på sig, men också att mitt hår, skägg och acne varierar kraftigt genom avsnittet. Produktionen pågick nästan nio månader, vilket såklart var överdrivet med det blev så av olyckliga omständigheter. Jag var rädd att vintern skulle sätta käppar i hjulet för utonhusscenerna, men vintern blev väldigt mild. Istället blev det starka solskenet ett problem vid inspelningen av slutstriden. Antingen starkt ljus eller för mörka skuggor vill man INTE ha när man ska filma utomhusscener…

Redigeringen var en mardröm – eftersom avsnittet innehöll så många komplexa delar som skulle passa ihop. Dessutom konflikter mellan för nya filmformat och för gamla redigeringsprogram, problem med ljud som flyttar sig och evighetslånga renderingar. När projektet var klart bestod det av mer än 1000 filer och var 45 Gb tungt.
Stefan Harrysson hoppade in med 3D-effekter (överarbetade ungefär 1000%!) och Christopher Johansson gjorde specialgjord musik för avsnittet – i ”Terminator-anda” – som föll perfekt in i målbilden.

På många sätt är det det ultimata Ångestspelavsnittet som rullar upp… Rigoröst manusskrivande. Rigorös planering. Flest inspelningstillfällen. Nio månaders produktion. TVÅ Daniel, TVÅ Jimmy och en rafflande actionladdad final. Jag möter mig själv. Jimmy dör TVÅ gånger! Det är också det avsnitt som sätter punkt för säsong 3 av Ångestspel. Ja, jag har fallit för frestelsen att kalla varje 6-avsnitts-klump för en säsong. I det här här fallet stämmer det, för Ångestspel avsnitt 18 avslutar 2015.

Avsnittet ser du här:

Det finns det plot holes stora som Grand Canyons… med det skiter jag i. Jag är nöjd med att att avsnittet blev gjort och att jag lyckades rodda en storproduktion under detta stökiga år. Tack till Jimmy, Christopher och Stefan som var med och gjorde det möjligt!

Eftersom produktionen svällde till mer kortfilmsproduktion än webbserieavsnitt satte jag Millroad Film som co-skapare till avsnittet. Även om gränsen mellan Bara å bänna medieproduktion och Millroad Film är hårfin… Det är ju jag och bara jag bakom båda namnen…
Det finns mycket material över som är rätt kul, så det kanske kommer en bakomfilm till avsnittet, vad det lider.

Hur framtiden för Ångestspel ser ut vet jag inte riktigt i dagsläget. Avsnitt 19 och 20 kommer säkert, men det kommer att ske i en ny och lite förändrad form. Så som jag jobbat med T2-avsnittet och några avsnitt innan det har inte varit riktigt hållbart… Det gäller att hitta en nivå när det man gör inte tar över all energi och all tankemöda.

Det var för övrigt inte första gången vi behandlade Terminator och spexade loss i settingen. Till Ångestspelpodden 12 – för ganska exakt ett år sedan – såg title cardet ut såhär. Då snackade vi Terminator Genesis och Arnold vs. Arnold-fighten som vi såg mäkta fram emot. En vän tyckte att jag liknande Eddie Meduza på bilden! Vad säger man om det? Tack…?

dubbelarnold2

Publicerat i Ångestspel, Film, Millroad Film, Nörderi | Kommentarer inaktiverade för Nån sorts adventskalender: Lucka 9 – Ångestspel T2

Nån sorts julkalender: Lucka 8 Rätt Mario, fast FEL

Rätt Mario, fast FEL

Ju äldre jag blivit ju mer har jag gillat att illustrera saker som är fel. Lite fula, lite avvikande, lite skeva.

