Oj! Jag är väldigt imponerad av den svenska utgåvan av Call of Cthulhu från Eloso förlag! Ett inledningsvis skeptiskt förhållningssätt ”Mja… Behövs det verkligen en svensk version…” ersattes av glädje över en superb rollspelsprodukt. Så kan det gå.
Faktum är att Call of Cthulhu Sverige – med bred marginal – är den bästa versionen av spelet jag har kommit i kontakt med. Boken/spelet är enormt omfattande och magnifikt sammanställt. Tycker man gör ett bättre jobb att förklara stämningen i spelet och Lovecrafts idevärldar än i någon annan utgåva. Nu blir man sugen på att både spela och nörda ner sig i Lovecrafts värld(ar) igen. Ett gott betyg eftersom jag närmast föråt mig under åren 2008-2013 när jag gjorde läste alla noveller och gjorde flertalet kortfilmer baserade på Lovecraft… Jag har således gjort min beskärda del Lovecraftnörderi.
Att spelet flyttas från Lovecrafts fiktiva Arkham med omnejd på USAs norra östkust till Sverige på 1920-talet är helt suveränt. Det blir en ny fräsch setting för Lovecrafts gamla kosmiska ondska. Det blir liksom lite allmänbildande historielektion också, på köpet. Om Yog-Sothoth är överallt samtidigt… Varför inte i Sverige? Ett spel för alla som vill tackla Lovecrafts monster på hemmaplan, så att säga.
Klart Mi-Gos minear mineraler i Billingen, strax utanför Skövde. Fattas bara annat! Vad händer om en shoggoth orsakar ett driftstopp i det kommunala reningsverket? Vad vilar egentligen på havsbottnen under vraket Gribshunden i Blekinges skärgård? Månne samma sak som fick fartyget att förlisa för några hundra år sedan?
Att man aldrig tänkt såna uppenbara tankar…
Just en sådan produkt är Call of Cthulhu Sverige.
Den väcker gammal kreativitet och rollspelslust.
Bara en sån sak, liksom…