Vad är ett serieoriginal egentligen värt?

Gunnar Krantz har nyligen skrivit om serieorginal på sin blogg: http://gunnarkrantz.se/?p=981

Hur värderar vi egentligen ett serieoriginal? Alldeles för lågt, jämfört med annan konst, är ofta svaret.
Intressant fråga, som blommade ut till en lång diskussion på Facebook.

Mats Jonsson sålde för en tid sedan skisser, teckningar och seriesidor i prisspannet 50-1000 kr. Han hade provat att sälja för tusenlappar och sålt mycket dåligt. Det tror jag är en erfarenhet många serietecknare delar.

Man står inför att sälja original för 200 kr eller inte sälja alls.

Jag tycker Mats prisspann är både rimlig och bra. Som sagt; Man kommer att säljer mer än om man tar tusenlappar, så totalintäkten blir större. Serietecknare drunknar i papper till sist och att sälja billigt känns bättre än att slänga.

Det blir fanservice, på ett bra sätt.

Det blir en form av reklam också, tänker jag.  Om tavlan hänger på väggen frågar folk om tavlan och då berättar man kort om tecknaren, boken och säger den är bra (vanligen).

Man har fått betalt för en billig liten reklamplats i någons hem.

Om man kan få folk att prata om ens serie eller bok, då är det den bästa reklam man kan få.

”Några hundralappar” är vad jag själv tycker är ”bekvämt” att betala för ett original och det är väl ungefär vad jag värderar mina egna till när det kommer till kritan. Jag har inte köpt så många original , men jag har bytt till mig några stycken. Ska jag byta vill jag på något sätt att våra arbetinsatser sammatchar någorlunda, att man tecknat i samma format och med samma teknik ungefär. Jag är glad över att ha original från tecknarförebilder som Johan Wanloo och Alf Woxnerud.

Jag tycker man ofta landar i en ”vad är det värt för dig-värdering” när det gäller serieoriginal. En seriesida jag minns som speciell från barndomen skulle jag lätt betala mer för, eftersom man har en ”personlig relation” med verket.

”Vad är det värt för dig-värderingen” är problematisk. Men kanske den bästa prissättningen. Den gäller på nätet i form av Patreon-sidor och när en gatumusikant spelar. Det känns som ett modernt sätt att betala för kreativitet. Betala om du har lust, hur mycket du har lust.

Om det funkar i realiteten är en annan historia. Man måste äta och betala hyra, i slutändan.

Sedan stiger värdet på ett serieoriginal med ålder, för mig. Ett original som legat i en låda sen ’85 värderar jag högre än ett från igår.

På ett sätt är det logiskt. En bild från ’85 har en historia. Om den varit i tryck har den setts av fler.

Samtidigt är det absurt… Jag o sambon betalade nyss nånstans 1500 – 2000 kr för två affischer. Då försvarade man det med att att det är formgivarens arbete man betalar för, inte pappret. Men serietecknarens originalarbetstimmar vid ritbordet värderar man inte tydligen.

När jag arbetade som grafisk formgivare/webbdesigner kostade jag 600-800 kr i timmen. Det är en rimlig prisnivå i den branschen, för några år sedan. Men som serietecnkare kan man sällan eller aldrig jobba för den timpengen.

Hur många timmar tar det att tuscha en sida? Det är en abstrakt fråga. En dag, säger många, som tecknar nog och har många rutor per sida. I sådana fall är det många timmars arbete. För mig tar det nog två timmar att tuscha en skissad sida. Men då har man ju förarbetat den med manus, skiss och blyerts innan – ej inräknat. Svårt att säga, för jag tecknar ofta lite då och då på mina seriesidor. Jag har sällan många rutor och mycket detaljer. Ska man kanske se det som att det är lite tuscharbete man får betalt för, endast?

Samtidigt finns ju en tradition att värdera serieoriginal lågt eller inte alls, att bara reducera det till ett led i en produktionsprocess egentligen. Carl Barks orginal användes ju för att tända i kaminen på tryckeriet, vill jag minnas att jag läst…

Publicerat i Nörderi, serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Vad är ett serieoriginal egentligen värt?