Det här är en fanart med snäv referens. Eller snäs och snäv… Super Mario är väl typ världens mest etablerade figur, spöar Musse Pigg, sägs det. Här har jag ritat Mario, med färgsättningen från Mario Bros, görande (svengelska!) Super Mario Bros 2:s grej – dvs- dra upp grönsaker. (Vilket i SIG är en väldigt bisarr sak i en spelmekanik! Men tänk på det. Grundmekaniken i Super Mario Bros 2 är att dra upp grönsaker.)
mario_old_smb2-2

Här är orginal-artworken på Mario Bros, arkadspelet när det portades till Famicom/NES. Se att Mario har marinblå snickarbyxor och mörkrosa tröja… Inte såå stylish!

2302064-mario_bros.

Nintendo själva har släppt en Amibo med denna retro-Mario i 3D-version. Den är väldigt gullig, komplett med lite för lång spetsig näsa, konstiga knoppar på mössan och det vrånga färgsättningen.

Publicerat i Ångestspel, Digital underhållning, Nörderi, roligt och allmänt ovärt, spel | Kommentarer inaktiverade för Nån sorts julkalender: Lucka 8 Rätt Mario, fast FEL

Nån sorts adventskalender: Lucka 7

NeoKina 2094

Jag är starkt präglad av eskapism och nostalgiska retrofila rollspelskänslor nu… Det har de stundade nostalgiska boksläppen och Ångestspelpodden 25 ställt till…

Dagens lucka innehåller en Kina-karta. Ett rollspelstillbehör, om man så vill. Välkommen till Kina och Asien i Mutants framtid ca år 2094.

mutantkina2094

Som ni ser har städerna vuxit en del och länder har klumpats ihop. Kina består nästan enbart av Regnbågsskogen, en tät vildvuxen jättelik djungel. NeoTokyo är en ganska stor häftig stad vi den här tidpunkten! Att Tokyo innefattar hela japanska ön är faktiskt en detalj från Kampanjboken – då tänkte jag att andra stora städer i regionen måste ha ungefär motsvarande storlek. Observera att Japan är i union med HELA Korea-halvön också. Hur har det gått till? Det förtäljer inte historien.

Kartan är helt ”ocanon” i Äventyrspels ”riktiga” sammanhang. Det är jag som ljugit ihop den. Vart att notera om puritianer läser min blogg. (Mutant 2089-puritianer? Finns det? Någon spelvärld till spelet existerade ju knappt. Mer än att det ”var mörkt”.)
Men skriv gärna ut och använd kartan i spel – för jösse namn – ingen blir gladare än jag om den används!

mutant2089

Får återanvända den här bilden på min Mutant 2089-samling nu. Hurra!

Jag gjorde helt enkelt den här kartan när vi spelade Mutant strax efter millenieskiftet i Skövde och det var tänkt vi skulle spela dubbelkampanjen Drakens öga och Drakens land. Min sambo skrev ut och laminerade kartan på jobbet. Jag har fortfarande det laminerade exet i min Mutant-box.
Själva spelandet då? Det slutade som det brukar, tyvärr spelade vi bara halva första delen, Drakens öga…

Publicerat i Nörderi, rollspel, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Nån sorts adventskalender: Lucka 7

Nån sorts adventskalender: Lucka 6

Fanzinegenomgång från SIS’15

Inspirerad av Jennys Hannulas blogg tänkte jag gå igenom fanzinen jag plockade upp på SIS i våras, lite kort. Den här texten blev liggande på min blogg opublicerad i våras vilket var synd. Jag glömde helt enkelt bort den. Nu släpps den fram i ljuset.

