Jag känner mig inte oproduktiv. Jag tecknar serier och gör illustrationer och datorgrafik i hög takt. Men jag börjar ärligt talat sakna speldesignern Daniel Lenneér. Ja, det fanns en person med den titeln en gång i tiden.
Jag har alltid gillat spel. När jag var liten gjorde jag oändligt många slå-med-tärning-och- flytta-spelpjäs-spel. Jag gjorde spel på hobby-nivå och fantiserade om att kalla mig speldesigner i seriösa sammanhang. Hobbyn – i kombination med utbildning och erfarenheter – gav mig tom. ett arbete under en period när jag var adjunkt på digitala spelutbildning på högskolan i Karlshamn…
På gymnasiet gjorde jag spel. Svenil Rollspelet utvecklades flitigt under de åren. Vi ”skrev in spelet i datorn” som man sa på den tiden. Jag skrev otaliga rollspelsäventyr och rollspelsartiklar i fanzines på andra halvan av 90-talet. År 2000-2004 skrev jag tiotalet konventsarrangemang. Men vi gjorde också experiment med kortspel. Samlarkortspel som Magic var extremt poplära då och sporrade vår kreativitet. Vi gjorde två Svenil-kortspel. Jag gjorde också ett fullfjädrat Godzilla-kortspel.
Spelet gick ut att bygga upp en stad och mutera fram monster att skicka in i motståndarens stad. 10 vinstpoäng kune man få antingen genom att bygga en mäktig stad eller en mäktig monsterarmé.
Jag lade ner ganska mycket tid på att designa 30-40 kort till spelet. Designa är väl ett starkt ord, men jag satte åtminstone samman kort i Corel Draw. Man hade inte Photoshop på den tiden. Det fannns regler till spelet också. Det var genomtänkt. Det verkade riktigt spelbart. Kanske kul. Det blev aldrig speltestat.
Vad hände då? Det härjade ett datavirus som hette CIH på 90-talet. Jag minns det eftersom det raderade min hårddisk. Godzilla-kortspelet och massa annat fantastiskt material – allt som inte var backupat på disketter – försvann. Jag upplevde min första riktigt stora dator-relaterade panikångest.
Jag ångrar bittert att jag inte skrev ut och satte samman en prototyplek! Då hade jag troligen haft spelet kvar! Jag hade kunnat återskapa det och förbättra det. Om det var bra. Nu vet jag inte. Det blev aldrig spelat. Det är verkligen straffet att mitt Godzilla-kortspel gick förlorat där 1996-97. Men vissa saker går förlorade i tidens lopp. Det går inte att undvika. Ytterst sett går allt förlorat.