Postapokalypsen i en låda

Jag har som sagt börjat spela rollspel igen till min stora glädje och vill passa på att hypea Mutant År Noll lite som produkt.

Nu finns nämligen grundregellådan åter i lager, i ny version. Förstautgåvan sålde snabbt slut och jag tycker att Fria ligans gedigna arbete bör lyftas fram och marknadsföras.

Allt detta får man i lådan som lystrar till namnet Mutant År Noll Startbox:

mutant_ar_noll

Spelet blandar gammalt och nytt på ett vansinnigt coolt sätt.

Världen i spelet är föredömligt enkel och avgränsad. Jag ser det inte som en begränsning.  Om världen exoisterar inom enkla ramar kan man istället fördjupa sig i detaljerna och figurerna som befolkar den.

Istället för ett myller av människor, mutanter, muterade djur, PSI-mutanter, robotar och fan och hans moster spelar man i År Noll bara muterad människa. De andra ”klasserna” kommer senare som separata spel eller expansioner. Här får man, för första gången i Mutants histora, snöa in på en klass i taget och vara med när världen efter katastrofen bygg upp. Det är ett vansinnigt coolt grepp.

Skäl till att Mutant år Noll är awesome:

– Två häften i lådan! Precis som förr! Ett häfte om rollpersonen och ett med mer regel och kampanjjox till spelledaren. Klassisk rollspelsdesign. Coolt och kult.

– Specialtärningar. Att de har olika färg fyller ingen funktion samtidigt som det gör det. Genialt enkelt och funktionellt regelsystem. Systemet är tillräckligt enkelt för att snabbt läras sig. Samtidigt tillräckligt avancerat för att skapa spänning när tärningarna ska rullas. Och systemet gör att man mycket väl kan misslyckas, även om man är väldigt duktig på någonting. Det tycker jag man kan säga, är ett väldig bra rollspelssystem.

– Markörer och kort! När jag gjorde rollspel för 10-15 år sedan var det nästan förbjudet att inkludera specialprylar som kort och specialtärningar med sina spel. Varför då? Det är ju skoj! År Noll känns som ett spel. ett riktigt spel. Ett brädspel… typ. Det rasslar när man skakar boxen.

– Kartor. Rollspel ska ha kartor! Här får man två dubbelsidiga stora färgkartor med zoner i startlådan.

– Storleken. Boxen är STOOOR. Det får plats ungefär fjorton kilo egen mög (tilläggsböcker, rollformulär, egenritade kartor, anteckningar etc.) i den. Det är bra. Boxarna blir alltid knökafulla. Här har man tänkt till.

– Omslag av alla svenska sci-fi-nördars nye kelgris, Simon Stålenhag. Aldrig fel. Klart 80-talet ska bryta igenom även i Mutantvärlden? Vad skulle det annars göra?

Sist men inte minst; Det är ett spel man vill spela när man öppnar lådan och tittar genom innehållet. Det inbjuder ögonblickligen till spel!

Det är inte illa. Rollspel brukar vara duktiga på att avskräcka från spel och kul genom att typ se ut som en telefonkatalog eller en mattebok från gymnasiet.

Ingen diss till förra versionen av Mutant Mutant Undergångens arvtagare som kom i början av 2000-talet. Eller… Jo föresten. Det är en diss. Den såg faktiskt för bedrövligt ut. Svartvita sidor med text sida upp och sida ner kompletterat med deprimerande fula illustrationer. Bilderna var gjorda digitalt, men det var meningen att de skulle se ut som kolteckningar, tror jag. Resultatet blev datorgrafikillustration som varken såg analog eller datagjord ut. Framför allt mörka bilder, som rimmade illa med ett spel associerat med äventyr och ganska goofy humor.
Jag köpte spelet. Jag läste det. Jag gillade ju Mutant. Jag var ett gammalt fan. Jag ville stödja grejen. Men jag blev aldrig sugen på att spela det. Jag spelade det aldrig heller.

Mutant år noll blir man sugen på att spela bara av att öppna lådan.

Jag köpte grundlådan från Fria ligans webbsida för 298 kr. Jag såg även att man kan beställa det till exempel på Ginza så billigt som för 239 kr. Det är nästan kriminellt billigt.