Jag vet själv hur kul man tycker det är när andra uppmärksammar det man gör, så det minsta man själv kan göra är ju att lyfta fram andra tecknare själv det lilla man kan… Jag försöker vara lite ”konstruktiv”, det tycker jag är roligare än att bara skriva att allt är bra (vilket är ganska okonstruktivt). Jag skriver vad jag tycker, utan för mycket krusiduller.

bonus_round

Bonus Round har två systrar utan efternamn gjort. Det är TV-spelsnördiga serier som bjuds för hela slanten som var ganska dyr i det här fallet. 50 kr tycker jag är lite saftigt för ett A5-fanzine egentligen, men jag fattar att det kostar att trycka snyggt. Det är lite klassisk Nasses Nekrozin-formel över detta. Snyggt tecknat, snyggt tecknat men manusen är ickeexisterande. Serierna känns tecknande för tecknandets egen skull. Det är kanske svårt att göra bra serier med substans baserade på TV-spel…? Vad vet jag… Jag har aldrig riktigt försökt själv. Men det kryllar inte direkt om bra serier i ämnet. Jag saknar nog lite serier om människorna som spelar spelen. Kort sagt. Snyggt, jättesnyggt, men ganska lite substans.

delirumkatten

Deliriumkatten Ett ganska klassiskt fanzine. En klassisk titel. Jag minns att man läste om det i BoB på tiden man själv inte vågade skicka in till fanzinesidan… (Eftersom jag upplevde att det var ”riktiga fanzinetecknare” som skickade in ”riktiga fanzines” till den sidan… Nä. Självförtroendet var inte stort.) Det står varken nummer, pris eller utgivarens namn på tidingen! Jag får tillämpa detektivarbete för att spåra utgivaren och tecknaren Björn Ahlén. Han och Karin Kjäll har gjort ett bra fanzine med vardagsrealistiska serier om mer eller mindre varaktiga möten. Karin Kjälls serie är som vanligt jättebra. Jag skulle tro att det här fanzinet kommer att hyllas när det blir recenserat och det förtjänar det i sanning. Synd att det här fanzinet inte såldes officiellt på mässan för det förtjänas att läsas av fler. Det var det bästa fanzinet jag fick med mig hem det här året. Karin ville hellre byta än ha pengar. Så ska det va!

nordens

Det här är inget fanzine. Det här är en bok! Nordens Stjärnor 1. En väldigt snygg sådan dessutom. Daniel Olsens omslag sålde albumet. Han tecknar som jag vill kunna teckna, precis där cartoon och realism i mina ögon möts! Thomas Feels har skrivit manus och massa andra har tecknat, tror jag. Massa upphovsmän är inblandade och stilarna spretar åt alla möjliga håll.
Jag kör min egen serie Ångestmannen i Svenska Superserier men är ändå en väldigt sporadisk läsare av tidningen tyvärr. Jag tror att just spretigheten är anledningen att det blivit så. Om det är något jag har svårt för så är det stelt ritade superhjälteserier. Men nu har jag köpt den här samlingsvolymen som nu ska jag ge Nordens Stjärnor en chans, ok…

boneparty

Bone Party. Eller Boner Party? Mängden bikinibrudar som krigar är stor här. Det här fanzinet fick man jobba lite för att få köpa. Daniel Olsen släppte det närmast motvilligt. Han tecknar sjukt snyggt. Men det är som att det här är ett häfte som Olsen vill ha för att sälja in sig som illustratör, för det innehåller mest bilder. Snyggt tecknat och presenterat dock.

agnosis

Agnosis Nr 14. Har Li Österberg gjort så många Agnosis nu!? Ja, det verkar så.
Patrik Rochling tuschar den första serien och den har en helt annan linje. Jag trodde att Li gått över till att tuscha digitalt med platta eller nåt först.
Omslaget är stilfullare och formsäkrare än på länge. Jag tycker hennes serier har blivit pratigare, det är mycket ”talking heads”. Jag skulle gärna se henne teckna lite mer action. Blandningen av prat och action skulle gynna helheten, inbillar jag mig. Egentligen gillar jag hennes självbiografiska och realistiska serier mer än den grekiska mytologins samlade mysterier (jag tror jag engagerar mig mer i riktiga människor, även om de är seriefigurer så att säga), men Li är alltid bra och läsvärd. Och någonstans känns det bra att att hon gör de serier hon verkligen VILL göra.

