Ångestspelpodden 30: Att göra Ångestspel – på riktigt

Ångestspelpodden handlar sällan om ångestspel. Inte riktiga ångestspel, åtminstone. Inte ångest i ordets verkliga bemärkelse.

Ofta vill vi att spel ska vara underhållning.En verklighetsflykt. Något roligt.

Men måste det vara så?

Kan man göra dataspel baserat på ångestkänslor?
Vill någon spela det?
Kan man sälja det?

Kan ett sånt spel rent av påverka oss? Och i förlängningen, göra oss till bättre människor?

Michael Levall är spelutvecklaren som tacklar dessa frågor i sitt spel Please Knock on My Door. Daniel träffar honom och det blir ett intressant samtal om att bryta normen, vidga mediet och spelifiera det ospelbara.

Kort sagt; Om att göra ångestspel – på riktigt.

asp_avsn30-pleaseknock


Länkar relaterade till avsnittet:
Please Knock on My Doors webbsida (info, trailer etc.) >>
Michaels Youtube-kanal med utvecklingspodcast m.m. >>


Medverkande: 
Daniel Lenneér, Michael Levall

Speltid: 52 min.

ÅSP30 är inspelad 20 januari 2016 i Road House/Food Life Bonus Room Studio, Karlshamn. Redigerad av Bara å Bänna Medieproduktion. Ångestspelpodden publiceras också på videospelsklubben.se. Tack till Gazi som roddar där!

Det här inlägget postades i Ångestspel, Design/interaktion, Digital underhållning, Konst, Nörderi, Podcast, Skapande/konst. Bokmärk permalänken.