Det är även ett bra spel för nybörjare, tack vare den enkla spelvärlden och det enkla regelsystemet. Inte illa.

Publicerat i Ångestspel, Nörderi, rollspel, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Postapokalypsen i en låda

Ur Nogi-skissblocket

Ganska purfärskt Nogi ur skissblocket.

nogi_skisser_maj2016

Publicerat i mina egna serier, serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Ur Nogi-skissblocket

Tillbaka till postapokalypsen…

Lite sjukt och märkligt är det…

Man kommer ALLTID tillbaka till postapokalypsen. Den går inte att släppa.

Jag spelade rollspel mycket mellan 1996-2001 typ. Vi spelade Drakar och Demoner. Mutant. KULT. Lite Star Wars. Testade Call of Cthulhu. Fingrade nyfiket på Vampire. Sedan blev rollspelsvännerna så jävla vuxna plötsligt. Det fanns en massa andra saker att göra. Saker som var viktiga på riktigt. Folk började jobba. Folk flyttade och utbildade sig. Jag också. Jag spelar rollspel nån gång. Sporadiskt. Det gick flera år mellan gångerna. Femton år senare har jag spelat 3-4 gånger kanske.

Men så hör två kompisar av sig. Och vill lira rollspel! Nästan samtidigt. En hör av sig på torsdagen och en på fredagen. Och plötsligt spelar jag det ganska nya spelet Mutant År Noll med två olika spelgrupper!

Så sjukt otippat. Och så sjukt kul!

Jag är tillbaka till postapokalypsens Skandinavien. Det är underbart.

Här kommer mina rollpersoner i korthet:

luxor2
Här är skrotskallen Luxor. Han är lite dum i huvudet, men det är väl standard i Arken nu för tiden så han smälter in bra. Klen som han är allierar han sig gärna med dem som är lite större och stöddigare. Han gillar grunkor han kan meckla med och saker som glänser. Han viftar med en skrotpistol han knappt kan hantera lite som en ghetto-hiphoper lite sådär coolt…

fuse_skottkarran2
Här är ”Fuse” THQ-112. En lätt deprimerad industrirobot som tvingats sadla om och saknar sitt köra rullande band på sin kära fabrik där han utförde monotona sysslor dagarna i i ända. Här är han ledsen för att hans fina röda skottkärra gått sönder.

fuse_industrirobot2

Jag slog faktiskt till på en egen grundlåda. Det kommer alltid till användning på något sätt.

mutant_lada_ny

Jag såg det lite som ett stödköp också. Jag gillar som skam att MUTANT kommer i en ny version som är bra! Sånt man tycker är bra måste man stödja, med gärning och med penningar! Under 300 kr – det är krimenellt billigt för bra spel. Ett tips!

Publicerat i Nörderi, rollspel, spel | Kommentarer inaktiverade för Tillbaka till postapokalypsen…

Ångestspelpodden 37: Creative Coast Festival 2016

Ångestspelpodden 37 är ett avsnitt där Jimmy och Daniel poddar lite slappt under och efter Creative Coast Festival 2016. Jimmy passar bland annat på att intervjua några lokala spelskapare som är på plats!

asp37


Medverkande: 
Daniel Lenneér, Jimmy Bäckström

Speltid: 19 min.

Bild: Oskar Sandström (Foto)

ÅSP37 är inspelad på CCF 16 maj – och lite eftersnack den 22 maj  – 2016 i Karlshamn och Ronneby. Redigerad av Bara å Bänna Medieproduktion, som alltid. Ångestspelpodden publiceras också på videospelsklubben.se. Tack till Gazi som roddar där. Tack också till de intervjuoffer som vi antastade i det här avsnittet!

Publicerat i Ångestspel, Design/interaktion, Digital underhållning, Nörderi, Podcast, Skapande/konst, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Ångestspelpodden 37: Creative Coast Festival 2016

Facit SIS’2016

Då är man hemma och har landad nån vecka efter SIS 2016. Stockholms internationella seriefestival. Som vanligt en trevlig tillställning. Och här kommer en liten efterrapport.