rob-o-bob

Rob & Bob satsar på att re-makea Mega Python i eget namn, kan man säga. Rob & Bob är en ambitiös antologitidning där upphovsmännen polar med sina idoler och annat löst folk som vill vara med. De har en bra blandning i Nr 3. Kanske lite för mycket pubertala B-skämt som breder ut sig över hela sidor – jag läser hellre riktiga serier – men annars kanonbra. Både Rob och Bob tecknar bra och behärskar seriemediet irriterande bra för att vara tio år yngre än mig.
Köpte även en gammal grön tidning med dessa herrar där man fick mycket bra serier för en tjuga. Prisvärdats på festivalen, som enskilt verk.

robe_garden

Robe garden. Här är Rob solo. Nummer tre av hans egen tidning. Sjukt snyggt tryck. Vit färg på blått papper. Det är ett ganska gammalt fanzine. 2011 är det utgivet.  Manusen har blivit bättre på senare år. Här känns det lite som jam-serier i vissa fall. Först händer det så händer det så händer det… Inget fel i det, en del i en naturlig utvecklingsprocess, men det snygga omslaget sålde in förväntningar som inte riktigt infriades.

spejs

SPEJS av Jenny Hannula. Kan man säga det på engelska, så det blir rätt? Fanzinet är på engelska nämligen, men titeln är en försvenskning. Jenny tycker nog det är lika tråkigt att rita bakgrunder som jag tycker. KAnske skulle hon inspireras av Kellerman och copy-pastea in en o samma bakgrund i flertalet rutor. Figurerna är svängigt tecknade och har sköna personligheter, men de hänger liksom lite i luften. Mycket prat blir det också, lite ”talking heads” här också, men när det väl blir action svänger det loss regält!
Man blir dock lite lurad på konfekten. Men en titel som SPEJS förväntade jag mig rymdskepp och tjoflöjt. Serien borde nästan heta TRUCKS istället, för det körs ärligt talat mest lastbil. Det är ganska lite som säger att den här serien behöver utspela sig i en sci-fi-setting egentligen. Det enda som sätter serien i sci-fi-setting är egentligen en strålpistol och Magi-liknande krafter som verkar blivit standard i Sci-fi-svängen efter Mass effect-spelen.

yxa_o_klinga

Yxa och Klinga och Cowboy Express av Jan Hoff. Tror jag… Skriver eller tecknar Jan? Gör han lite av varje? Tror det. Jag är förvirrad. Yxa och Klinga känns lite ”folkhemsk”. Det är Emil i Lönneberga-Sverige med logslagsmål och sånt som var modernt förr. En serie för 91:an kanske? Cowboy Express är ”en gammal serie” enligt vad som står i häftet och den är tecknad i en väldigt realistisk stil. Som vanligt när en seriestil blir lite för realistisk tycker jag att bildberättandet börjar halta lite. Realistiska teckningar är konst eller illustration, för mig, men det är såklart olika vad man tycker. Gött med en serie i en härligt stofil genre som western!

gott_mos

Apropå gött… Klart en samling serier från Göteborg ska heta Gött mos! Jag känner mig som en halv Göteborgare på nåt sätt, troligen eftersom jag är västgöte i blodet. Men också eftersom Serieateljen i Göteborg är ett trevligt gäng. Smakar det så kostar det. Hundra spänn! Till stor del är Gött mos en katalog som visar upp smakprov på tecknarna i Serieateljen. Jag kan tänka mig att de använder tidningen som sin årliga produktkatalog.
Jag vet redan vad Max Gustavssons vassa satirteckningar går för. Kul att se Jan Kustfälts Dodo and the underdog i svensk översättning. Serien har dock inte begåvats med ett svenskt namn till denna publicering. Får man föreslå det svenska namnet Berra och byrackan? Den nye kille Bård imponerar stort med en spretig anarkistiska stil. Den påminner om något, men jag kan inte minnas vad.

Publicerat i Fanzines, Nörderi, serier | Kommentarer inaktiverade för Nån sorts adventskalender: Lucka 6

Nån sorts adventskalender: Lucka 5

Behind-the-scenes på ett ÅSP title card

Varje podcastavsnitt får en bild. Den tjänar i marknadsföringssyfte, främst. Allt är lättare att sälja med en bild. Himla smidigt att posta med en bild i t.ex sociala medier när man marknadsför podcasten. I brist på bra svenskt ord brukar jag slänga mig med ordet title card. Och nu blir det lite ”behind-the-scenes” på ett title card, från maj-juni månad i  år. Retrospelsmässanavsnittet.

Vi har märkt att tecknade title card för Ångestspelpodden att sticka ut lite när vi publicerar oss på t.ex. Videospelsklubben, så därför brukar vi försöka köra på det. Eftersom både jag och Jimmy är tecknare är det ingen lång väg att gå för att få teckningar så att säga. Ofta när jag gör mina teckningar snabbskissar jag bilden. Ofta på ett skräppapper, ett gammalt kuvert eller annat som finns tillhands. I det här fallet på en liten post-it-lapp. En enkel manusrad brukar jag ha i skallen när jag gör bilden. I det här fallet ungefär; Jag är salig över nåt käst spel som jag köpt och Jimmy har inga pengar och är sur. Sedan tecknar jag om bilden i större format i blyerts – här gäller det att känslan i bilden inte loosas, då får man teckna om – som jag sedan tuschar på och suddar rent. Sedan scannar jag bilden för bearbetning i Photoshop.

asp_card_skiss

Eftersom det här avsnittet handlade om Retrospelsmässan lät jag ett fota på mina inköp ligga som bakgrund, la in den scannade bilden och övrig textgrafik. Jag tänkte redan från början att min bild skulle bli del av ett kollage. Det färdiga titelkortet blev såhär:

asp19-rsm-2

Här kan ni lyssna på det podcastavsnittet föresten. Det var ett roligt annorlunda avsnitt, med lite live-inspelat material etc.

Publicerat i Ångestspel, Podcast | Kommentarer inaktiverade för Nån sorts adventskalender: Lucka 5

Ångestspelpodden 25: Rollspel

Lucka 4. Kan man lägga en podcast i adventskalendern? Klart man kan! Det är min blogg! Jag gör vad jag vill!  Jag är wild n’ crazy. Idag blir det en pod.

Ångestspelpodden avsn 25: Daniel och Oskar snackar om rollspel

Den här gången snackar vi om rollspel. Gamla hederliga papper-o-penna-rollspel. Rollspelshobbyn – som främst var ”het” på 80- och 90-talet är åter en snackis eftersom det släpps hela två nya böcker i dagarna som på olika sätt tittar tillbaka på ett stycke unik svensk ungdomskultur. Idag är vi vuxna människor med riktiga liv (nåja), men då jagade vi orcher i Ereb Altor!
Oskar Sandström är gäst och bisittare. Vi tittar både bakåt och på nuet. För svenska rollspel finns och spelas fortfarande. Vi pratar om hur allt började för oss, om Drakar och Demoner och Mutant. Oundvikligt kommer Daniel in på den egna produkten Svenil Rollspelet men det är ett ämne stort nog för en egen pod. På slutet hinner vi också behandla ångestspelaspekten av rollspelande…

asp_avsn25

Medverkande: Daniel Lenneér, Oskar Sandström

Speltid: 45 min.

ÅSP25 är inspelad 26 november 2015 i Road House Studio, Karlshamn. Redigerad av Bara å Bänna Medieproduktion. ÅSP publiceras också på videospelsklubben.se.