Jag släppte fyra nya grejer. Beskôddarna Nr 3, Nogi Nr 4, Ångestspel-samlings-DVD och Nogi ljuddramatisering på kassettband. På de två senare har jag samarbetat med Stefan Harrysson och det har varit mycket fruktsamt… DVDn hade jag t.ex. aldrig mäktat med att sätta ihop på egen hand innan festivalen! Bästa sålde Nogi Nr 4, alla medhavda utom en gick åt. Nogi-kassetterna gick också bra. Alla utom två rullade iväg. MÅNGA tittade på den och tyckte det var en rolig grej! Ångestspel-DVDn fick iväg i 3-4 exemplar, tror jag. Många flyers för Ångestspel och Ångestspelpodden försvan. Några fler borde därmed veta att Ångestspel och Ångestspelpodden finns nu – det är egentligen det viktigaste! 

daniel-sis16

Beskôddarna sålde tyvärr dåligt, vilket är jobbigt eftersom jag helt opartiskt anser att den är sketbra…
I övrigt såg jag Nicolas Krizan-presentation, Skräckserieföredrag, Comixpodden live och lite annat. Språkade och hälsade på många seritecknare – tyvärr var det många jag INTE hälsade eller pratade med också – man hinner inte allt man vill på de stackars timamrna SIS pågår!

Här är mina inköp och förvärv på årets SIS. Min loot, som kidsen säger.

sis16inkop

Jag köpte inte så mycket, bytte till mig dessto mer. Det mesta är faktiskt läst nu. Jag ska försöka göra ett sånt där inlägg med minirecensioner framigent.
Optimal-album för 5-10 kr är FÖR billigt egentligen… Jag ahde velat köpa MER Optimal, men man ska ju kunna bära hem skiten också. Passade på och kompletterade upp Daniel Ahlgren-samlingen lite. De flesta av Ahlgremn-albumen har jag läst, vissa dock för väldigt länge sedan.

sis16-bord

Såhär såg vårt försäljningsbord ut. Jimmy har gjort 5 st fanzines på ett år! Han har varit en slow starter, men nu går det undan…

Jag och Jimmy spelade in en podcast vid försäljningsbordet och körde även lite mini-intervjuer. Det blev Ångestspelpodden 36. Men det vet ju som läser den här bloggen förstås redan.

Årets självklarhet:
Att ha serier på engelska med sig till en internationell seriefestival! Varför har jag inte fixat det? Man kunde byta och prata och nätverka mer med internationella serieskapare om man åtminstone hade NÅGOT de kunde läsa. Så självklart egentligen. Och det är inte svårare egentligen än att man översätter Nogi 1 eller Beskôddarna 1… Eller sätter ihop en tidning med korta skämtserier.
Då man slipper stå och säga;
– All my comics are in Swedish… I’m afraid… Såattdee…

 

Publicerat i Ångestspel, Konst, mina egna serier, Nörderi, serier, Skapande/konst, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Facit SIS’2016

Lågprisdjungeln: Jakten på Eldorado – Avsnitt 2

jpe-pod-titlecardDen andra expeditionen in i lågprisdjungeln… Välkommen till Jakten på Eldorado, podden som kombinerar  konsumentupplysning, mat och humor.

Daniel och Mic fortsätter djärvt äta billig mat av märket Eldorado och resan tar våra modiga herrar ut på främmande vatten… Får vi den billiga matkassen eller bara den billigt kassa maten? Välkommen att följa med oss på färden, om du vågar.

Ur kvällens avsnitt:
Dramatik uppstår när Mic får oanade problem med en ihopfällbar engångsgaffel.
Daniel tycker det är synd på så rara ärtor av militärbrun kulör. En burk svarvade små morötter är ett kalas, men ett ganska dåligt sådant.
Smakextrakt är något väldigt abstrakt, konstaterar vi. ”Aromer” vad är det att skriva på en innehållsförteckningen? Och ”Klumpförebyggande medel” – visst låter det bättre än ”lösningsmedel”?
Mic minns hur man blandar fulgrogg, men vill egentligen testa cola.
Tillsammans äter de en bootleg på kända kex med röd gelatinsaft som råkat stelna…

Vi rebrandar podden så diskret att nästan ingen märker det. Vi lägger till Lågprisdjungeln, men det är fortfarande Jakten på Eldorado… Nu blir det äventyr!