 

Publicerat i Ångestspel, Nörderi, Podcast, rollspel | Kommentarer inaktiverade för Ångestspelpodden 25: Rollspel

Nån sorts adventskalender: Lucka 3

One Man Army Legends : The Card Game

Det första större projektet jag gjorde när jag flyttat till Ronneby var den poetiska postapokalyptiska ninjafilmen One Man Army Legends. Den filmen promotade jag sjukt mycket 2007-2008, men här är den om ni inte har sett den;

Det här unchained-versionen, som är nedklippt 10 min jämfört med DVD-versionen. Den långa versionen har bland annat ett evighetslångt intro och mer springscener.

Vad som kanske är mindre känt är att jag skissade ett kortspel baserat på filmen, storyn och karaktärerna kring 2010-2011. Svårt nördigt. Men ett tag ville jag maniskt bli speldesigner. Jag såg spelpotential i allt.

När det gäller OMAL-kortspelet designade 10-15 kort och skissade ett tärningsbasterat spelsystem. Självklart skulle spelet vara på engelska också, dels för att filmen är det, men också för att en storfräsare självklart satsar mot den internationella marknaden. Tyvärr kan spelet aldrig så långt som till prototyper och speltest. Men det kanske inte är för sent än?

cards_skisser
Tanken med spelet är att man gör ungefär samma sak som huvudpersonen i filmen. Man börjar med två kort i spel. Ett ninja-kort (som representerar dig) och ett Master-kort. Blir man av med Master-kortet kan man inte längre spela kort som kräver mästarkortet i spel. Spelets mål är att man gör en ”resa” och när den är komplett har man vunnit. För att försvåra sin motståndares resa kan man spela ut händelser (”events”) eller hot (”threats”). För att underlätta sin egen kan man spela ut följeslagare (allies) och mer snälla händelser (events). Man bygger sin resa, sin väg, sin ”road”. Väg/road-kort är graderade med poäng, så när ens väg är värd 10 poäng har man vunnit. Draghögen, där man drar kort till sin hand, heter ”Destiny”. Oerhört passande, tycker jag.
spelsyst_skiss
Det här är faktiskt inte första gången jag designar ett (halvfärdigt) kortspel. I kompisgänget i tonåren spelade vi mycket Magic, men också Doomtrooper, Kult, Star Wars och andra kortspel. Man gick o tänkte på kort och spelmekanik hela tiden, i stort sett. På gymnasiet gjorde jag ett Godzilla-kortspel (efter att ha sett Godzilla-filmer bandade från TV1000), där man dels spelade ut monster, dels byggde upp städer. Sina egna monster sände man ut för att trampa i motståndarens städer och vice versa. Korten gjorde jag i Corel Draw och tyvärr försvann hela spelet när min första dator krashade. Det var ett hårt slag, för det spelet var mer färdigt! Det fanns många färdiga kort. Det kunde blivit nåt. Det kunde lyft.

Publicerat i Millroad Film, Podcast, roligt och allmänt ovärt, Skapande/konst, spel | Kommentarer inaktiverade för Nån sorts adventskalender: Lucka 3

Nån sorts adventskalender: Lucka 2

Miljövänlig speedway

Min gode vän Christopher Johansson, radioreporter, var på speedway i tjänsten och gjorde ett reportage. Efter avslutad rapportering ringer hans chef med ett instick.
– Kan du inte göra nåt om miljömedvetenhet också…? När du ändå är där? Det är ju klimatveckan nästa vecka.
Det gällde att fylla 3 min inslag med i princip bara en improviserad fråga på agendan. Viss upprepning, social friktion och ofrivillig komik uppstod i intervjusituationen.

Jag ritade intervjun som en serie och inkluderade den i min andra seriebok Nålar i maten (Man av Skugga Förlag, 2009). Den blev inte lika rolig som den faktiska intervjun.

För några dagar sedan fogade jag samma ljudet och bilderna från serien. Det här är en radioseriefilm. Den är både radio, serie och en film. Dessutom finns den som bok. Hur hänger allt det ihop? Ja. Se själva.

Publicerat i mina egna serier, roligt och allmänt ovärt, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Nån sorts adventskalender: Lucka 2