Medverkande: Daniel Lenneér, Mic Calvert

Längd: 38 min

Titelbildillustration: Daniel Lenneér

Podden är inspelad på Vägga Gymnasieskola i Karlshamn och redigerad av Bara å Bänna Medieproduktion, Ronneby,  maj 2016.

Publicerat i Konsumentupplysning, Nörderi, Podcast, roligt och allmänt ovärt | Kommentarer inaktiverade för Lågprisdjungeln: Jakten på Eldorado – Avsnitt 2

Poddmannen

Denna vecka kommer jag att att ha släppt tre avsnitt av tre olika poddar innan den är slut…

Jag är poddmannen!

DSC_2301

Publicerat i Nörderi, Podcast, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Poddmannen

Ångestspelpodden 36 – Jimmy och Daniel på SIS’2016

Ångestspelpodden 36 tar plats ute i verkligheten!

Daniel och Jimmy har bord på Stockholms Internationella Seriefestival 7-8 maj – säljer sina serier och Ångestspel-DVDer – och poddar under tiden! Direkt från försäljningsbordet, mitt i festivalvimlet.

Häng med på seriefestival!

asp36-titlecard-pre


Medverkande: 
Daniel Lenneér, Jimmy Bäckström, Johan Ragnarsson, Ola Forsblad, Per Myrhill, Nicolas Krizan, Simon Gärdenfors

Speltid: 42 min.

Bild: Stefan Petrini (Foto)

ÅSP36 är inspelad 7-8 maj 2016 i Kulturhuset, Stockholm. Redigerad av Bara å Bänna Medieproduktion, som alltid. Ångestspelpodden publiceras också på videospelsklubben.se. Tack till Gazi som roddar där, i ur och skur. Tack också till alla intervjuoffer som vi antastade i det här avsnittet!

Publicerat i Ångestspel, Fanzines, Konst, mina egna serier, Nörderi, Podcast, serier, Skapande/konst, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Ångestspelpodden 36 – Jimmy och Daniel på SIS’2016

Nogi – på kassett!

Nästan lika viktiga som serier var för mig i barndomen – var ljudserier. Vad ska man kalla dem? Band, sa vi då. Serier på kassettband. Dramatiserade seriealbum. Jag lyssnade på mina TINTIN-band tills de blev utslitna. Röstskådespelarna var fantastiska. När jag senare läste seriealbumen var det som jag redan läst dem och sett dem, för min inre syn. Jag hade redan klätt berättelserna i egna bilder. Gjort dem till mina.

För att förmedla samma känsla har jag och NOGI-skaparen Stefan Harrysson samarbetat för att ljuddramatisera NOGI under våren. Vänner och kollegor har hoppat in och röstskådespelat biroller i berättelsen. Lite självmotsägelsefullt har vi nu skapat serier utan bilder. Naturligvis ska det presenteras i sann 1985-anda: på kassettband.

På Stockholms internationella seriefestival släpper jag ”NOGI – Skapelsen” – på kassettband – på SLAHAD Records!

Kassetten innehåller NOGI – SKAPELSEN (13 min) på A-sidan – och NOGI 2 – RIVALEN (18 min) på B-sidan.

nogi_kassett

Namnet blir därför en smula missvisande – det är TVÅ seriefanzine som nu blivit en kassett – även om namnet delas med det första seriefanzinet om NOGI.

Stefans första NOGI-serie är från 1985 – så det känns som det här släppet ”sluter cirkeln”. Klart en NOGI-produkt ska se ut och kännas 1985? Låt oss skita i förnuftet, blunda, glömma 2016 och LEVA i 1985 igen – om så bara för ett flyktigt ögonblick?

I miljömedveten återvinningsanda har vi använt second hand kassetter och fodral. Kassetterna har vintage slitage. En del fodral har klistermärken och prislappar från 80-talet.
Har man tur får man t.o.m lite svängig dansbandsmusik efter NOGI-berättelsen på varje sida!

Publicerat i Fanzines, mina egna serier, Nörderi, serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Nogi – på kassett!